Bukefalos 28 år!

Typ av eksem?

godishanna

Trådstartare
Min gamle pålle har fått någon typ av eksem främst på bakbenen; över skenbenen och bak på senorna samt lite högre uppåt rumpan och även i uppe på baken i "hålan" innan svansroten. Vid första anblick ser det bara ut som smuts men tvättar/borstar man så lossar liksom feta krustor med hår på. Gnuggar man av dessa med typ magic brush ser det mest dammigt ut. Har tvättat flera omgångar med klorhexidinschampo men det hjälper inte, salvor tex helosan verkar bara göra det värre. Det frampå skenbenen har han haft länge så tror inte det är något årstidsrelaterat. Någon som vet vad det kan vara?
 
Min gamle pålle har fått någon typ av eksem främst på bakbenen; över skenbenen och bak på senorna samt lite högre uppåt rumpan och även i uppe på baken i "hålan" innan svansroten. Vid första anblick ser det bara ut som smuts men tvättar/borstar man så lossar liksom feta krustor med hår på. Gnuggar man av dessa med typ magic brush ser det mest dammigt ut. Har tvättat flera omgångar med klorhexidinschampo men det hjälper inte, salvor tex helosan verkar bara göra det värre. Det frampå skenbenen har han haft länge så tror inte det är något årstidsrelaterat. Någon som vet vad det kan vara?
Låter som nåt svamprelaterat eftersom det blir värre med salvor. Ta ut veterinär och ta prov på krustorna så får du reda på hur du ska behandla det.
 
Min gamle pålle har fått någon typ av eksem främst på bakbenen; över skenbenen och bak på senorna samt lite högre uppåt rumpan och även i uppe på baken i "hålan" innan svansroten. Vid första anblick ser det bara ut som smuts men tvättar/borstar man så lossar liksom feta krustor med hår på. Gnuggar man av dessa med typ magic brush ser det mest dammigt ut. Har tvättat flera omgångar med klorhexidinschampo men det hjälper inte, salvor tex helosan verkar bara göra det värre. Det frampå skenbenen har han haft länge så tror inte det är något årstidsrelaterat. Någon som vet vad det kan vara?
Håller med om att det låter som någon svamp, eller möjligen ett kvalster.
Jag hade bett veterinären ta skrapprov.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 760
Hästvård Måste nu rådfråga er kloka bukare ;) Min Draumur har sedan länge "plågats" av diverse hudproblem, dels att han är mkt känslig för...
Svar
16
· Visningar
2 470
Senast: Draumsyn
·
Hästvård Hola, Jag har en inhysning i mitt stall. Enligt uppgift lär den ha eksem. Ägaren har inte haft den så länge varför det inte kan...
Svar
14
· Visningar
3 409
Senast: Boj
·
E
Hästvård Min shettisvalack har (troligen) eksem, köpte honom för tre månader sedan och då nämnde de kort att han brukade klia sig och hade...
2
Svar
20
· Visningar
2 094
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp