Tyskt statsstuteri i blåsväder: ”Inte hästvänlig ridning”

Tyska statsstuteriet i Warendorf ifrågasätts nu för träningsmetoder som har filmats inne på anläggningen. Det handlar om träning av unga dressyrhingstar som har filmats, ridna på ett sätt som bedöms inte vara hästvänligt.
 
Du verkar ju inte särskilt säker själv tänker jag. Det finns som sagt fler typer av hjälptyglar än graman att använda. Att någon säger att "det är så man gör" säger väl en del om att personen inte hade särskilt mycket kunskap i vad den såg eller vad som användes.

Kan du inte slänga upp en bild från rundturen? Hade varit intressant att se vad dom använde för utrustning.
Men snäll du, jag har haft häst i över 20 år och är fullt kapabel till att se skillnad på en graman och andra hjälptyglar nu precis som jag kunde när jag var liten. Den enda som tjatar om andra hjälptyglar är du...
Jag tänker inte i pandemitider åka 30 mil hem till mina föräldrar och rota på deras vind efter gamla foton så bara sluta tjafsa med mig.
 
Senast ändrad:
Det var väl lite det som var poängen att någon påstod att det ingick i utbildningarna :)

Som sagt, det finns många som rider i ridhusen och på banorna med egna hästar.
Fast nej, grejen var att @Angel skrev att hon hade sett det på Strömsholm och det blev ifrågasatt och att det aldrig kunde ha skett. Grejen med ett sånt område är att allt som sker på området räknas till verksamheten även om det är något som sker utanför undervisningen. Går inte ansvariga in och hindrar graman användning så är den sanktionerad.
 
Fast nej, grejen var att @Angel skrev att hon hade sett det på Strömsholm och det blev ifrågasatt och att det aldrig kunde ha skett. Grejen med ett sånt område är att allt som sker på området räknas till verksamheten även om det är något som sker utanför undervisningen. Går inte ansvariga in och hindrar graman användning så är den sanktionerad.
Jag har annars skrivit hela tiden att det visserligen finns en hel del stall runt omkring med privatryttare som även utnyttjar anläggningen och som mycket väl kan ha använt graman. Att det aldrig kunde ha skett är väl ingen som skrivit heller, men jag vet att det varit ett stort nej sålänge Marianne har jobbat där iallafall och det är sen tidigt 90 tal.

Och vad jag vet så har inte Strömsholm lagt sig i hur folk rider sina privathästar när dom ridit på banorna.
 
Fast nej, grejen var att @Angel skrev att hon hade sett det på Strömsholm och det blev ifrågasatt och att det aldrig kunde ha skett. Grejen med ett sånt område är att allt som sker på området räknas till verksamheten även om det är något som sker utanför undervisningen. Går inte ansvariga in och hindrar graman användning så är den sanktionerad.
Det som ifrågasätts är att det skulle använts i undervisningen vilket det inte gjordes under första halvan av 90-talet. Man använde inte heller Thiedemantyglar, Mexikanska pullargrimmor, short shaps och vinterridstövlar oavsett väderlek. Däremot hölls privata träningar och det säger sig väl självt att RS inte hade något med folks val av utrustning att göra!
 
Det som ifrågasätts är att det skulle använts i undervisningen vilket det inte gjordes under första halvan av 90-talet. Man använde inte heller Thiedemantyglar, Mexikanska pullargrimmor, short shaps och vinterridstövlar oavsett väderlek. Däremot hölls privata träningar och det säger sig väl självt att RS inte hade något med folks val av utrustning att göra!
Det som ifrågasattes var om jag var synskadad eller dum i huvudet som inte kan se skillnad på hjälptyglar...
Det var någon form av lektion med flertalet deltagande ekipage plus en tränare, vilken typ av verksamhet eller kurs det var har jag dock ingen som helst aning om.
 
Det som ifrågasattes var om jag var synskadad eller dum i huvudet som inte kan se skillnad på hjälptyglar...
Det var någon form av lektion med flertalet deltagande ekipage plus en tränare, vilken typ av verksamhet eller kurs det var har jag dock ingen som helst aning om.
Jag har inte ifrågasatt den biten, men om det var i början av 90-talet så var det nog en sammankomst som inte hörde till utbildningarna på RS :D
 
Det som ifrågasattes var om jag var synskadad eller dum i huvudet som inte kan se skillnad på hjälptyglar...
Det var någon form av lektion med flertalet deltagande ekipage plus en tränare, vilken typ av verksamhet eller kurs det var har jag dock ingen som helst aning om.
Jösses, synskadad eller dum för att du kan sett fel för typ 30 årsen när du gick förbi lite snabbt? Att inte komma ihåg exakt vad man sett eller sett fel är inget konstigt när det gått 30 år liksom.

Och jag tror fortfarande inte att dom använde graman per automatik i all ridning, inte ens för 30 årsen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu har incidenten med filmen på den uppmärksammade träningen av två unghingstar vid tyska statsstuteriet i Warendorf fått följder.
Svar
1
· Visningar
980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp