Tycker ni att denna foderstat verkar OK?

Ireland

Trådstartare
Har suttit o klurat på min nya hästs foderstat. Vill använda samma fodermedel som min andra häst, blir lättast så.

Hon är ett 12-årigt hbl sto. Fått 5 föl och därför stått mycket. När hon kom till mig för 1 månad sen var hon inte riden på nåt år.. Nu rider jag henne lätt arbete ca 4-5 dagar i veckan. Tippar på att hon väger 600 kg. Är det för mycket för henne tror ni? Jag menar, med muskler och så borde hon väga 600 och det borde vara det man strävar efter ju.. Hon är ca 167 cm hög.

http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Horses/Walevska014.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Horses/Walevska013.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Horses/Walevska011.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Horses/Walevska010.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Horses/Walevska007.jpg

Hö: per kg/foder

TS: 84 %
MJ: 8,1
SMBRP: 44
Ca: 2,6
P: 2,3
Mg: 1,1

Denna foderstaten har jag funderat på:

8 kg hö
0,6 kg lucern hackat strå
1,5 kg Salsa Bas Mix
0,4 kg betfor

Då blir Smb/MJ kvoten exakt 6. (Enligt mina beräkningar blir detta 94 MJ och 565 Smb) Och Ca/P kvoten blir 1,27, vilket man borde kunna ta som 1,3 och det är ju bra enligt vad jag räknat ut på behovet..

Sedan när det blir kallare ute och hon börjar komma igång mer, tänkte jag öka med 1 kg hö och 0,5 kg Salsa.

Vad tycker ni om detta? Kan det vara en bra foderstat för att bygga upp denna damen?

Kommentarer och tips tages tacksamt emot.
 
Sv: Tycker ni att denna foderstat verkar OK?

Puttar lite..
haha kanske ingen som orkar tänka så här på måndagskvällen :angel:
 
Sv: Tycker ni att denna foderstat verkar OK?

Jag tycker det låter som en bra början, kanske på gränsen till för lite hö. Det är ju så individuellt, men prova och se. Faller hon ur så öka och tvärtom. Lycka till ;)
 
Sv: Tycker ni att denna foderstat verkar OK?

Ja jag tycker också att det låter lite med 8 kg hö.. Men när jag räknade på 9 kg blev inte kvoten rätt.. Så på detta sättet fick jag den bästa kvoten.
Kommer öka minst 1 kg när hon börjar gå mer och när det blir minusgrader ute.
 
Sv: Tycker ni att denna foderstat verkar OK?

puttar lite nu

Förresten, någon som vet hur mycket 1 krafft mått lucern hack väger? Jag vet att det kan skilja himla mycket, men säg att man packar det hårt?
Ska införskaffa en digital våg, men tänkte höra vad ni tror.
 
Sv: Tycker ni att denna foderstat verkar OK?

Allting kan ju inte hänga på KVOTEN (desuutom får man ju i sånna fall justera upp kvoten på annat sätt - t ex genom att tillsätta mer proteinrikt foder).
A och O är ju att hästen får i sig tillräcklig mängd stråfoder och i ditt fall (OM hästen väger 600kg) så är det precis på gränsen. Den får sitt MINIMIBEHOV tillfredställt med lite råge (dvs 1kg TS/100kg häst).

Om hästen inte är överviktig eller väldigt lättfödd så skulle jag ge mer grovfoder! 1.5kg TS/100kg häst MINST. Dvs blir det ca 11kg hö/lusern (motsvarar 9kg TS).

Vad är det där Salsa Bas mix och varför vill du ge det?
I ditt fall behövs du knappt nåt mer än hö och lusern plus lite mineralfoder. Lite betfor kan du ju ge, om du vill.

Ska du bygga upp en häst så kan det också vara bra att sätta den på lite högre kvot - kanske 6.5?
Dessutom tycker jag att du bör justera upp Ca/P-kvoten litegrann. Knappt 1.3 känns som riskabelt låg kvot.
 
Senast ändrad:
Sv: Tycker ni att denna foderstat verkar OK?

Ja kanske kan lägga henne på en högre kvot.. Hon är lite rund om magen, men det mesta är väl efter att hon fått 5 föl.. Hon har ju inga muskler (se bilderna) så en högre kvot kanske skulle vara bra..
Med denna foderstaten ligger hon högre på både MJ och SMB än vad jag räknade ut att hennes behov är. Kanske kan ge mer lucern, 1 kg hö till (att jag ger så lite hö är för att ja vill kunna öka sen om det nu blir kallt, och sen när hon går mer) och kanske minska Salsan till 1 kg? Salsa är en musli sort, som min andra häst får. Men jag har märkt att hon blivit gnska het sen jag la till salsan, där finns ju en del havre i den, så att minska den är nog bara positivt.
 
Sv: Tycker ni att denna foderstat verkar OK?

Hej!!

Jag tycker kanske att det är lite hö men kolla och se om det funkar. Minskar hon i hull kan du lägga på lite mer hö.
 
Sv: Tycker ni att denna foderstat verkar OK?

Jag förstår inte varför du ska ge den där Salsa mixen överhuvudtaget? Jag skulle ta bort den och ge mera hö/lusern istället.
 
Sv: Tycker ni att denna foderstat verkar OK?

Jag kan knappt ge mer hö pga av att hon inte äter mer. Hon får nu 8-9 kg. 2 kg på morgonen (hon får 1,5 timme på sig att äta) och där finns alltid kvar. 3 kg vid insläpp på em och sen finns det hö kvar vid kvällsfodring vid 9 då hon får 4 kg.. Så jag vet inte om det skulle gå att öka så mycket mer.
 
Sv: Tycker ni att denna foderstat verkar OK?

Okej men DÅ förstår jag. Finns det hö kvar även på morgonen (efter natten)?
 
Sv: Tycker ni att denna foderstat verkar OK?

Efter natten vet jag inte eftersom det inte är jag som ger frukost.

Men har räknat om lite nu. Räknade först på 1,5 kg lucern, 9 kg hö, 0,2 kg betfor och 1 kg salsa. men då hamnade ca/P kvoten på 2,2 :eek: . Finns tydligen mycket kalk i lucern??

Så istället kom jag fram till detta:
9 kg hö
1 kg lucern hack
1 kg salsa
0,3 kg betför

hamnar då på en kvot på 6,3.. och CA/P ligger på 1,6

Det verkar väl bättre?
Sen när det blir kallt ute och hon börjar gå mer kan man ju lägga till 1-2 kg hö..
Skulle gärna ge mer lucern, men då blir ca/P kvoten helt fel... Ca intaget blir över 60.. :cool:
 
Sv: Tycker ni att denna foderstat verkar OK?

Du kan ge betydligt mer kalk utan problem bara minimibehovet av fosfor är uppfyllt. Du behöver alltså inte låta Ca/P styra valet av foder. Dock får aldrig fosfor mängden vara större än kalkgivan. HH
 
Sv: Tycker ni att denna foderstat verkar OK?

Men finns det inte en maxgräns för intaget av fosfor?
Fosforintaget är redan högt som det är nu..
 
Sv: Tycker ni att denna foderstat verkar OK?

Men finns det inte en maxgräns för intaget av fosfor?
Fosforintaget är redan högt som det är nu..

Men du behöver inte höja FOSFOREN mer. Men att du får en högre kvot Ca/P (dvs mycket mer kalcium än fosfor) gör inget. En frisk häst kan utan problem ha en så hög kvot som 3.1.
Dessutom står det så här i boken (Hästens näringsbehov och utfodring):
"Vid stora mängder lusern kan kvoten bli ännu högre. Det kan accepteras när kalcium kommer från en "naturlig" källa, under förutsättning att minimibehovet för fosfor är uppfyllt."
 
Sv: Tycker ni att denna foderstat verkar OK?

aha :idea: Men då så. Tänk vad mycket man hinner glömma efter man slutat läsa det i skolan..

Men tror ändå att jag kör på den senaste foderstaten jag skrev upp..
 
Sv: Tycker ni att denna foderstat verkar OK?

Antar att du menar 1,4 kg torr betfor. Hästar kan max tillgodogöra sig 0,2 kg (torrt) så slipper du slänga pengar i sjön :D
 
Sv: Tycker ni att denna foderstat verkar OK?

hmmm.. var har jag skrivit att ge 1,4 kg betfor?
Hon ska få 0,3 kg torr (uppdelat på 2 ggr/dag)
 
Sv: Tycker ni att denna foderstat verkar OK?

Hästar kan max tillgodogöra sig 0,2 kg (torrt)

Du måste mena 0.2kg PER 100KG HÄST? För det är många många som ger 0.5-1kg betfor om dagen.
ca 0.2kg ger jag till min lättfödda tjockis för att blanda ut mineralerna i ;) .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 492
Foder & Strö I onsdags var jag med hästen hos veterinären för en rutincheck av tänderna, då visade det sig att hon hade ett stort karieshål i den...
Svar
10
· Visningar
1 214
Senast: remmis
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 821
Senast: SusieQ
·
Hästvård Jag och en bekant diskuterade min hästs form idag (rund :D :o). Jag tycker nog att han behöver mer protein medan bekanten tyckte att...
Svar
15
· Visningar
1 749
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp