Tycker ni detta är rätt?

H

Hannzo

Jag har blivit medryttare på en häst i ett litet stall om 4:a boxar.
Ägaren till min medryttarhäst har 2 hästar, men ena är skadad.
Det står en till häst i samma stall som har ett föl.
Har för några år sedan skött denna häst då hon var ridbar, men efter en skada så kan hon ej ridas mer och dom har nu tagit föl på henne.

Jag provred hästen i måndags, och träffade då på stoet och fölet inne i stallet. Hon gnäggade och sprang runt. Sedan kom ägaren och tog ut dom i en hage. Ägaren var fortf. kvar i hagen och gick runt med stoet och höll på.

Det är alltså så att dom ENDAST går ute då ägaren är där. Under uppsyn. Utan andra hästkompisar och föl. :eek:
Dom går alltså inte ute mer än 1 max 2 timmar per dag.

Är detta verkligen bra för fölet? :crazy:

Kan tillägga att dom har en till ridbar häst. Han går aldrig i hagen. Utan dom har "slavar" som får gå ut och gå/beta med han och ev. skritta han OM man är tillräckligt duktig. Så han kommer ut 2 ggr per dag.. Är det rätt mot hästen??

Tacksam för svar..
 
Skulle vara intressant o veta av vilken anledning dom låter sina hästar stå inne dygnet runt typ... :confused:
Jag har mina hästar ute så mkt som bara går, dom blir ju bara rastlösa av att stå inne osv.
 
Ja, jag tycker också det är väldigt synd att folk inte låter sina hästar vara hästar... :crazy:
 
Om jag hade haft egen häst hade jag velat att min häst skulle gå ute så mycket som det bara går!!

Jag skulle också vilja veta varför dom låter sina hästar stå inne dygnet runt.. :confused:
 
det är absolut inte rätt mot hästarna, men, det är ju deras hästar. dom gör vad dom vill.. ja vet ett stall där vissa hästar står innne dygnet runt och får bara gå ut vid ridning.... :(
 
Det är alltså så att dom ENDAST går ute då ägaren är där. Under uppsyn. Utan andra hästkompisar och föl.
Dom går alltså inte ute mer än 1 max 2 timmar per dag.

Kan tillägga att dom har en till ridbar häst. Han går aldrig i hagen. Utan dom har "slavar" som får gå ut och gå/beta med han och ev. skritta han OM man är tillräckligt duktig. Så han kommer ut 2 ggr per dag.. Är det rätt mot hästen??

Kan du inte fråga varför ägaren gör så!! Det måste ju finnas någon anledning!
 
Tycker det e skandal att folk inte låter hästar vara som de är!!! Hästar är skapta för att vara ute,de e strövdjur å ska ha en hage därefter!!!Fölet behöver verkligen få vara ute å bygga upp sina små smala ben-få busa å allt annat som föl gör i hagen! Det är ju alltid bra om fölet får gå i en lten flock så han/hon lär sig hur dte fungerar med andra hästar än sin mamma!!!Tyvärr är det som du skriver sååååååååååå vanligt bland sk. hästfolk-för mig är riktigt hästfolk såna som låter hästarna leva på det sätt de e skapta för-mycket utegång i stoooora hagar med stock å sten etc eller varför inte utegångsstall?!!! kramizar på er alla som värnar om hästarna!!! Fattar inte hur de som tävlar etc. tror att de får bättre starkare hästar om de får stå inne större delen av dygnet-det är ute i hagen som de bygger upp sina starka ben!!! Tänker inte skaffa häst förrän jag hittat min dröm gård där det ska va stooora naturhagar!!!!!!!!!!!!!! Låt hästarna va sig själva-låt de gå i flock det e naturligt för de!!!kram på alla snälla hästägare&hästskötare!!!
 
När mitt föl föddes sommaren 2000 (sommar å sommar det var bara regn å +15 grader ute=(

Hna åkte på lungeflammation förstoppning och kolik så när han kom hem från strömsholm fick han bara gå ut om det var uppehålla och max någom timme sa veteinären!
Så jag var ute i stallet och mockade å donade borstade fölet å stoet mm mm så det kunde ha blitt allt från 1-4 timmar ute om dagen första 3 veckorna tills han var friskförklarad.
Det finns hästägare som ser sin dyra häst som pengar bara och vill inte riskera att den gör illa sig och släpper då inte ut hästen...SYND tycker jag!!
 
Det KAN ju vara så attd et finns en anledning att t ex fölet INTE ska ha fri motion (och det är därför mamman hålls i), utan bara ska ha begränsad motion. Kan bero på en rad olika saker. Även föl kan få boxvila vet du. Min fick lunginflammation och fick stå på box i 2 veckor. Fick vid FINT värder gå ut korta stunder, men helst inte springa omkring (ha ha...försök tala om det för henne..).

Så, FRÅGA snällt istället om det finns någon anledning! Finns det någon anledning så är det MER fel att ha dem ute ändå.

Mina gick fö in 12 h per dygn en stor del av sommaren, för fölets skull.

men visst, idealet är ju att de är ute, OM de är friska och krya och det inte "förstör" eller skadar något. Men innan man vet VARFÖR de inte går ut dygnet runt så bör man fråga snällt och inte bara anse att folk är potentiella hästplågare som inte bryr sig om sina hästar.
 
Visst borde man fråga först, men så gnälliga o sura dom är så så vill man faktiskt inte det.. :eek:

Konstigt att dom inte låter nån av deras 2 hästar + ett föl inte får gå ute i nån hage.

Hästar ska få leva som hästar ska göra. MYCKET utevistelse det vill säga..anser jag..
 
det finns ingen lag som säger att hästarna ska vara ute ett visst antal dagar om gygnet bara att OM dom är ute ett viss antal timmar om dygnet så måste dom ha vindskydd å sånt för då går dom på lösdrift=)

Jag vill få en lag som säger att ALLA hästar MÅSTE vara ute MINST 5 timmar om dagen!!
 
Varje sund människa med vett i kroppen vet att detta inte är rätt mot hästen, så även du! Det är de enda svaren du kommer att få på denna frågan. Ingen vet varför förutom ägaren. Så jag tycker det är bäst att fråga henne på ett bra sätt varför! Som nån sa kan det finnas nån anledning, och då kan du få reda på det. Istället för att gå runt och grubbla på det!
Inget illa ment!

//Cutie
 
ja mina hästar skulle ialla fall inte tycka om det!!
Dom går ute från morgon till kväll!! Varje dag
 
min häst är ute dygnet runt förutom på vintern då han kommer in kl 19 -20.00 på kvällen och kommer ut kl halv 7 på morgonen.. han får komma in på dan om det är snöstorm eller så, men han går med täcke förutom mitt på dan då han är utan det 1½ timme. han har ett ordentligt vindskydd och nästan alltid hö så han har något att hålla värmen med.
 
NEJ! det är inte rätt, stackars föl som inte inte får vara ute och busa om dagarna :cry:
 
Så han kommer ut 2 ggr per dag.. Är det rätt mot hästen??

Tacksam för svar..

Såvida fölet inte är sjukt och _måste_ stå inne tycker jag att det är hemskt! :(
 
Tyvärr är detta inte helt ovanligt. Jag vet en väldigt respekterad fd hoppstjärna i min närhet, som nu mera driver ett försäljningstall. Dessa hästar är inte ute mer än max 4 h per dag. Dessutom har h*n fn 2 hingstar i stallet som inte får gå i hage alls pg a att de springer igenom staketet och det är inte det enda exempel jag vet.
 
Tycker bara det e hemskt att folk gör så mot sina djur. Det är skillnad OM hästen är skadad eller måste stå inne av någon anledning.. Men ush för såna som låter dom stå inne även fast dom kan gå ute.. :mad: :cry:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 984
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 363
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp