Typiskt svenskt julgodis?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Vi brukar varje år skicka ner en låda med lite allt möjligt till släktingarna i Tyskland. Typ knäckebröd, Gott/Blandat godis osv. (Och så vi får vi en likadan låda, men omvänd tillbaka :d).
Nu önskade de dock, förutom de typiska svenska årets runt sakerna, även "svenskt julgodis" och det har tagit totalstopp i hjärnkontoret hos oss. Vad finns det för svenskt, typiskt julgodis, som dessutom är lätt att skicka?
 
Olika varianter av knäck, kola, tryffel, ischoklad är väl det första jag tänker på....
Polkagrisar brukade jag hänga i granen. Kan det vara något?
Är marsipangris typiskt svenskt?
Eller har Marabou gjort några chokladtomtar?
Håller med om knäck, kola, ischoklad och polkagrisar. Men marsipan är ju typiskt tyskt. Sedan kan man ju tänka sig rökt renkött och liknande delikatesser som man kanske vill ha till jul.
 
Olika varianter av knäck, kola, tryffel, ischoklad är väl det första jag tänker på....
Polkagrisar brukade jag hänga i granen. Kan det vara något?
Är marsipangris typiskt svenskt?
Eller har Marabou gjort några chokladtomtar?
Ischoklad är definitivt inte svenskt! :D Det får vi i våran låda från de. På många lådor i de svenska affärerna står det dessutom "Eis Schokolade" men med påklistrad svensk innehållsförteckning. ;)
Däremot var de andra tipsen jättebra! :bow:
 
Finns dessutom inte här. Kexchoklad saknar jag med och ostbågar. Knäckebröd finns i varje mataffär. Skumgodis finns också men inte i samma smak som juleskum iof. Marabou är också vanligt. Tack och lov börjar det komma mycket svenskt i hyllorna här nu mot för 8 år sen när jag flyttade hit.

Julmust!!!! ❤
 
Ischoklad är definitivt inte svenskt! :D Det får vi i våran låda från de. På många lådor i de svenska affärerna står det dessutom "Eis Schokolade" men med påklistrad svensk innehållsförteckning. ;)
Däremot var de andra tipsen jättebra! :bow:
Fast även om det finns i andra länder/har ursprung i andra länder är det ju ändå typiskt svenskt. Finns ju överallt i juletider liksom.
 
Lakrits är något som jag saknar här i södra Tyskland. Mer finskt än svenskt förstås. Polly finns inte här. Vissa saker får jag tag på Ikea.
 
-Skumtomtar
-Pepparkakor (en tub ädelostmjukost till kanske? eller bara en beskrivning att många äter det med ädelost så kan de köpa det själv och prova)
-Något med saffran: t.ex. lussebullar eller om det finns risk att de inte är så goda när de kommer fram kanske en sats av nåt hemgjort saffransgodis t.ex. saffransfudge. Det är väl rätt svenskt att använda saffran i godis och kakor? Många andra länder använder det mest i mat som t.ex. fisksoppa eller paella.
-En Aladdinask. I sig inte unikt men en stor svensk tradition. Det ska ju alltid finnas en Aladdin eller Paradisask på julen. Även om det nog är få som har det som sin favorit.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 951
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 928
Senast: mysboll
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 070
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp