Tyngdtäcke

Hur har ni som fått täckena på recept gjort rent konkret? Via VC? Annan?

Jag pratade med husläkaren. Tidigare prövat att medicinerna utan tillfredsställande resultat.
Min läkare hade ingen erfarenhet av tyngdtäcken alls men skrev en remiss till arbetsterapeut när jag sa att jag ville prova.

Gjorde en typ telefonutredning med arbetsterapeuten och fick sen ok att få ett utprovat. I mitt län har man täckena på lån, arbetsterapeuten ringer en gång om året eller nått och frågar om det går bra och om jag vill ha kvar det :)
 
Mitt är för kallt så sover med extra filt på vintern. I somras var det lagom. Men då ska vi ju tillägga att jag sov med 3 täcken innan fibertäcket. Är extremt frusen på natten.

Kanske är lagom, i alla fall på vintern, då för mig som är varm.

Tack för input!
 
Ursäkta, men jag lånar tråden lite @lizan ;)

Hur har ni som fått täckena på recept gjort rent konkret? Via VC? Annan?

Jag vill också ha ett tyngdtäcke men har fastnat i att jag inte riktigt vet vad jag behöver, så nu efter att ha läst igenom tråden så tror jag att ett kedjetäcke är bäst för mig :up: Tack alla för tipsen!!
Bara bra! Så får jag också svar. :)
 
Ursäkta, men jag lånar tråden lite @lizan ;)

Hur har ni som fått täckena på recept gjort rent konkret? Via VC? Annan?

Jag vill också ha ett tyngdtäcke men har fastnat i att jag inte riktigt vet vad jag behöver, så nu efter att ha läst igenom tråden så tror jag att ett kedjetäcke är bäst för mig :up: Tack alla för tipsen!!
Jag fick remiss till arbetsterapeut från psykiatrin. Mitt är oxå ”till låns” och kostade 600kr, men efter någon koll ett par månader efter jag fick det så hör de inte av sig mer utan jag ska lämna tillbaka det när jag inte använder det längre. Jag förstår dock inte hur jag ska kunna leva utan det.
 
Ursäkta, men jag lånar tråden lite @lizan ;)

Hur har ni som fått täckena på recept gjort rent konkret? Via VC? Annan?

Jag vill också ha ett tyngdtäcke men har fastnat i att jag inte riktigt vet vad jag behöver, så nu efter att ha läst igenom tråden så tror jag att ett kedjetäcke är bäst för mig :up: Tack alla för tipsen!!

Var hos arbetsterapeuthen efter min EDS diagnostisering och pratade om aktivitetshantering. Nämnde då min sömn (eller brist på den), då skrev hon ut tyngdtäcke som första åtgärd. Täcket är även väldigt bra smärtlindring för mig så det var win win.
 
Jag har ansökt fler gånger än jag kan räkna men har fått nej varje gång med hänvisning till att jag inte har någon neuropsykiatriskdiagnos. Att jag har haft grava sömstörningar större delen av mitt liv och att inga sömnmedel hjälper hör inte dit. Här får man inget utan "rätt" diagnos. Därför har jag sytt själv.
 
Föredrar bolltäcke framför kedjetäcke.
Bolltäcket hår dock inte att tvätta i maskin men på vintern har jag hängt ut det i kylan så det vädras iaf. Alternativt lägga det i snön ett tag.
 
Ursäkta, men jag lånar tråden lite @lizan ;)

Hur har ni som fått täckena på recept gjort rent konkret? Via VC? Annan?

Jag vill också ha ett tyngdtäcke men har fastnat i att jag inte riktigt vet vad jag behöver, så nu efter att ha läst igenom tråden så tror jag att ett kedjetäcke är bäst för mig :up: Tack alla för tipsen!!
Jag fick mina via kontakter. Kedjetäcket är begagnat men knappt använt innan.
Har ingen diagnos men sömnsvårigheter tidigare och ibland fortfarande. Mina är gamla så det var inte många som ens viste vad tyngdtäcken var då. Bolltäcket var jag bland de första så lite av ”försökskanin”
Tycker tyngdtäckerna är superbra :up:
 
Jag har ansökt fler gånger än jag kan räkna men har fått nej varje gång med hänvisning till att jag inte har någon neuropsykiatriskdiagnos. Att jag har haft grava sömstörningar större delen av mitt liv och att inga sömnmedel hjälper hör inte dit. Här får man inget utan "rätt" diagnos. Därför har jag sytt själv.

Jag har också sökt flertalet gånger innan min diagnos och fått avslag direkt. Jag förstår ju att de är restriktiva med att dela ut täcken men när man söker med exakt samma symptom blir det ju bara löjligt.
 
Jag har också sökt flertalet gånger innan min diagnos och fått avslag direkt. Jag förstår ju att de är restriktiva med att dela ut täcken men när man söker med exakt samma symptom blir det ju bara löjligt.
Visst blir det löjligt och jag har dessutom EDS-diagnos och en hel hög med andra smärtrelaterade och även andra diagnoser men inte den som är "rätt" enligt mitt landsting, dvs. någon neuropsykiatrisk. Det jag fick höra då när diverse smärtdiagnoser var satta och jag ännu en gång sökte var att ett tyngdtäcke skulle förvärra smärtorna och därför inte var aktuellt :meh: Att skriva ut en massa sömnmedel går däremot bra vilka inte har hjälpt alls utan bara gett biverkningar. Jag har dessutom ME/CFS vilket i många landsting ger tyngdtäcke utan några som helst problem.

Sedan jag för 20 år sedan i samband med mitt dåvarande jobb var på studiebesök på barnrehab och då fick testa boll, kedje och diverse andra tyngdtäcken har jag försökt få det för sömnproblemen men fått nej var gång. Så, när jag blev bra nog för att orka sy igen så gjorde jag själv.

Jag ser ingen anledning till att vara restriktiv med utskrivningen av tyngdtäcken. Att sömn är livsviktigt är det ingen tvekan om och kan folk sova bra överstiger det värdet de då kan producera täckets pris många många gånger om för att inte tala om alla olyckor som aldrig skulle behöva hända. Det borde räcka med diagnosen sömnstörning anser jag för att iallafall få testa.

Samtidigt vet jag flera som har fått tyngdtäcken utskrivna som de inte använder men som de ändå inte lämnar tillbaka och det är såklart också fel.
 
Tråkigt för er med dåliga erfarenheter av vården, för mig var det som sagt inga problem alls.
Kanske hjälper att jag går hos en privat vårdgivare, eller så är vårt län schysstare i frågan överlag.
 
Vad trist det är när landstingen resonerar så olika! Det blir som ett lotteri för den som är sjuk :(
Jag är under utredning och för stunden är det "uteslutningsmetoden" som används för att hitta felet, men jag ska ta upp att få testa ett tyngdtäcke för sömnen.
I värsta fall så får jag försöka sy ett eget, tack för tipsen om det @TinyWiny :bow:
 
Vad bra att läsa om era erfarenheter med att få täckena utskrivna @starcraft @TinyWiny @Blyger @kakan89 !!!

För mig är det (tack och lov) inga problem att lägga pengarna om jag inte skulle kunna få det utskrivet men ska försöka med det först ändå.

Funderar också på om det kanske skulle gå att åka förbi någon såndär butik som har många olika hjälpmedel och se om de kanske har några olika man kan klämma och känna på. Tror visserligen att minst ett par märken jag kikat hemsidorna på skriver att man får testa täcket också, men det är ju lättare att kunna klämma lite först...
 
Jag funderar på att köpa ett tyngdtäcke men det finns ju så många olika sorter och vikter!

Och då vänder man sig såklart till Buke för att höra om era erfarenheter.

Vilken typ av täcke har ni/ har ni haft? Hur tunga? Något jag bör se upp med? Allmänna tips?

Jag blir lätt varm när jag sover också så vill inte ha ett för varmt heller...


Jag är också nyfiken på tyngd töcken. Såg att Life hade något med glaspärlor. Någon som testat?
 
Hej.

Jag har förskrivit tyngdtäcken i 8 år ungefär och kan säga att ungefär 85% av alla de tyngdtäcken som förskrivs har stålvikter i sig av någon form.

Det är för att de med pärlor, fiber eller bollar blir jättevarma, man svettas och det låter när allt material rullar omkring där inne. Eftersom att stål väger så mycket så slipper täcket ha så mycket extra material i sig för att uppnå vikten.

Sedan är det inte heller bara tyngden i ett täcke som är det viktiga. Det som är mer viktigt är den taktila stimulansen som uppkommer när man har objekt i täcket som nuddar kroppen. Det är detta som gör att hjärnan och kroppen blir lugn. Alla dessa täcken med plast-pärlor i sig som blommat upp på sistonde är en gammal design från 90-talet som snabbt blev ersatt och utbytt hos tillverkaren själv eftersom att det hade så dåliga egenskaper.

Jag skulle rekommendera antingen kedjetäcke eller ringtäcke som är de täcken som förskrivs mest av här i stockholm.
 
Jag är också nyfiken på tyngd töcken. Såg att Life hade något med glaspärlor. Någon som testat?

Det är silikonkulor. Alltså plast. Täcket blir varmt, du svettas och riskerar vakna upp på natten. Sedan har det ingen taktil stimulans, vilket är mer viktigt än själva tyngden.
 
Jag är också nyfiken på tyngd töcken. Såg att Life hade något med glaspärlor. Någon som testat?
Jag har ett sånt, från Clas Ohlson. För mig fungerar det bra, men jag fryser rätt mycket på kvällarna så jag tycker om när det blir varmt under täcket. I alla fall på vintern, nu på våren när det är varmare ute är det lite jobbigare, men det brukar gå att "vika" täcket på något sätt så att det blir mer luftigt och inte lika varmt.

Jag tycker inte att det låter så mycket när pärlorna i täcket rör sig. Men mitt täcke har som insydda fack som pärlorna ligger i. När täcket ligger "platt" så täcks botten i varje fack, alltså rör de sig inte så mycket. Och då är jag ändå en person som rör mig mycket i sömnen, när jag var liten kunde jag tex knuffa ut mamma/pappa ur sängen, har sparkat ner tavlor i sömnen, ramlat ofta ur sängen (som ändå är 1,20) etc...
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 164
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 541
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 909
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 030
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp