Tyngdtäcke

Malibu_Stacy

Trådstartare
Jag tror att ett tyngdtäcke skulle kunna hjälpa mig att somna och sova bättre. Sover dåligt, är lättväckt och har lite problem med stress, ångest och oro.
Men vilket ska man ha? Hur tungt ska man välja?
Finns ju en del att välja emellan, och de kostar ju en slant.
Har hört att många köper ett för lätt täcke och vill sedan ha tyngre.
Vilket har du och är du nöjd? Något annat man ska tänka på?
 
Jag tror att ett tyngdtäcke skulle kunna hjälpa mig att somna och sova bättre. Sover dåligt, är lättväckt och har lite problem med stress, ångest och oro.
Men vilket ska man ha? Hur tungt ska man välja?
Finns ju en del att välja emellan, och de kostar ju en slant.
Har hört att många köper ett för lätt täcke och vill sedan ha tyngre.
Vilket har du och är du nöjd? Något annat man ska tänka på?

Min sambo fick ett från vården för några år sedan när han sov dåligt pga depression och ångest. Det kan vara ett tips om du har kontakt med vården.
 
Jag fick ett 9-kilostäcke av en kompis som inte gillade det. Kände av det i början men nu ett par veckor in märker jag knappt någon skillnad. Sover bättre iaf, men det har nog delvis med andra livsförändringar som minskar på stressen att göra. Skulle tagit ett tyngre om jag köpte ett nytt idag.
 
Jag tror att ett tyngdtäcke skulle kunna hjälpa mig att somna och sova bättre. Sover dåligt, är lättväckt och har lite problem med stress, ångest och oro.
Men vilket ska man ha? Hur tungt ska man välja?
Finns ju en del att välja emellan, och de kostar ju en slant.
Har hört att många köper ett för lätt täcke och vill sedan ha tyngre.
Vilket har du och är du nöjd? Något annat man ska tänka på?
Det finns täcken av olika material och stoppning, som kan påverka känslan och effekten. Jag har ett som är gjort av kedjor, 9 kg och så har jag mitt vanliga ovanpå.

Där jag köpte mitt säljs de plomberade så man kan testa i 20 dagar.
 
Jag har fått ett 8 kg täcke föreskrivet av arbetsterapin, har haft det i ca 2 år och jag trivs väldigt bra med det. I perioder skulle jag vilja ha ett tyngre täcke men jag tror egentligen det är känslan av att vara ännu mer ombonad jag saknar.

Jag har ett fibertäcke, det blir som en tunnel med tyngd i när man sover. Jag har även testat ett täcke med glaskulor, det blev mer som en slimmad kroppsdräkt.

Jag har tyngdtäcke pga att jag behöver hjälp med sömn och med smärlindrig. Funkar utmärkt på båda plan.
 
Minst 8 kg har jag förstått att de flesta behöver. Men intressant att det finns olika fyllningar. Får jag hyra/köpa ett via vården så lär jag ju inte få välja direkt.
Var köpte du ditt plomberat @animalasia ?
 
Jag har ett 7 kg täcke. Det är skönt men har tyvärr inte hjälpt mig med mina sömnbesvär.. Ångrar att jag inte tog ett tyngre.
 
Jag sydde tyngdtäcken själv för att testa (första med ris, andra med gula ärtor och tredje med kedjor) och insåg efterhand att jag behöver ett riktigt tungt. Köpte sedan ett med glaspärlor som väger 11 kg. Jag valde ett med glaspärlor för att själv kunna avgöra hur varmt jag vill ha, jag har alltså vanligt täcke ovanpå om det behövs.

För mig innebär tyngdtäcke längre sammanhållen sömn och framförallt mer djupsömn.
 
Jag tror att ett tyngdtäcke skulle kunna hjälpa mig att somna och sova bättre. Sover dåligt, är lättväckt och har lite problem med stress, ångest och oro.
Men vilket ska man ha? Hur tungt ska man välja?
Finns ju en del att välja emellan, och de kostar ju en slant.
Har hört att många köper ett för lätt täcke och vill sedan ha tyngre.
Vilket har du och är du nöjd? Något annat man ska tänka på?

Jag fick testa en kompis täcke, 7 kg.
Sover betydligt bättre utan, köpte en kramkudde istället som jag älskar!
 
Jag har utmattningssyndrom och har problem med både återhämtning, att somna och att sova. Även ångest och oro i varierande grad, som till stor del är en följd av det förstnämnda.
Jag skulle vilja ha ett fibertäcke eller liknande (inte bollar eller kedjor..). Jag har funderat på den sort som säljs på Hemtex bla. Förra vintern var det kallt och då provade jag att sova med dubbla duntäcken när jag sov själv hemma. Jag upplevde att den extra tyngden gjorde att jag sov lite djupare, lite bättre, och att jag slappnade av mer. Jag tycker absolut inte om att bli fasthållen eller så, men just täcke med mer vikt än ett vanligt tror jag vore något för mig. Jag har däremot inte haft möjlighet att testa ett "riktigt".
 
Jag köpte mitt tyngdtäcke på Gekås för 600 kr. Fyllt med silikonkulor och väger drygt 9 kg. Jag ÄLSKAR mitt täcke. Sömnkvaliteten har förbättrats avsevärt och jag känner mig mycket piggare :) !
 
Det jag skulle vilja testa är en säng med riktiga gavlar och även sidor som går upp en bit, så som man ser riktigt gamla sängar är gjorda. Jag tror det skulle kännas ombonat och göra att man sover bra.
 
Jag sydde ett förra vintern enligt tips och instruktioner @TinyWiny hade skrivit här då. Totalkostnaden blev rätt exakt 200kr. Valde att göra ett svalt för att det skulle fungera även på sommaren och kompletterar med täcke ovanpå när det är kallare istället. Valde den rekommenderade tyngden, 10% av kroppsvikten. Använder det ännu snart ett år senare.
 
Jag köpte ett tyngdtäcke tidigare i höst när Jysk hade extrapris på dem. Det är ett Cura Pearl Classic, fyllt med små glaspärlor insydda i ett rutmönster - det formar sig väldigt mycket efter kroppen och blir nästan som en sovsäck. Jag visste sedan tidigare att jag vill ha ordentligt med tryck så jag tog direkt det tyngsta som fanns, 13 kg.

Det enda jag ångrar är att jag inte slog till tidigare. Jag somnar snabbare och vaknar betydligt mer utvilad än förut. Jag har av olika anledningar haft svårt med sömnen i större delen av mitt liv, och har provat många olika sätt att försöka få bukt med det, men det här är en av de få saker som faktiskt har gjort tydlig skillnad.
 
Jag har varit sugen på att prova tyngdtäcke men tycker att det har varit för dyrt.
Nu fanns det på erbjudande på jysk så jag slog till på ett 9kg.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 644
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 917
Senast: Badger
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
919
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp