Tygblöjor

Manji

Trådstartare
Jag blir helt snurrig av alla olika benämningar, inlägg, skal, snappis och allt. Och med två bustroll hemma hinner jag aldrig sätta mig in i tygblöjevärlden.

Om jag liksom vill ha ETT blöjbyte med tygblöja för att prova på, vad ska jag köpa? Vilka märken rekommenderars?

För någon som inte är en total nolla på symaskin och ganska duktig på stickning, finns det något jag kan göra själv till tygblöjor?

Blöjan är till en under 6 mån med snabb viktuppgång.
 
Med ett blöjbyte menar du alltså 1 blöja då? :)

Det finns ju som du skriver ett antal olika ”system” att välja mellan, alla med sina för- och nackdelar.

För att prova på så tänker jag att det är bra med något som är så likt en engångsblöja som möjligt. rekommenderar då att testa en AIO (all in one) eller SIO (snap in one). Enda skillnaden mellan dessa är att på en aio är inläggen fastsydda, medan på en sio kan man knäppa loss dem med knappar. SIO kallas ibland AI2 (all in 2)

Vissa tygblöjor kommer i storlekar men de flesta är ”onesize” (os). Det betyder att det finns knappar för att justera storleken. Rekommenderas till snabbt växande bebis!

Vet inte om man får länka direkt till produkter men förslag på blöjor att testa är
- Petite crown Trima OS
- Ecomini One size aio/ai2
- Kokosi aio one size

De två översta är sio, den sista är aio.

Men det finns som sagt andra system också.

Kan man sy och sticka är det massor man kan göra till tygblöjor! Dels sy egna inlägg mm att lägga i blöjskal (skal är en blöja som enbart består av det yttersta vattentäta lagret, som man sen fyller efter önskemål).

Man kan också sticka egna ullbyxor som kuras med lanolin och används som yttersta lager istället för skal. Men detta är inget jag använt själv så vet inte så mycket om det tyvärr!

Bara att fråga på om du undrar något mer!
 
Vill lägga till att det finns märken som är betydligt billigare än dessa också. Tex Alvababy kostar ungefär hälften av de jag länkade till. Jag har aldrig testat dem men det verkar som att det finns många som är nöjda!
 
Men en uppdatering är väl på sin plats!

Det blev faktiskt ett gäng pocket som anlände för ett par dagar sen, idag är första dagen som de används. Köpte så de förhoppningsvis ska räcka en hel dag, med egen tvättmaskin tänkte jag att vi kommer kunna använda tygblöjor minst två dagar i veckan och så får vi ta det därifrån.

Däremot funderar jag på det här med ullbyxa/skal... är det bara vikblöjor som används till sånt? Jag hittade "formsydd blöja" men jag tänkte komma undan billigt men ändå smidigt😁 Kan man inte sy inlägg som typ till pocket bara man fixar någon anordning för att fästa inläggen så de inte kasar runt?

Och inlägg dagtid, jag har nu bambuinlägg i fyra lager, brukar det räcka med ett inlägg dagtid eller bör man satsa på dubbla? Tyckte blöjan kändes rätt mastig redan med ett inlägg.
 
Men en uppdatering är väl på sin plats!

Det blev faktiskt ett gäng pocket som anlände för ett par dagar sen, idag är första dagen som de används. Köpte så de förhoppningsvis ska räcka en hel dag, med egen tvättmaskin tänkte jag att vi kommer kunna använda tygblöjor minst två dagar i veckan och så får vi ta det därifrån.

Däremot funderar jag på det här med ullbyxa/skal... är det bara vikblöjor som används till sånt? Jag hittade "formsydd blöja" men jag tänkte komma undan billigt men ändå smidigt😁 Kan man inte sy inlägg som typ till pocket bara man fixar någon anordning för att fästa inläggen så de inte kasar runt?

Och inlägg dagtid, jag har nu bambuinlägg i fyra lager, brukar det räcka med ett inlägg dagtid eller bör man satsa på dubbla? Tyckte blöjan kändes rätt mastig redan med ett inlägg.

Menar du ullskal eller alla skal?

Vi använder pul-skal med lösa inlägg eller prefolds i. De kasar inte runt utan ligger på plats dör ee ska. Vissa skal har också ”fickor” fram och bak som hjälper till att hålla inlägg på plats.

Hur länge inlägg brukar räcka är tyvärr lite av en ”hur långt är ett snöre”. Beror på hur mycket barnet kissar. Vi har inte heller så mkt i bambu. De vi använder mest är en blandning av hampa och bomull.
 
Jag körde på Totsbots AIO (jättesmidiga och söta, kardborreknäpp då mina fingrar har svårt för tryckknapp) och på natten ullskal med vikt bomullsmuslin.

Babypottade dock så extremt sällan bajs i blöjan.

Bomullsinläggen använder vi numera som perfekta fönsterputstrasor :)!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Som barn hade jag aldrig några stora problem med synen – den var väl inte perfekt men den var samtidigt inte...
Svar
15
· Visningar
1 047
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 980
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 764
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 364
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp