Bukefalos 28 år!

Tyskarna drar i hingsten Caressini L

Boop

Trådstartare
Från ridsports hemsida:
"Sedan början av hösten har 6-åriga Caressini L 1105 (e Cassini I) stått på Warendorf i Tyskland och tävlas i unghästklasser. Hittills har han gjort 14 tävlingar och varit placerade i 12.
- Vi är grymt pressade av tyskarna som menar att vi inte förstår vilken hingst vi har, säger Benny Freme, uppfödare och ägare.



Men trots flera erbjudanden är han inte beredd att sälja hingsten.
- Visst pengar blir aldrig halta, men i dagsläget skänker han oss så mycket glädje och man får bara en sådan häst en gång i livet, säger Benny Freme.
Inger och Benny Freme har fött upp holsteinerhästar i 20 år och har därmed ett brett kontaktnät. Och det utnyttjades då de bestämde sig för att låta hingsten tävla i Tyskland.

Ryttaren heter Tobias Thoenes och gör sin militärtjänstgöring på Warendorf och troligen får han fortsätta rida hingsten i ett antal år framöver.
- Det är flera toppryttare som ryckt i hingsten, men min moral förbjuder mig att låta någon annan ta över honom. Har man gjort grovjobbet ska man även få chansen att göra resten, säger Benny Freme.

I april kommer Caressini L hem till Sverige igen för att verka i aveln, men redan i juli återvänder han till Tyskland för att försöka kvalificeras till Bundeschampionatet."

Hur länge blir han kvar i svensk ägo tror ni?
 
Sv: Tyskarna drar i hingsten Caressini L

Vi får väl hoppas på att de kan hålla kvar honom här i Sverige och att de svenska uppfödarna får upp ögonen på honom
 
Sv: Tyskarna drar i hingsten Caressini L

Tänk även på att detta är ett uttalande av ägaren! Smart sätt av honom att marknadsföra sin hingst inför avelssäsongen.
 
Sv: Tyskarna drar i hingsten Caressini L

Det är sant, fast jag är förvånad över att han inte blivit mer använd än vad han har. Trodde han skulle kunna bli en av poppishingstarna.
Jag hopppas verkligen han blir kvar för jag skulle gärna använda honom men i år blir det inte.
 
Sv: Tyskarna drar i hingsten Caressini L

*knapplån*

Men egentligen är det väl inte så konstigt att han inte fått fler ston här. Jag tror personligen att han är lite för tung för svenska ston över lag och hans bruksprovspoäng är inget att jubla över (tycker jag). Att han är efter Cassini I - Caretino är är bra men inte unikt. Cassini I har "sprutat" ut godkända hingstar men av otroligt varierande kvalitet, många som bara borde gå i sporten istället (hoppar hus) men kanske inte är riktigt avelsmaterial.

Sedan har jag hört att han har mycket svagt mödermne vilket säkert inte lockar fler stoägare heller.
 
Sv: Tyskarna drar i hingsten Caressini L

Men är han verkligen grov då? Han ser fet ut på de första bildern, men på de senare tycker jag han är skitsnygg!
 
Sv: Tyskarna drar i hingsten Caressini L

Jag har faktiskt inte sett honom live men på bilderna ser han ut att ha grova ledgångar men ser inte grov ut i helhetsintryck (logiskt elller hur? ;) ). Jag utgår bara från vad stoägarna läser sig till och tyvärr tror jag att många läser det och bläddrar vidare.

Bara en reflektion till varför han kanske inte fått så många ston. :D
 
Sv: Tyskarna drar i hingsten Caressini L

Han var grov redan när han gick bruks som 4 åring så jag antar att han inte blivit ädlare nu utan tvärtom brukar det ju vara.
 
Sv: Tyskarna drar i hingsten Caressini L

*knapplån*

Men egentligen är det väl inte så konstigt att han inte fått fler ston här. Jag tror personligen att han är lite för tung för svenska ston över lag och hans bruksprovspoäng är inget att jubla över (tycker jag). Att han är efter Cassini I - Caretino är är bra men inte unikt. Cassini I har "sprutat" ut godkända hingstar men av otroligt varierande kvalitet, många som bara borde gå i sporten istället (hoppar hus) men kanske inte är riktigt avelsmaterial.

Sedan har jag hört att han har mycket svagt mödermne vilket säkert inte lockar fler stoägare heller.

Det kanske är som med Spender S? Också en fin hingst med bra prestationer, men som inte fick många ston här - vad jag tror till stor del beroende på att det är många fler uppfödare som vill ha en förädlare, än vad som har ett (alltför) ädelt sto.

Varför anses mödernet svagt? Cor de la Bryére, Marlon xx - låter rätt bra i mina öron? *nyfiken*
 
Sv: Tyskarna drar i hingsten Caressini L

Vilka hingstar som finns på mödernet är ju inte det man menar när man diskuterar starkt eller svagt möderne utan stostammen och vad den har gjort/lämnat. Har mamma, mormor osv lämnat något annat som presterat har de själv presterat osv.
Uppfödarna har ju alltmer börjat förstå hur viktigt ett förärvningssäkert möderne är. Att hingstarna är bra garanterar ju inte att en hingst "bara" har bra gener om stona inte är lika bra, då finns ju stor risk att den sämre genmassan från stona tittar fram i en avkomma. Har du däremot många generationer av förärvningssäkra ston på mödernet, så ökar ju chansen markant att hingsten ifråga också lämnar bra och inte bara själv är en slutprodukt. Blir betydligt mindre gambling att använda en ung hingst om det ligger flera generationer av förärvningssäkra föräldrar såväl sto som hingstar bakom.
Jag vet många som aldrig skulle använda en hingst om det inte finns en mkt stark stostam bakom hingsten, de rutinerade i gamet anser nästan stostammen viktigare än hingstarna just för att det ofta är här det finns brister. En hästs förärvning blir aldrig starkare än den svagaste länken.
 
Sv: Tyskarna drar i hingsten Caressini L

Jag vet vad som menar med möderne, men nog är det viktigt vilka hingstar som lagts på stona också?

Men problemet är alltså att det inte finns några prestationer på mödernet så långt ögat når?:crazy:
 
Sv: Tyskarna drar i hingsten Caressini L

Ett tips om man vill kolla upp en hästs moderlinje (eller faderslinje för all del) är att gå in på http://www.paardenfokken.nl/, välj sedan svenska och sök sedan fram den aktuella hästen.

Om man går in på Caressinis moderlinje så finns det inte så många avkommor och släktingar, som om man exempelvis går in på Heartbeats moderlinje.

Usch, nu låter det som om jag är helt negativ till Caressini L och det är jag inte alls. Det är snarare så jag jag inte har några synpunkter alls om honom.
 
Sv: Tyskarna drar i hingsten Caressini L

Det kanske är som med Spender S? Också en fin hingst med bra prestationer, men som inte fick många ston här - vad jag tror till stor del beroende på att det är många fler uppfödare som vill ha en förädlare, än vad som har ett (alltför) ädelt sto.

Varför anses mödernet svagt? Cor de la Bryére, Marlon xx - låter rätt bra i mina öron? *nyfiken*

Jag tror att stoägarna kan ha väntat lite för att se hur Spender S nedärver sig. Utan ryttare på ryggen är han inte supersnygg i mina ögon, och jag kan ju tänka mig att han kräver sitt sto. Men klart mycket mer attraktiv nu när man ser att han presterar så fint som han gör. Avkommorna jag har sett på bild ser trevliga ut. Tror det är en sådan hingst som växer med uppgiften ;)
U
 
Sv: Tyskarna drar i hingsten Caressini L

Caressini är verkligen en riktigt fin individ,men hans möderne är faktiskt ganska mediokert,även om blodet är super. Funderade själv på att betäcka med honom då jag trodde att hans möderne var samma som Cactus L,men det var det ju inte.Tycker han fick väldigt bra med ston-runt 70 st.Det finns flera riktigt säkra förärvare som knappt fått 10-talet ston.Vet att C har en halvsyster e Quinar som är väldigt fin.Hon visades i Östergötland när Holsteiner Verband var där.Detta sto beskrevs sedan av ägaren samt Ridsport som den högst bedömde,trots att domarna enligt arrangörens hemsida (Avelsringen)korade en unghingst ägd av E.Gudmundsson som vinnare.Lite fånigt att Ridsport sväljer hela betet igen,helt okritiskt genom att ta in denna artikel.
 
Sv: Tyskarna drar i hingsten Caressini L

Jag såg också honom på bruks och tyckte att han var ganska grov och ffa lite tung. MEN sen har jag sett honom ett par gånger vid senare tillfälle och han har i mina ögon inte grovnat, snarare tvärt om. Mycket mer tilltalande än på bruksprovet. Mjuk, rörlig, betydigt lättare och tja, mer tilltalande helt enkelt.
 
Sv: Tyskarna drar i hingsten Caressini L

Att Caressini är åt det grövre hållet är väl kanske inte så konstigt med den stammen.Han är ändå relativt högställd.Han är riktigt fin som individ,men än så länge sviktar sviktar mödernet.Hur hans nedärvning blir är ju svårt att sia om.
 
Sv: Tyskarna drar i hingsten Caressini L

Ett tips om man vill kolla upp en hästs moderlinje (eller faderslinje för all del) är att gå in på http://www.paardenfokken.nl/, välj sedan svenska och sök sedan fram den aktuella hästen.

Om man går in på Caressinis moderlinje så finns det inte så många avkommor och släktingar, som om man exempelvis går in på Heartbeats moderlinje.

Usch, nu låter det som om jag är helt negativ till Caressini L och det är jag inte alls. Det är snarare så jag jag inte har några synpunkter alls om honom.

Fast det är inte alla hästar som finns med där, framförallt om det inte är holländska hästar. Dessutom är ju många avkommor inte detsamma som bra avkommor - stostammen storlek är ingen merit i sig, åtminstone inte i mina ögon.
 
Sv: Tyskarna drar i hingsten Caressini L

Jag såg också Caressini på bruks o han är ingen hingst som tilltalade mig så mkt. Han var fin, men litetung i sprången och hade inte det där klippet som jag önskade. Men sen så var han ju rätt stor o sprången lär ju garanterat bli bättre med styrkan på en sån häst, så hur han hoppar nu kan jag inte uttala mig om! Men visst, hade jag ett litet kvickt fullblodssto så skulle hna nog inte vara helt ointressant kanske.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Svenskfödde hingsten Caressini L 1105 har sålts av ägarna Inger och Benny Freme, till tyske hästhandlaren Paul Schockemöhle...
Svar
1
· Visningar
1 470
Senast: prallan
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ett ekipage att satsa på för kommande mästerskap - så motiverar det tyska ridsportförbundet sin leasing av den svenskfödda...
Svar
0
· Visningar
841
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Inger och Benny Freme, uppfödare och ägare till hingsten Caressini L 1105 (e Cassini I-Caretino) har fått en unik förfrågan...
Svar
0
· Visningar
1 124
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp