Tyglar för svaga händer

K

knyttet

Min mamma som har fibromyalgi rider en del på mitt kallblodssto. Problemet är att hon har ont i sina händer och har svårt att hålla i tyglarna med vanlig fattning (och dessutom kan hästen bli ganska stark). Jag undrar därför hur personer med reumatiska besvär eller fibromyalgi brukar lösa det där med tyglarna? Har sett i något reportage att en handikappad ryttare ridit med tyglar med "öglor" på, för att få bättre grepp. Vet nån om det finns något sånt att köpa/beställa nånstans, eller är det bara att sätta sadelmakaren hemma i arbete? Nån som har några tips???

//Linda
 
Jag har ju nyss gått handikappledarutbildning steg I. Vi fick se lite exempel på "billiga" handikapphjälpmedelsidëer och som du säger... Sätt sadelmakare eller skomakare i arbete... sy fast öglor på tyglarna...

Blir man rädd för att bli hård i handen, kan man sy in bred resår i tyglarna...

Tala med ridskolan om de har någon handikappsektion, så kan ni säkert få fler bra tips. Handikappombudet på länets idrottsförbund eller vad det nu heter då, kan också vara ett hett tips.
 
Snacka med bärmaste ortoped. Dom hjälper säkert till.
Oavsett vart du vänder dig, se till att handtagen blir justerbara på tygeln.

LIA
 
Jag har reumatism i släkten och jag har haft ont i handlederna i åratal. Jag har löst det så att jag lärt hästarna att de aldrig får vila på bettet och aldrig gå emot det. Lär dem stanna för röst och balanskommando istället. Funkar kanon.
 
Finns också ett gummiband för handikappade, som fästes i tygeln. En enkel anordning som gör följande för både häst och ryttare.

För ryttaren innebär det att även om hästen ökar trycket i tygeln, så stannar den i gummibandet om inte detta sträcks ut till max.

För hästen innebär det att även om ryttaren är sen i sin eftergift, exvis hård hand så får den sin eftergift i alla fall. Pga gummibandet mjuknar och drar ihop tygeln så att trycket från bettet lättar.

Skall här försöka mig på en förklaring om dess utseende, håll i hatten mina damer/herrar.

Gummiband ca 10-12 cm lång, bredden är ca 2 cm i varje ända sitter en metallkrok som ser ut som ett S.
Den monteras på tygeln så att en böj uppstår på själva tygeln, med bandet mellan sas. Kommer att se ut som ett D på varje sida, hänger ni med.

Denna anordning fann jag hos en sadelmakare som lagade osv mycket till en ridskola, där hade man handikappsridning med dessa band. Där var man mycket nöjd med resultatet, pga att den skonade både ryttare med svaga händer, och hästar mot ryttare med starka händer.

Jag köpte denna till mina barn, för att dom skulle lära sig känna eftergiften. Det har funkat super, särskilt då hästen är ganska känslig i munnen.
Jag kommer nu inte ihåg namnet på dessa band, men är någon intresserad så kan jag PM telenr till sadelmakaren där jag köpte dom.
 
Tack för era svar!
Jag ska se om jag kan få någon att tillverka ett par "specialtyglar". Nu har vi provat med att förbättra "lyhördheten" hos hästen. Min mamma har ridit henne på skarpare bett och använt röstkommando i samma ögonblick som hon tagit i tyglarna. Nu kan hon låta tyglarna hänga; hästen stannar direkt på kommandot. Kan man bibehålla den känsligheten så ska det nog fungera! Annars är det lite komplicerat när hästen inte är utbildad och dessutom ganska het och ryttaren är ganska "grön". Men vi gör vad vi kan! Tack för tipsen!

//Linda
 
Jag har köpt "mjuka gummityglar" som jag har gjort en knut på varje sida. Tyglarna kan inte glida genom fingrarna, det blir som ett handtag som man greppar riktigt bra inne i handen om hästen skulle bli stark. Fungerar enligt mitt tycke mycket bättre än "öglorna"./ Vera
 
På travtömmar finns alltid handtag, dessa är justerbara och jag kan inte se nån anleding till att inte dom skulle passa på vanliga tyglar.
Tygeln träs igenom handtagets fäste och inom travet justerar vi stup i ett handtagen beroende på vem som ska köra, det går lätt att göra även "i farten"
Bara ett av många tips
Lycka till / Loriley
 
Jag har ständig ledvärk ffa från händer och handleder. Jag har tillsammans med min arbetsterapeut löst det så här;
Jag rider på en "snäll" stång (western-bett för unga hästar/ryttare som skall börja rida på en hand) med breda lädertyglar samt särskilda handledsstöd utprovade av arbetsterapeuten. Detta gör att jag inte har så mkt tyngd i handen när jag rider samt kan växla mellan 2- och enhandsfattning. :)
 
Det går att specialbeställa gummityglar med ett gummiband framme vid haken du hakar i bettet. Sen på tygeln finns det ett antal öglor så du kan variera längden på tyglarna. Vi använder dessa tyglarna på min ridskola vid handikappridningen. Fungerar utmärkt! :bump: :bump: :bow: :bow:
Hoppas ni hittar ett par bra tyglar!
 
Vet du vart dessa tygar går att få tag på? Jag har en liten handikappade tjej som rider för mig och hon har små och svaga händer ...
 
Funkar de här tyglarna på människor som låser underarmen också? Jag har väldiga problem med att jag rider på för långa tyglar och lös hand men inte för att jag är svag utan för att jag är för försiktig..Om jag då tar tyglarna blir hela underarmen spänd och jag åker fram med överlivet :( Spänner även ländryggen och höfterna. Detta tycker ju inte hästen om och nu när det är min egna lilla ängel vill jag ju inte förstöra henne.. Har du ngn erfarenhet av att de hjälper mot mitt problem?

Tacksam för svar/ Frida
 
Sv: Tyglar för svaga händer

varför inte köpa monte tyglar dom har många öglor på samma tygel så din mamma kan välja avstånd till bettet om hästen är pigg:rofl:
 
Sv: Tyglar för svaga händer

Har inte Monté tyglar en massa öglor? Har för mig att dom hat det iaf..:confused:
 
Sv: Tyglar för svaga händer

lånar knapp..
Jag rider med montetyglar, mjuka fina, nån typ av textil med invävda gummitrådar o flera öglor, kanon då min högra hand inte kan greppa, hittade en sadelmakare som sydde upp sådana , fanns en annons på nätet jag fick syn på, finns med både hakar fram till bettet eller vanliga spännen.
 
Senast ändrad:
Sv: Tyglar för svaga händer

knyttet skrev:
Min mamma som har fibromyalgi rider en del på mitt kallblodssto. Problemet är att hon har ont i sina händer och har svårt att hålla i tyglarna med vanlig fattning (och dessutom kan hästen bli ganska stark). Jag undrar därför hur personer med reumatiska besvär eller fibromyalgi brukar lösa det där med tyglarna? Har sett i något reportage att en handikappad ryttare ridit med tyglar med "öglor" på, för att få bättre grepp. Vet nån om det finns något sånt att köpa/beställa nånstans, eller är det bara att sätta sadelmakaren hemma i arbete? Nån som har några tips???

//Linda

Tänkte på det om att han är stark. Det bästa måste väl vara att träna upp hästens och eran kommunikation :idea: Förut när jag red så hade jag alltid korta tyglar och var van att ha mycket häst i handen, väldigt tungjobbat :crazy: Men jag bytte till western och tränade mina hästar att lyssna på sits och röst, och vilken skillnad det blev! :D Nu behöver jag knappt ta i dem, gör jag det så fattar de snabbt att det verkligen betyder stopp och att de inte har lyssnat på tidigare kommando. Mycket trevligare att rida så :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 036
Utrustning Och så ännu en bett-tråd :angel: Har en äldre häst (23) i vårt stall som har varit före detta fälttävlanshäst. Hon har det problemet att...
Svar
2
· Visningar
649
Senast: Suskiv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp