majola

Trådstartare
Vad har ni för tyglar på kandaren? Stångtygeln måste väl vara slät enligt TR? Det har jag inte heller något problem med. I nuläget har jag en slät bridongtygel också, men den glider så lätt (speciellt i handen som också håller i spöet).

Jag tävlar ju inte kandarklasser, utan håller bara på att försöka lära mig att rida med två tyglar, så egentligen skulle jag ju kunna ha en vanlig vävribbtygel med stoppar på bridongen. Men samtidigt känns det ju smart att träna på det som man sedan ska ha på tävling (om man nu kommer så långt någongång...). Man måste väl inte ha släta tyglar på bridongen, eller minns jag fel? Kantflätat eller med stoppar, vad har ni?
 
De flesta i mitt tidigare stall (stor dressyranläggning på drottningholm) hade slät lädertygel som kandartygel och en lädertygel med stroppar som bridongtygel. Har dock inte testat själv, men eftersom nästan alla red på det så måste det ju ha fungerat :smirk:
 
Jag har slät tygel på stången och kantflätad på bridongen.
 
ja har släta lädertyglar,stångtygeln e smalare än bridongen.

men jag sett många med kantflätad bridong och slät stång
 
Som ngn annan redan har skrivit, förslagsvis en stolptygel till bridongen
 
Tack för era svar! Nu står det 2-2 mellan stolptyglar och kantflätade. Jag får väl prova lite vilka som känns bäst i affären. Men båda sorterna är OK alltså?
 
Jag rider visserligen inte på kandar, men har ibland en ridkapson (eg. en spärrgrimma iofs...). Då har jag en slät lädertygel till bettet (motsvarar stångtygeln) och en kantflätad till kapsonen (motsvarar bridongen). Använder jag pelham blir det samma sak där. Tycker att det ger bäst grepp och följsamhet, och man har lätt plats för båda tyglarna i handen. Jag tycker oftast att "stoppen" på stolptyglarna sitter för glest/ojämnt. Man kanske inte vill hålla just där de sitter...
 
Jag rider med slät stångtygel i läder och en bridongtygel i läder med stoppar på (stubbens). Tycker som du att man lätt glider annars, särskilt om det regnar... :angel:
 
Jag rider med gummityglar på bridongen och slät på bridongen. OCH JA det får man tävla på i MIN gren :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 617
Senast: Tofs
·
Dressyr Hej allihopa ! Jag postar här istället för att göra en helt ny tråd . Jag bytte tyglar på bridongen idag för att testa med stoppar...
Svar
4
· Visningar
1 317
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej alla kloka... Funderar på tyglar till en häst som ibland kan skutta iväg och snabbt behöva stoppas. Smidiga, men ändå lätta att...
Svar
18
· Visningar
802
Senast: susanne
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 272
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp