typiska GÅRDSHUNDAR

FrittePower

Trådstartare
Vilka raser (om vi bara ser till ras och bortser från att hundar är individer) skulle ni säga var typiska gårdshundar?

alltså raser som gärna är "hemma" och vaktar och strosar runt. Som alltså inte springer ut och jagar vilt utan gärna håller sig på sitt revir.

Jag har erfarenhet av isländsk fårhund , den passade mycket bra som "ren gårdshund" (med uppgifter att göra självklart som fösa boskap och annat)

Även våran egna irländska setter är en superbra gårdshund som gärna ligger ute och vaktar huset (och viftar på svansen vid syn av någon främling :D)

__________________________________________________________
Min personlighet finner du i mina tre hästar, Trofast, Vild, Tålmodig
 
St.Bernhard!! :love: Helt klart. Har en själv, helt underbar ras. Lättlärd, otroligt klok och tillgiven. Skulle aldrig få för sig att gå från gården.
 
Jag har en briard, hon är en perfekt gårdshund. Hon stannar på gården (rasen mkt revirbunden) vaktar duktigt men är inte vidare farlig, gillar att vara ute även när det är kallt, går att tjata med på en ridtur och håller sig nära matte är alltid lös. Trots lång päls mer lättskött än tidigare golden. Mindre städning fäller mkt lite (mer stalltid :D)mer kel,letar tovor dagligen men kammar sällan igenom hela hunden kanske 2-3 ggr i månaden. En underbar hund. :love:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Gjorde nyligen en rastråd men mina funderingar spinner vidare. Jag har sökt en ras som vill följa med på ridturer med ganska högt...
Svar
8
· Visningar
3 132
Senast: Annelian
·
T
Hundavel & Ras Har länge funderat på att skaffa en dansk svensk gårdshund. Skulle uppskatta lite svar från er som har erfarenhet av rasen. -hur...
Svar
4
· Visningar
4 981
Senast: caos
·
Övr. Hund Nu är jag igång igen :p Det är så att våran familj funderar på att skaffa en till hund. Vi bor långt ute på landet och känner att vi...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
23 705
Senast: Horse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp