Tyglar på dressyrtävling?

ylvalill

Trådstartare
Har en kompis som ska tävla dressyr till helgen (lokal tävling LC och LB) och vi funderade på om man får lov att använda lädertyglar som har gummi på ena sidan vid tävling (inte vanliga sk. gummityglar alltså). Nån som vet vad som står i TR om detta med tyglar? Släta lädertyglar är ju inte helt bra om det skulle regna...

Vi hade också en fundering på det här med att tejpa knopparna som man ofta gjorde förr, är det tillåtet och i så fall, vilken färg ska man ha på tejpen?
 
Vad för tyglar får man ha då? Jag hoppas att det inte bara är släta lädertyglar som är tillåtna...? Nån som vet hur det står i TR?
 
Jag är inte uppdaterad på TR, men jag tror väl att du får ha lädertyglar med påsydda stoppar? Flätade lädertyglar? Jag vet inte hur det är med vävribbtyglar, men har för mig att det är tillåtet?

Mvh Cissi
 
Du får inte ah tyglar med gummi på. Alla sorters lädertyglar (flätade, med stoppar, släta) är ok. Vävribbtyglar är oxå ok.

Ang tejpad man vet jag ej, kan inte tänka mig att det ej skulle vara tillåtet. Men är det verkligen snyggt?
 
Du får ha tejp på knopparna. Du får ha vilken färg du vill, men ha vit eller svart, annars ser det nog lite...skumt ut...
Personligen tycker jag inte att det är snyggt, det KAN vara snyggt om någon gjort det riktigt snyggt med vit tejp på en mörk häst med mycket hals...Men inte annars. :D
 
Gummityglar får man i allafall inte ha, tror att det var så att på DM Norrbotten år 2002 i ponny dressyr var det en tjej som skulle komma trea, men blev diskad på grund av att hon hade gummityglar... Hon visste inte ens om det själv... Tjejen blev förstås super ledsen! :(
 
Om man tävlar så "högt" som DM så bör man ju faktiskt veta vilka tyglar man får använda.. :smirk:
Tycker självklart synd om henne men hon får faktiskt skylla sej själv...
 
Sv: Tyglar på dressyrtävling?

*knapplån*

eftersom den här gamla tråden kommit upp igen kan jag bara påminna om att det from förra året är tillåtet att ha lädertyglar med gummi på insidan
 
Sv: Tyglar på dressyrtävling?

Ja det är vad jag hört också! :) Och det är bra, jag gillar såna tyglar.
 
Sv: Tyglar på dressyrtävling?

Du får ha lädertyglar med en tunn gummiyta på ENA sidan, dock inte med gummi på båda sidorna (sk. gummityglar).
 
Sv: Tyglar på dressyrtävling?

Har kollat upp det i TR. Det står:
"Tyglar skall vara i läder och/eller textil. Även tyglar med en tunn gummifodring eller gummivävtygel är tillåtna.
:rofl:
 

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: fio
·
Dressyr Hej allihopa ! Jag postar här istället för att göra en helt ny tråd . Jag bytte tyglar på bridongen idag för att testa med stoppar...
Svar
4
· Visningar
1 289
Senast: Fiorano
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 117
Senast: Nevermind
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 821
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp