• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Akustik
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 184
A

Akustik

Vad har du för tyglar? (i läder, gummi etc.) vad tycker du e snyggast, i vilka sammanhang?

Och hur många tyglar har du tagit sönder (eller hästen), mina hästar (ponnyer :p ) har lyckats ta sönder massa, eller ja.. Det är väll jag som agerar oansvarigt och lpter hästen klia sig mot något, elr låter dom nosa på staketet och tyglarna fastnar ! :confused:

Sv: Tyglar!

Dressyr: Gärna helt i läder eller läder med gummi insida.

Hoppning: Gummityglar

Terräng: Väbbribbtyglar eller gummityglar.

:)

Jag har inte haft sönder ett enda par tyglar :p

Jag föredrar släta lädertyglar helt utan stoppar och tjafs. Möjligtvis kan jag sträcka mig till kantflätning, men inget mer än så. :D

Jag brukar inte ha sönder tyglar, men visst har det hänt nån gång att man trillat av och hästen har stuckit iväg och trampat på tyglarna.
Angående klia sig och fastna i staket så försöker jag vara rädd om min hästs mun och hålla henne ifrån sånt när hon är tränsad. Tänk på vilken smärta i hästens mun om den fastnar och drar så att t.o.m tyglarna går sönder! :eek:

Kandar - släta lädertyglar
Dressyrträns - lädertyglar med "avståndspluppar" ;)
Hoppning/Terräng/Skogsbus - Gummityglar

Inga trasiga tyglar, byter när de börjar se slitna ut och har tvärkoll på hästen när träns/kandar är på.

aah.. jag vet.. som tur var så har det inte hänt emd de 2 sista hästarna, så sist var det.. över 2 år sen..
Så förhoppningsvis bevisar det att jag har lärt mig av mina misstag!

Jag brukar inte ha sönder några tyglar, men byter förstås ut dem vid behov.

Jag föredrar vanliga vävribbtyglar eller flätade lädertyglar i dressyren.
Annars så föredrar jag någon av ovanstående eller gummityglar vid övrig ridning
(i skogen, markarbete osv.)

Jag har bara släta tyglar. (vadå dressyrryttare :angel: )

Jag har ett par Zaldi tyglar som jag fullkomligt älskar, dem är så hållsbara! :)

De enda tyglarna som gått sönder för mig var ett par gummityglar.

Tycker såna tunna gummityglar är klart skönast/bäst.
Till dressyr blir det däremot lädertygel med stolpar.

har inte haft sönder några..

gillade släta lädertyglar i somras bäst. men tycker att de kan bli lite hala på vintern (snö, sämre handskar osv)
Så just nu är jag inne på vävribbtyglar, som jag sprättar bort knopparna på :)
Viktigt är att tyglarna är smala..

håller med.. det är viktigt att tyglarna är smala.. just nu rider jag med ett par HEMSKA vävribbtyglar.. usch !
Dom är visseligen mjukare än dom brukar vara, men dom är verkligne hemska!
men jag kan inte rikigt prioritera nya tyglar nu.. min inköps lista är milslång! =/

föredrar vävbandstyglar. Har ridit en del med gummityglar men jag gillar dem inte riktigt, det blir halt att hålla i den på sommaren eller om de blir blöta av hästsvett och så känns det som att man fastnar i dem med ridvantarna med gummipluttar på. Ett par gummityglar jag hade låg i min stallåda en sommar och nåt hände med dem där för de smälte och fastnade i botten på lådan... kan inte förstå vad som hände men det måste ha skett någon kemisk reaktion mellan gummit och nån salva eller olja eller nåt som läckt ut...

Har väl pajat en 3 par tyglar tror jag, har enbart hänt då jag trillat av och antingen tagit med mig tyglarna över hästhuvudet eller att tyglen åkt fram på halsen vilket lett till att hästen trampat på dem så de gått av.

Senast ändrad:

Dressyr: Typ "tyg", vet inte vad det heter.

Western: Blir ju som två tyglar. Läder. Tjocka, tunga.

Jag har ett par gummityglar och ett par kantflätade i läder. Använder mest gummityglarna, tycker att de ligger bäst i handen.

Har aldrig haft sönder några tyglar i hela mitt liv!

Gummityglar! Tycker att dom är bäst och man får ett bra "grepp" eller vad man nu ska kalla det :smirk:

jag gillar gummityglar bäst! men har vävribbtyglar på dressyr tränset. värsta som finns är hårda vävribbtyglar som gör ont :crazy: gummi tycker jag man får bäst grepp i. dock risk för att bli hala vid regn!!

SMAAALA tyglar (små händer). Tycker släta i läder är absolut snyggast, men blir ju lätt hala om de inte är torra. Vintertid eller på unghästar etc rider jag med lädertyglar (släta) med gummiinsida. Sommartid rider jag med vanliga, smala, släta lädertyglar. Innan jag hittade ett par bra med gummiinsida red jag med gummityglar men de blir så otympliga.

Jag tycker ribbade tyglar är det fulaste som finns btw.

Ha sönder tyglar? Tja det ska väl vara de som var 25 år då som gick sönder i spännet i mitten? :devil: Jag använder aldrig tyglarna att binda i eller så, och mina hästar är tränade att stå still och invänta hjällp om de råkar kliva på något som låser huvudet (ett grimskaft t ex) så jag hoppas de gör det OM de skulle få tyglarna över huvudet med, har dock aldrig hänt.

Dressyr: släta lädertyglar är klart snyggast, men dom skulle bara halka ur handen på mig så det får väll bli helt i läder fast m stroppar.
Hoppning: Gummiklädda.

Vävribbtyglar funkar också, men det är ju inte lika snyggt.

har haft sönder ett par tyglar, eller snarare min pappa, som skulle lasta min häst o hästen gick vid sidan av o lyckas fastna i nått så tygeln gick av..

_Peplis_ skrev:
Dressyr: släta lädertyglar är klart snyggast, men dom skulle bara halka ur handen på mig så det får väll bli helt i läder fast m stroppar.
Hoppning: Gummiklädda.

Vävribbtyglar funkar också, men det är ju inte lika snyggt.

har haft sönder ett par tyglar, eller snarare min pappa, som skulle lasta min häst o hästen gick vid sidan av o lyckas fastna i nått så tygeln gick av..

Varför inte rida dressyr i släta med gummiinsida då? DÅ får du ju 'stilrenheten' från slät lädertygel men med grepp?

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 891
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 598
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka