Tyngdtäcke

lizan

Trådstartare
Moderator
Jag funderar på att köpa ett tyngdtäcke men det finns ju så många olika sorter och vikter!

Och då vänder man sig såklart till Buke för att höra om era erfarenheter.

Vilken typ av täcke har ni/ har ni haft? Hur tunga? Något jag bör se upp med? Allmänna tips?

Jag blir lätt varm när jag sover också så vill inte ha ett för varmt heller...
 
Jag har testat bolltäcke och kedjetäcke. För mig passar kedjetäcke bäst, de ger (för mig) en mer jämn tyngd och blir tunga utan att trycka på punkter. Jag tyckte också att bolltäcket blev varmt och fuktigt, för det blev så kompakt.

Jag har testat 4, 6 och 8kg, och kör på 8kg just nu. Sover otroligt mkt bättre, underlakanet ligger kvar i sängen, JAG ligger kvar i sängen och vaknar mer utvilad. Kompisen fick testa mitt 8kg en gång och höll på att bli helt klaustrofobisk, hon nöjde sig med ett 2kg sen.

För mig är täcket lagom att sova med på sommaren, på vintern behöver jag en filt eller ytterligare ett täcke (beroende på temperatur i rummet). Men det är naturligtvis individuellt.
 
Jag har ett åttakilos kedjetäcke som min tonåring just nu lånar. Det sover vi båda mycket gott med. Vi har inte testat lättare. Det känns tungt när man lyfter det men tyngden sprider sig när man lägger sig under.
 
Man behöver prova sig fram och ofta vill man ha tyngre när man har vant sig. Jag har sytt mina själv. Första sydde jag med ris 6 kg tungt, tyckte riset luktade illa så sydde ett med torkade gula ärtor, 8 kg istället men störde mig på att de flyttade på sig när de torkat ännu mer och täcket blev lättare. Sedan köpte jag kedjor och sydde ett nytt. 8 kg även det och det är helt perfekt. Jag sydde ihop ett tunt sommartäcke och ett vanligt lakan, sydde kanaler i det och trädde i kedjorna. Vintertid har jag ett annat tunt sommartäcke i samma påslakan som kedjetäcket. Jag är frusen av mig och har alltid haft tjocka täcken av varmaste slag men det här blir precis lagom.

De två första tyngdtäckena, det med ris och det med ärtor, sydde jag av dubbla lakan. De två första var egentligen bara tester om jag sov bättre med än utan vilket jag gjorde och då var det läge att satsa mer pengar, dvs. köpa kedjor. Jag använde sådana här https://www.biltema.se/bygg/beslag/las/nyckelkedja-2000019726
 
Jag har också 8 kg kedjetäcke, utskrivet av arbetsterapeut, så egentligen är det väl "lånat" men jag tänker inte lämna ifrån mig det frivilligt :D
Numera får jag fruktansvärt ont om jag försöker sova med ett "lättare" täcke, vilket såklart var problematiskt i somras, och sover inte alls lika gott.
Så ja, jag kan verkligen rekommendera att prova.
Dock så kan man behöva en "invänjningstid" då det såklart är ganska annorlunda mot vanliga.
 
Jag har ett 8kg kedjetäcke. Skulle idag behöva ett tyngre, men det var perfekt de första 2-3 åren. Tig ca en veckas invaning innan jag sov hela natten med det. Längre tid är oxå normalt. Det enda dåliga med kedjetäcket är att det är tungt att bädda med och att det gärna glider ner i påslakanet så jag har mest täcke vid fötterna...

Fick även testa bolltäcke och någon typ av kompakt tyngdtäcke. Det senaste tyckte jag var otympligt. Fick lite klaustrofobi för det kändes som ett tält som kollapsat över mig. Bolltäcket var mer otympligt än kedjetäcket, men ändå mysigt. Lite som att ligga i bollhavet på Ikea. Men jag störde mig på ljudet när jag rörde mig.
 
Jag funderar på att köpa ett tyngdtäcke men det finns ju så många olika sorter och vikter!

Och då vänder man sig såklart till Buke för att höra om era erfarenheter.

Vilken typ av täcke har ni/ har ni haft? Hur tunga? Något jag bör se upp med? Allmänna tips?

Jag blir lätt varm när jag sover också så vill inte ha ett för varmt heller...

Jag har ett tyngdtäcke på 8 kg. Jag vet dock inte riktigt vad det är för sort. Det är inte bolltäcke. Men jag känner inga kedjor i. Det känns mer som varje våd har någon tungre, bred platta i sig som täcker nästan helt mellan sömmarna.
Jag upplever det som hyfsat varmt om det nu inte är kallt i rummet. Då blir det riktigt kallt.
Jag gillar dock värme. Mycket värme!

Jag fick prova några olika hos arbetsterapeut iom sömnproblem. Det här tyckte jag kändes bäst för just mig.
Det verkade vara rätt individuellt enligt henne.
 
Tack ALLA för input!

Kanske får se om jag kan hitta några olika att klämma o känna på för att se vad som kan passa. På något sätt känns det som att de med glaskulor i tilltalar mig mest, eller något med pärlor av något slag...

Ska också kolla om det går att få utskrivet! Bra tips!
 
Har också fått via recept och det blev 8 kg kedjor, en ny modell där kedjorna är delvis centrerade och inte jämnt fördelade över hela täcket.
Kändes som att komma hem när jag fick prova, bätte än det 10 kg jag lånade av en kompis innan :) Lättare täcken var värdelösa för mig och jag behövde ingen invänjning alls :love:
Tar "effekten" slut sover jag utan i någon/några veckor och sen med igen.
 
Jag har ett 8 kg fibertäcke. Fick det utskrivet av min arbetsterapeut så hade inte så mycket valmöjligheter. Jag har haft det snart ett år och vill inte vara utan det. Skulle även velat haft ett 12 kg för när jag har riktigt ont.
 
Har någon erfarenhet av de billigare tyngdtäckena från exempelvis Clas Ohlson? Det skiljer ju en hel del i pris mellan de olika typerna, men det känns onödigt att köpa ett värdelöst "billigt" täcke för 2000:-, för det är ju också mycket pengar.
 
Har någon erfarenhet av de billigare tyngdtäckena från exempelvis Clas Ohlson? Det skiljer ju en hel del i pris mellan de olika typerna, men det känns onödigt att köpa ett värdelöst "billigt" täcke för 2000:-, för det är ju också mycket pengar.
Jag har fibertäcket som de säljer. Jag är supernöjd, verkligen inget att klaga på alls! Mer än att jag skulle ha valt ett tyngre 😁 Har det som väger 6 kg, 8 kg hade nog varit bättre för mig nu såhär i efterhand.
 
Ursäkta, men jag lånar tråden lite @lizan ;)

Hur har ni som fått täckena på recept gjort rent konkret? Via VC? Annan?

Jag vill också ha ett tyngdtäcke men har fastnat i att jag inte riktigt vet vad jag behöver, så nu efter att ha läst igenom tråden så tror jag att ett kedjetäcke är bäst för mig :up: Tack alla för tipsen!!
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 174
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 543
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 941
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 037
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp