Tyg i tak?

AbCdE

Trådstartare
Hej! Skulle behöva hjälp med vad för slags tyg som lämpar sig att häfta upp i snedtaket på den inglasade verandan. I min tanke skulle jag vilja ett ett vitt, glansigt tyg men det kanske inte alls är lämpligt? Sen finns det ju många olika glansiga tyger, vilket inte gör det lättare för mig som verkligen har noll koll 🙈
 
Hej! Skulle behöva hjälp med vad för slags tyg som lämpar sig att häfta upp i snedtaket på den inglasade verandan. I min tanke skulle jag vilja ett ett vitt, glansigt tyg men det kanske inte alls är lämpligt? Sen finns det ju många olika glansiga tyger, vilket inte gör det lättare för mig som verkligen har noll koll 🙈
Varför skulle glansigt tyg inte vara lämpligt?

Kanske skulle du fundera på annan uppsättning än att häfta upp det? Tyg blir smutsigt och du kanske vill tvätta det nån gång.
 
Varför skulle glansigt tyg inte vara lämpligt?

Kanske skulle du fundera på annan uppsättning än att häfta upp det? Tyg blir smutsigt och du kanske vill tvätta det nån gång.
Alltså, jag har ingen aning. Lite därför jag hör efter här för tips.
Har du några idéer om hur jag kan fästa gardinerna i ett snedtak? 😃
 
Hej! Skulle behöva hjälp med vad för slags tyg som lämpar sig att häfta upp i snedtaket på den inglasade verandan. I min tanke skulle jag vilja ett ett vitt, glansigt tyg men det kanske inte alls är lämpligt? Sen finns det ju många olika glansiga tyger, vilket inte gör det lättare för mig som verkligen har noll koll 🙈

Vad är själva taket i för material? Väggarna? Det gör det lite lättare med tips.
 
Vad är själva taket i för material? Väggarna? Det gör det lite lättare med tips.
Allt är trä
43552058-F117-4FF7-9E99-5396557F88DB.jpeg
 
Hej! Skulle behöva hjälp med vad för slags tyg som lämpar sig att häfta upp i snedtaket på den inglasade verandan. I min tanke skulle jag vilja ett ett vitt, glansigt tyg men det kanske inte alls är lämpligt? Sen finns det ju många olika glansiga tyger, vilket inte gör det lättare för mig som verkligen har noll koll 🙈
Jag hade gått på något skirt vitt tyg (från typ IKEA, ngra gardiner) och uhm helt ärligt häftat fast det med häftstift, visst de kan rosta men det lär inte behövas jättemånga och de är ju lätta att peta bort med en bordskniv om man vill tvätta.

(det är visserligen häftat med häftpistol tyg också helt ärligt, plättlätt att dekorera en lokal med tyg genom att häftpistola fast det och sedan bara ta en bordskniv och bända loss det (gjort en halv miljon gånger, det ska ju inte vara väggar man är rädd om dock... Är det skirt kanske det inte håller så många gånger för det iofs.)

Tunna gardiner - IKEA
 
Öljetter är lätt att fixa med öljettång, och sedan krokar i tak/vägg att hänga upp tyget på. Då blir det lätt att ta ner tyget för tvätt eller när man tröttnar på det.
 
Jättefint! Jag hade satt öljetter i tyget och krokar i bjälkarna. Och tagit ett tyg jag gillar bara, eftersom det ska hänga i en såpass skyddad miljö :)
Ja, det blir nog även snyggare än att häfta. Finns det någon typ av hantverkare som utför ”öljettering”? Mvh Tummen mitt i handen 😎
 
IKEA har fiffiga lösningar. De har en typ av vajer som är enkel att sätta upp och sen är det små klämmor man sätter på tyget(går att ta av och på). Allt som behövs sen är att haka på klämmorna på vajern. "Dignitet" har jag för mig den heter.
 
Ja, det blir nog även snyggare än att häfta. Finns det någon typ av hantverkare som utför ”öljettering”? Mvh Tummen mitt i handen 😎
Det är rätt lätt att göra själv, vi gjorde det i alla fall i syslöjden på mellanstadiet för hundra år sedan :D
Sen beror det ju på hur exakt man vill och behöver vara - själv höftar jag en hel del och är nöjd ändå, typ.

Finns färdiga kitt från t.ex. Prym, finns lite olika varianter och guider: öljetter prym - YouTube
 
Ja, det blir nog även snyggare än att häfta. Finns det någon typ av hantverkare som utför ”öljettering”? Mvh Tummen mitt i handen 😎
Biltema tex har öljettång för en billig peng. https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/halverktyg/haltanger/oljettang-2000019411
man bara trycker fast en öljett med den i tyget https://www.biltema.se/fritid/tradgard/presenningar/oljetter-20-st-2000046157 och sedan klipper eller sprättar man upp ett hål i tyget innanför ringen. Det är väldigt enkelt, jag lovar!
 

Liknande trådar

Hemmet Hej, Undrar om någon här har koll om man kan ställa en fristående mikrovågsugn i överskåp? Jag har ingen mikro i mitt kök idag och har...
Svar
16
· Visningar
1 389
Senast: cewe
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
284
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 342
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 582
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp