"Tysk spets fäller inte"

Har funderat lite på det där med fällning och hur olika begreppet tycks tolkas.

Jag har två hundar med sträv päls som ska trimmas (dvärgschnauzer). De fäller inte i den mening att de släpper massvis av vassa små hårstrån som fastnar i allt (typ som dalmatiner eller släthårig jack russell). Inte heller släpper de päls som fastnar på kläder men som är lätt att borsta av (typ som en cocker spaniel eller golden). Likaså släpper de inte små bollar som gärna lägger sig i hörn (typ som vissa spetsar gör).

Men visst fasen hittar jag både ett och annat hundhår inomhus. Det är ofrånkomligt när man har hund. Det är däremot enormt stor skillnad mot riktiga fällraser som schäfer, labrador, rottis eller polarhundar som i mitt tycke fäller nåt alldeles vansinnigt mycket.

De hundraser som jag upplever släpper ifrån sig allra minst, om ens något, är krullhåriga raser som pudel o lagotto.
 
Har funderat lite på det där med fällning och hur olika begreppet tycks tolkas.

Jag har två hundar med sträv päls som ska trimmas (dvärgschnauzer). De fäller inte i den mening att de släpper massvis av vassa små hårstrån som fastnar i allt (typ som dalmatiner eller släthårig jack russell). Inte heller släpper de päls som fastnar på kläder men som är lätt att borsta av (typ som en cocker spaniel eller golden). Likaså släpper de inte små bollar som gärna lägger sig i hörn (typ som vissa spetsar gör).

Men visst fasen hittar jag både ett och annat hundhår inomhus. Det är ofrånkomligt när man har hund. Det är däremot enormt stor skillnad mot riktiga fällraser som schäfer, labrador, rottis eller polarhundar som i mitt tycke fäller nåt alldeles vansinnigt mycket.

De hundraser som jag upplever släpper ifrån sig allra minst, om ens något, är krullhåriga raser som pudel o lagotto.
Ja, jag tänkte det också, en första förutsättning för att en hund ska kunna vara fällfri är väl att den är strävhårig eller krullpälsad (finns det nåt bättre ord för det? :laugh:), tror inte jag känner till nån ras som är släthårig eller långhårig som inte fäller?
 
Ja, jag tänkte det också, en första förutsättning för att en hund ska kunna vara fällfri är väl att den är strävhårig eller krullpälsad (finns det nåt bättre ord för det? :laugh:), tror inte jag känner till nån ras som är släthårig eller långhårig som inte fäller?
Nej det tror inte jag heller finns. Däremot har jag förstått att det finns vissa släthåriga raser generellt fäller mindre bla. Staff och Basenji. Jag känner egentligen bara en staff och han fäller minimalt. Å andra sidan badar ägaren honom ganska ofta och då lossnar en del päls.
 
Vill min ha helt fällfria raser så får man skaffa nakenhund, typ american hairless terrier eller xolo..chikvento eller hur det nu uttalas :D

Inte ens den nakna chinese crested är helt hårlös. Svärföräldrarna hade en ursöt sådan hane för några år sedan men han hade hår på öron, tassar och svans.
 
Ja, jag tänkte det också, en första förutsättning för att en hund ska kunna vara fällfri är väl att den är strävhårig eller krullpälsad (finns det nåt bättre ord för det? :laugh:), tror inte jag känner till nån ras som är släthårig eller långhårig som inte fäller?

Eller nedklippt 😁
Jag fäller betydligt mer än min peke, hittar kanske ett hårstrå från honom i veckan.
 
Vill min ha helt fällfria raser så får man skaffa nakenhund, typ american hairless terrier eller xolo..chikvento eller hur det nu uttalas :D

Inte ens den nakna chinese crested är helt hårlös. Svärföräldrarna hade en ursöt sådan hane för några år sedan men han hade hår på öron, tassar och svans.
Finns fällfria raser med hår, bland annat pudel och Bichonerna.
 
Att de inte fäller är väl fel uttryck, men emellan fällperioderna så borde det väl fungera som en eurasierpäls? Då syns det inte att vi har hundar, katten fäller mer. Brorsans labrador fällde ju konstant, det gör inte mina eurasier.
 
Min dvärgschnauzer är helt fällfri.
Spetsarna trodde jag verkligen inte var det, källan till påståendet är blocket ;) Hade ju varit trevligt mtp att det är en kandidat framöver när nu det blir.
 
Oftast fäller spetsarna vår och höst, då kan man borsta tills armarna trillar av och det är ändå underull kvar... :D.

Resten av året är det inte så farligt.
 
Mina dvärgschnauzrar är också komplett fällfria. Hittar jag hår inomhus är det för att jag trimmar dom själv och då ligger det såklart päls överallt runt trimbordet och något hårstrå slinker undan sopskyffeln och dammsugaren.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min känsla har varit att det finns en stor övertalighet av hundar efter covid och det verkar ju stämma enligt hundstallet som har...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 806
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 834
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Fetaost
·
Hästvård Hej! Jag rider en appaloosa-korsning på 7 år, valack, import från Spanien. Bor på västkusten där det varit väldigt varmt ett tag och han...
Svar
7
· Visningar
1 229
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp