Bukefalos 28 år!

Tysta fåglar?

gul_zebra

Trådstartare
Jag har zebrafinkar just nu och ska ha lite fler finkarter längre fram. Jag skulle dock gärna vilja ha någon fågel jag kan hålla på med också, som är social med mig, men jag är väldigt ljudkänslig så det är ju väldigt många fåglar som går bort.

Kort sagt ska fågeln vara ganska tyst - lite kvitter och så är inga problem, det är de skärande skriken jag inte klarar av. Har tidigare haft/bott med undulater och lessons sparvpapegojor och de klarar jag inte av, de ger bara konstant huvudvärk.

Fågeln ska vara lätt att få tam, iom att jag vill ha den som ett helt vanligt husdjur liksom, som jag kan hålla på med och kanske ta med ut i sele.
Inte alltför långlivad heller, vill inte binda upp mig för hela livet med en pippi som blir 80 år (fast det kanske bara är de stora gojorna som lever så länge?).

Fågeln ska inte ha några problem med artfränder heller, iom att jag är noga med att flockdjur alltid ska ha kompis av samma art.

En stor fördel är om fågeln går att ha ihop med finkar i en voljär på 2*1*1,8 m (LDH). Det är dock inte ett krav, utan bara en stor fördel iom att jag vill att alla fåglar ska ha så gott om plats som möjligt även när jag inte är hemma, och fler voljärer finns det inte plats för i min lilla etta :p

Jag har tittat runt lite och det jag hittat som kan passa är katarinaparakiter. Jag skulle dock gärna vilja ha något lite större om det är möjligt.

Förslag? :)
 
Sv: Tysta fåglar?

Gouldsamadiner säger inte mycket, småsnackar lite bara. Snälla och vackra är de också, och lever inte så länge. Men de blir inte tama.
 
Sv: Tysta fåglar?

Gouldsamadiner ska jag köpa så snart voljären är klar - har hittat uppfödare och allt, bara voljären som fattas :)
Men jag vill ändå ha nån pippi som blir tam också :D
 
Sv: Tysta fåglar?

Säg till om du hittar någon, jag har lite samma problem. Eller ja, ska jag skaffa fåglar igen blir det helt klart en ny art (haft undulater tidigare) men vet inte vad. En av önskemålen är hyfsat tystlåten.

Har du koll på hur dvärgpapegojorna är?
 
Sv: Tysta fåglar?

Ett ord - förjävliga. De är ett stort hatobjekt när jag ska in i djurrummet på djuraffären :p Eller ja, oftast tycker jag de är rätt tysta, då är nymfarna och undulaterna värre - men när dvärgarna väl drar igång så... Aj :eek:

Här lutar det mest åt duvor nu. Skrattduvor eller påfågelduvor kanske... Eller ett par såna där irani eller vad de nu heter, om de kan må bra i min lilla voljär med tanke på att de brukar bo i stora duvslag annars.
 
Sv: Tysta fåglar?

Jag tänkte inte på duvornas storlek utan att de brukar ha mycket mer plats att röra sig på i stora duvslag, ifall de kan nöja sig med min blivande voljär när de är vana vid så mycket större liksom :p

Diamantduvor blir det iaf inte, de tilltalar inte ett dugg ärligt talat - dels är de så små, och dels är de skitfula :D
Skrattduvor däremot skulle vara nåt. Eller påfågelduvor, sååå fina! :love: Huvudsaken är iofs att de blir tama men vad fasen, kan jag välja så kan jag lika gärna köra på något som är fint att titta på också :D
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 732
Senast: Ajda
·
Övr. Djur Trodde väl aldrig att jag skulle göra en sån här tråd, men here goes :p Jag vill ha ett djur! Har två katter, men jag vill ha nånting...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 053
Senast: gul_zebra
·
Övr. Djur Det är bestämt att vi ska skaffa fågel. Jag har en fågelfobi som jag kommit så långt med att vi ska ha en eller flera egna här hemma. En...
2
Svar
25
· Visningar
12 084
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur skulle ni då träna den? Jag är ju ganska trött på fågelhundsvärlden, men ger det en chans till nu till våren. Tänkte dessutom...
Svar
9
· Visningar
1 797
Senast: Fragile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp