Tysk häst saknar chip och brännmärkning

RebWe

Trådstartare
Jag har en fundering och behöver veta om någon har erfarenhet om samma sak och vad som kan ha hänt. Detta gäller en häst jag precis träffat genom en bekant.

Det är en tysk häst som enligt pass och tävlingsresultat är registrerad som Holsteiner. I passet finns chipnummer, bild på brännmärkning och signalement.

Vid kontroll av veterinär så hittas inga chip alls, vet provar olika inläsare, överallt på hästen. Brännmärkning saknas som ska vara där enligt passet. Noggrann och grundlig kontroll av detta gjordes och man rakade upp där märkning skulle finnas.

Det enda som stämmer enligt passet är signalement som färg och tecken.

Vad kan ha hänt här?

Hästen är född 2011 och passet är utfärdat samma år. I passet står det att namnet är registrerat först 2018.

Tävlingsresultat finns i Belgien 2018-2021 men hästen är vaccinerad i Tyskland fram till 2021.
Tävlingsfilmer på hästen finns där man ser att det är samma häst.

Är det ens samma häst som är i passet här? Och i så fall varför har det blivit så tokigt vid registreringen?
Någon som kan holsteiner och har koll?
 
Jag hade en hannoveraner från Tyskland som var riktigt dåligt brännnärkt. Rakning hjälpte inte nämnvärt utan det var bara vissa dagar på året (i nån speciell fas i fällning gissningsvis) som man kunde se den om man stod i rätt vinkel och ljuset låg på åt rätt håll. Men just de dagarna syntes den jättetydligt.

Också född 2011, BTW, men hade inget chip, och namnet inskrivet med bläck i passet...(och inte heller några tecken.... Veterinären som gjorde IDkoll bara suckade åt oss.
 
Jag hade en hannoveraner från Tyskland som var riktigt dåligt brännnärkt. Rakning hjälpte inte nämnvärt utan det var bara vissa dagar på året (i nån speciell fas i fällning gissningsvis) som man kunde se den om man stod i rätt vinkel och ljuset låg på åt rätt håll. Men just de dagarna syntes den jättetydligt.

Också född 2011, BTW, men hade inget chip, och namnet inskrivet med bläck i passet...(och inte heller några tecken.... Veterinären som gjorde IDkoll bara suckade åt oss.
Det är så konstigt men verkar vanligt nu när man kollar efter. Har du sett denna tråd? : https://www.bukefalos.se/threads/falska-stamtavlor-pa-importerade-haestar.865793/
 
Det är så konstigt men verkar vanligt nu när man kollar efter. Har du sett denna tråd? : https://www.bukefalos.se/threads/falska-stamtavlor-pa-importerade-haestar.865793/

Min Fröken köptes direkt från stor uppfödare som 2 åring och importerades privat. Hon var extremt lik sin morfar och varken första ägaren eller jag hade några som helst tveksamheter om att det var "rätt" häst.

Dock hörde jag i denna sväng att många stora uppfödare i tex Tyskland/Holland/Belgien liksom inte riktigt ids namnge alla föl. Därför får de pass utan 'namn' för orka, liksom.
 
Skulle säga att det är väldigt viktigt man köper av seriösa människor. Finns flera skojare i Sverige som är kända med fusk och har importerat helt vilt från Belgien, Tyskland och Irland. Dom har varit i medier och även vissa dömda. Om man har köpt en häst från en sådan person eller hästen är importerat av en sådan då är väldigt sannolikt det kan vara fuskat med båda det ena och andra. Dom är ju även kända för att fuska med veterinär intyg.
 
Jag har en fundering och behöver veta om någon har erfarenhet om samma sak och vad som kan ha hänt. Detta gäller en häst jag precis träffat genom en bekant.

Det är en tysk häst som enligt pass och tävlingsresultat är registrerad som Holsteiner. I passet finns chipnummer, bild på brännmärkning och signalement.

Vid kontroll av veterinär så hittas inga chip alls, vet provar olika inläsare, överallt på hästen. Brännmärkning saknas som ska vara där enligt passet. Noggrann och grundlig kontroll av detta gjordes och man rakade upp där märkning skulle finnas.

Det enda som stämmer enligt passet är signalement som färg och tecken.

Vad kan ha hänt här?

Hästen är född 2011 och passet är utfärdat samma år. I passet står det att namnet är registrerat först 2018.

Tävlingsresultat finns i Belgien 2018-2021 men hästen är vaccinerad i Tyskland fram till 2021.
Tävlingsfilmer på hästen finns där man ser att det är samma häst.

Är det ens samma häst som är i passet här? Och i så fall varför har det blivit så tokigt vid registreringen?
Någon som kan holsteiner och har koll?

Du kan kanske höra med Holstein er Verband om de kan göra en DNA-typning om du skickar blod/tagel?
 

Liknande trådar

Hästvård ... vad händer? De nya reglerna säger ju att hästpasset inte får vara mer än 3 timmar bort från hästen. Vad händer om någon kollar det...
Svar
6
· Visningar
1 263
Senast: Trix
·
B
Hästmänniskan Har nu haft så otroligt mycket problem med ASVH i samband med registrering av fölen plus dom äldre hästarnas pass och blir därför...
Svar
10
· Visningar
1 399
Senast: Linda L
·
P
Hästmänniskan Ska köpa häst, enligt ägaren är det toppstam på hästen. Enligt stamboken saknar hästen stam på faderns sida!! Det förklarar ägaren...
Svar
12
· Visningar
1 771
Senast: portos
·
Avel Hoppas någon orkar/har lust att hjälpa mej! Satt och lurade runt och kollade lite på allbreedpedigree - parallelt med att jag kikade...
Svar
5
· Visningar
2 001
Senast: Marna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp