Tyngdtäcke

Jag har haft ett tyngdtäcke någon månad och är väldigt nöjd! Köpte ett 11kg direkt, det rekommenderas 6-7 kg till mig, men har läst att många vill ha tyngre så småningom, jag gick alltså direkt på ett tyngre.
 
Jag fick tyngdtäcke utskrivet av arbetsterapeut. Har ett kedjetäcke som väger 8-9 kg som jag haft i flera år, skulle vilja ha ett tyngre.
 
Min sambo har ett tyngdtäcke och gillar det, sover nog över lag bättre nu än han gjorde innan. Ett stort minus däremot är att om du inte har en fotgavel på sängen så kommer täcket att dra ned alla lakan mot fotänden. Vi får dra upp lakanen var och varannan kväll innan vi lägger oss eftersom allt glider ned när täcket glider över kanten på natten.
 
Jag har ett fibertyngdtäcke 6 kg som jag fick i somras av arbetsterapeut för sömnsvårigheter/fysisk stress i samband med sjukdom. Jag tycker om fiberplattorna för att det inte blir så himla kroppsnära, utan mer ombonat. Anledningen att mitt är 6 kg är att jag hade rejäla andningssvårigheter då, så ett tyngre funkade inte på bröstkorgen. Annars skulle nog 8 vara bra tror jag. Jag älskar det! Såå stor skillnad på både insomnande och sömnkvalitet, möjlighet att somna om.

Jag har också en kedjefilt 7 kg (som är mycket tyngre för den är bara hälften så bred) som jag använder på dagen. Den är mycket tätare inpå kroppen på något vis och när jag har smärta så gör den ont även om jag har kedjorna utåt. Lite lätt klaustrofobisk men det kanske är för att jag inte är så stark just nu så den är svår att få av. Samtidigt rör den sig mer på eget bevåg än täcket.

Min röst är lätt plattor framför kedjor.
 
Personligen tror jag inte det är min grej. Däremot köpte jag ett dubbeltäcke för några år sedan. Tanken var att det skulle vara mysigt att dela med sambon, men efter ett par nätter insåg jag att jag ville liksom rulla in mej i det själv, kan inte sova utan det nu!

Däremot har jag tänkt att köpa ett tyngdtäcke till sambon. Behöver man något särskilt påslakan eller funkar det med vanliga?
 
Har ett fibertäcke på 10 kg som jag fått från vården. Gillar det mycket!
Även sovit med bolltäcke och kedjetäcke när jag varit inlagd på psyk. Gillar kedjetäcke, men inte bolltäcke.
 
Personligen tror jag inte det är min grej. Däremot köpte jag ett dubbeltäcke för några år sedan. Tanken var att det skulle vara mysigt att dela med sambon, men efter ett par nätter insåg jag att jag ville liksom rulla in mej i det själv, kan inte sova utan det nu!

Däremot har jag tänkt att köpa ett tyngdtäcke till sambon. Behöver man något särskilt påslakan eller funkar det med vanliga?
Det funkar med vanliga men är lättast med såna med hål i hörnen upptill.
 
Har tyngdtäcke och gillar det, men kan inte använda det p.g.a trasigt knä.
Sparkar gärna täcket på plats i sömnen, men mitt ena knä tåler inte den belastningen som blir i en viss vinkel
 
Sambon köpte ett för några veckor sedan. Både han och jag är nöjda. Han somnar typ efter 5 minuter och ligger ganska stilla hela natten. Tidigare kastade han sig runt i sängen på natten så jag har åtskilliga gånger vaknat och fått kasta mig ur vägen för att inte komma i vägen.
Så både han och jag sover bättre.
Ingen av oss trodde att det skulle bli så stor skillnad.
Kommer inte ihåg märket (köpt hos MIO), men det känns som det är något slags granulat i täcket.
 
Jag har haft ett tyngdtäcke någon månad och är väldigt nöjd! Köpte ett 11kg direkt, det rekommenderas 6-7 kg till mig, men har läst att många vill ha tyngre så småningom, jag gick alltså direkt på ett tyngre.

Vill inte vara okänslig, men ungefär hur stor är du? Dvs % av täckets vikt... Det sägs ju att en ska ha 10% Jag tog i lite och köpte 7 kg, tror jag väger lite drygt 50 kg. Gillar det men känner nu att jag skulle kunna ha ett ännu tyngre. Funderar då på 9 kg eller om en ska gå direkt på 11, eller om en känner sig kvävd då? :o Tycker det är ett helsike att bädda med det, men gillar känslan att sova med det...
 
Vill inte vara okänslig, men ungefär hur stor är du? Dvs % av täckets vikt... Det sägs ju att en ska ha 10% Jag tog i lite och köpte 7 kg, tror jag väger lite drygt 50 kg. Gillar det men känner nu att jag skulle kunna ha ett ännu tyngre. Funderar då på 9 kg eller om en ska gå direkt på 11, eller om en känner sig kvävd då? :o Tycker det är ett helsike att bädda med det, men gillar känslan att sova med det...
Runt 65-70kg. Jag ska alltså ha 6-7 kg, men gick på 11 direkt. Det kändes verkligen tungt i början, men jag har vant mig nu. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 560
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 792
Senast: Badger
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
896
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp