Tycker ni att jag gjort rätt?

Nog vet jag vilka som äger marken runt mitt hus (200 meter är ju knappt utanför grinden ;)). Däremot är det inte ovanligt (idag) att marken arrenderas (eller ägs) av någon annan än den ursprungliga gårdens ägare. Närmaste hus behöver inte var det som hör till hagen, men de vet säkert vem marken tillhör. Är det inte skiftat kan det vara en bit till markerna. Men så svårt att ha koll är det inte. Övergiven betesmark växer oftast igen snabbt. EN höbal räcker inte länge. Och TS uppger sig ha byggt på annans mark....

Har några gånger stött på hästar och andra djur som inte varit där de ska vara. Efter lite detektivarbete brukar det inte vara så svårt att lista ut var de hör hemma, om man inte känner igen den/dem från början. En granne (ja 2 km bort - men på landet är grannbegreppet lite utvidgat) råkade en gång ut för att hästar dumpades i en hage. Inte bara de utan även alla runt omkring lade märke till det.
Som sagt, klart det är suspekt och konstigt och högst otroligt att det är sant. Men som sagt, det är inte omöjligt, och nej, alla marker växer inte igen särskilt fort, sett många gamla ängar ute i skogen som aldrig direkt växer igen trots att ingen använder marken.
 
Som sagt, klart det är suspekt och konstigt och högst otroligt att det är sant. Men som sagt, det är inte omöjligt, och nej, alla marker växer inte igen särskilt fort, sett många gamla ängar ute i skogen som aldrig direkt växer igen trots att ingen använder marken.
I min värld är det skillnad på äng (eller glänta) och betesmark/hage.
 
Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg.
Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar.
Förra vintern gick jag ut med ena hunden på en lång skogspromenad, och gick då förbi en övergiven kohage ett par 100 meter ifrån huset. Lite längre in stod det en häst. Ett stort flugskimmel, säkert över 180 cm. Tjock vinterpäls, dåligt behandlade hovar och mager. Jag kunde inte se någon vattenhink eller något hö i närheten. Jag gick bort till hästen i hagen, klappade lite på den och gick sedan tillbaks hem för att prata om det med min sambo. Lite senare gick vi ytterligare bort till hagen med båda hundarna, hästen stod på precis samma ställe. Klockan var runt 19:00 på kvällen, konstigt nog hade ingen tagit in hästen trots snöstormen. Dock fanns det varken ett hus eller stall i närheten. Vi lät hästen vara och beslöt oss för att komma tillbaka nästa dag. Vi tittade till hästen i ett par dagar och sedan tog vi föregivet att hästen var övergiven.
Vi byggde upp en liten lösdrift/vindskydd i hagen så att hästen hade någonstans att krypa in.
Min sambos gamle mor och far bor också på landet, fast runt om lite lantligare miljö en vad vi gör. De har både får och höns.
Vi bad honom om en stor och rund höbal. Vi hjälptes åt att ställa den inne i lösdriften/vindskyddet. Vi ställde även en vattenhink i hagen. Hästen stod och tuggade lugnt och tacksamt.
Eftersom att det var mitt i vintern var det rätt kallt, så vi köpte ett brunrutigt vintertäcke med hals och en grimma tillsammans med ett grimskaft som vi hängde på staketet.
Våren började närma sig och vi beslöt oss för att köpa riktigt foder så att han kunde börja ta sig lite.
Vi gick då in på Granngården och köpte både havre och betfor. Han fick då 0,5l havre, 0,5l betfor och några morötter på morgonen då jag åkte till jobbet, och sent på eftermiddagen då jag kom hem från jobbet.
Det gick några veckor, och det började bli dags att flytta till en riktig anläggning.
Vi fick stallplats i ett tävlingsstall, där hästen fick lära känna andra hästar och hade det varmt och skönt om kvällarna. Mycket kärlek och utevistelse.
Idag är hästen inte alls mager, han äter som han ska och mår helt enkelt bra.

Nu får han 2 kg hö vid morgonfodring, går i gräshage om dagarna och 2kg hö vid intag, och 1 liter betfor, 1 liter Granngården Orginal Pellets och 6kg hö vid kvällsfodring. Han longeras utav mig 3 dagar per vecka, samt blir riden i paddocken 2 dagar per vecka. Han har även fått väldigt fina hovar. En frisk och sund häst helt enkelt, som jag nu står som ägare på.

Tycker ni jag gjort rätt? :)
Enligt mig själv tycker jag att jag gjort rätt, jag har räddat en häst som jag nu står som ägare på.
Men vad tycker ni? Tycker ni att det låter konstigt?
 
Tror nog att alla som skrivit i denna tråd redan från första början visste att detta var ett rent påhitt.
Tur att sanningen kom ur dig i alla fall. :D

KL
ts: tråkigt att du ens postar ngt öht. Tur att de flesta på buke inser direkt att storyn är Trollstory..... men tråkigt är det oavsett att ngn känner behov att öht posta såna historier öht ngnstans. Oavsett om det är på buke eller ngn annanstans.

så nej @ponnysnack : du har inte gjort rätt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 145
Senast: Oknytt
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 147
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 297
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp