Tyngdtäcke

Hej.

Jag har förskrivit tyngdtäcken i 8 år ungefär och kan säga att ungefär 85% av alla de tyngdtäcken som förskrivs har stålvikter i sig av någon form.

Det är för att de med pärlor, fiber eller bollar blir jättevarma, man svettas och det låter när allt material rullar omkring där inne. Eftersom att stål väger så mycket så slipper täcket ha så mycket extra material i sig för att uppnå vikten.

Sedan är det inte heller bara tyngden i ett täcke som är det viktiga. Det som är mer viktigt är den taktila stimulansen som uppkommer när man har objekt i täcket som nuddar kroppen. Det är detta som gör att hjärnan och kroppen blir lugn. Alla dessa täcken med plast-pärlor i sig som blommat upp på sistonde är en gammal design från 90-talet som snabbt blev ersatt och utbytt hos tillverkaren själv eftersom att det hade så dåliga egenskaper.

Jag skulle rekommendera antingen kedjetäcke eller ringtäcke som är de täcken som förskrivs mest av här i stockholm.


Tack!
Så det är plast. Det vill jag inte ha!

Ska fråga på min vc om det går att få hjälp med täcke den vägen. Har dubbla tjocktäcken o filtar. Vaknar av värmen och kan inte sova sedan när det blir för varmt med dubbla täcken.

Dumt att köpa ett täcke som inte kommer att fungera.

Tack för info!
 
Jag föll till föga och köpte ett tyngdtäcke med sandkristaller och jag är så utomordentligt nöjd. Det ligger still vilket mina eget händigt gjorda inte gjorde vilket var orsaken till att jag till slut köpte ett. Det var i sammanhanget inte ens dyrt. Jag gav 2345 kr för mitt på 12 kg. Fördelen att sy egna först var att jag kunde hitta den tyngd jag behövde ha vilket skiljer sig mycket ifrån rekommendationen på en täckesvikt på mellan 7-10% av ens egen vikt.
Jag valde ett med sandkristaller för att det fått omdömet att vara svalt. Jag hade då förra sommaren i färskt minne och använder hellre ett vanligt täcke ovanpå när det behövs än att inte kunna använda tyngdtäcket för att det blir för varmt. Jag upptäckte då också fördelen med bambusängkläder vilket har gett min sömn än högre kvalité. Vilken skillnad det är!
Jag verkligen älskar mitt tyngdtäcke och kan inte tänka mig att vara utan det.
 
Jag föll till föga och köpte ett tyngdtäcke med sandkristaller och jag är så utomordentligt nöjd. Det ligger still vilket mina eget händigt gjorda inte gjorde vilket var orsaken till att jag till slut köpte ett. Det var i sammanhanget inte ens dyrt. Jag gav 2345 kr för mitt på 12 kg. Fördelen att sy egna först var att jag kunde hitta den tyngd jag behövde ha vilket skiljer sig mycket ifrån rekommendationen på en täckesvikt på mellan 7-10% av ens egen vikt.
Jag valde ett med sandkristaller för att det fått omdömet att vara svalt. Jag hade då förra sommaren i färskt minne och använder hellre ett vanligt täcke ovanpå när det behövs än att inte kunna använda tyngdtäcket för att det blir för varmt. Jag upptäckte då också fördelen med bambusängkläder vilket har gett min sömn än högre kvalité. Vilken skillnad det är!
Jag verkligen älskar mitt tyngdtäcke och kan inte tänka mig att vara utan det.

Det är pellets av silikonplast. Helt utan taktil stimulans är det viktigaste i ett tyngdtäcke. Den taktila stimulansen skickar signaler till nervsystemet som sedan lugnar kroppen. Det är alltså inte vikten som är det viktiga, utan den taktila stimulansen. :)
 
Det är pellets av silikonplast. Helt utan taktil stimulans är det viktigaste i ett tyngdtäcke. Den taktila stimulansen skickar signaler till nervsystemet som sedan lugnar kroppen. Det är alltså inte vikten som är det viktiga, utan den taktila stimulansen. :)
Varför påstår du att det är silkonplast i mitt täcke? Vad vet du om det? Jag skriver ju att det är sandkristaller. Jag vill inte ha plast så därför har jag valt bort det. Och jo, vikten är viktig precis som innehållet i täcket är viktig. Jag har provat mig fram till vilken vikt som är optimalt för just mig och vilken fyllning som är optimal för just mig.
 
Har haft funderingar på att byta till vanligt täcke igen eftersom tyngdtäcket är lite struligt med att stanna på plats i påslakanet. Var bortrest över helgen sov då med vanligt täcke, första två nätterna var inga problem, 3:e natten saknade jag mitt tyngdtäcket och det var så skönt att komma hem till det igen. Det blir inget byte till vanligt täcke helt enkelt, älskar mitt tyngdtäcket.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 128
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 587
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 373
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 921
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp