Tygsaxar och papper, varför slö?

gul_zebra

Trådstartare
Alla känner väl till att man inte ska klippa i papper med en tygsax, för att den då blir slö. Men varför blir den slö? Vad är det med ett sketet papper som förstör tygsaxen? Och varför blir inte en helt vanlig sax slö av papper? Vad skiljer saxarna åt?
 
Jag har sytt kläder sen jag var 8. Jag anser det där är fel. En av världens bästa quiltre som ger onlinekurser är även hon noga med att det är nonsens.
 
Som jag har undrat! På riktigt alltså.

Det gjorde jag ocksa sa jag var tvungen att ta reda pa svaret.

Jag har sytt kläder sen jag var 8. Jag anser det där är fel. En av världens bästa quiltre som ger onlinekurser är även hon noga med att det är nonsens.

Jag har en fiskars tygsax i koket darfor att det ar bra saxar som faktiskt klipper ordentligt (fast den ar brun istallet for orange) och jag ar trott pa saxar som man inte kan klippa med. Jag kan klippa en del tyger med den (har just provat :p) men siden klipper det inte "rent" den liksom fastnar i tyget, samma med trika.
 
Vanliga saxar blir också slöa, det blir alla eggverktyg om de inte underhålls förr eller senare. Det är nog bara det att de inte behöver vara särskilt vassa för att klippa saker som papper, medan det märks direkt när en ska klippa i tex tyg eller läder (nej, till läder används inte en tygsax, utan en skinnsax - som heller inte används till annat, helst 😁 ).

En slö sax går att få vass igen, även en sax som fått jack i sig, men det senare kräver att en vet hur en slipar den (inte bara bryner).
 
Ska man klippa finare tyger måste saxen vara rakbladsvass, och då kan man inte använda den till grövre saker utan att förstöra den. Precis som att man inte öppnar förpackningar med tomatkniven.
På tal om tomatkniv - sambon sa att han hört att tomater kan göra en kniv slö så man ska inte ha fel kniv till den heller. Vad är det med en tomat som ger den sån förgörande kraft? :D
 
Jag lamnar in knivar (2 japanska chefs knivar, 1 fillet kniv 1 nagot obestamd lang samt 1 liten "pairing" kniv) och 2 tyg saxar samt den i koket for slipning ungefar varje halvar.
 

Liknande trådar

Tjatter Har ni några helt vardagliga småsysslor som ni tycker är orimligt jobbiga att utföra? De måste inte ens kännas jobbiga, ni kommer er...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
7 002
Senast: Pinus
·
IT & mobiler Min telefon (iPhone SE 2020) har börjat bli slö och framför allt med en app (Happy color) blir den jättevarm och hänger sig hela tiden...
Svar
6
· Visningar
497
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 352
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp