Tranan

Trådstartare
Hade ett företag som tog ut ett UC på mig utan godkännande eller att jag har något med dem att göra.
Måste jag göra något eller finns det något jag bör göra?
 
Du varken kan eller måste göra någonting. Det behövs inget förhandsgodkännande för att ta en upplysning, det ligger litet i sakens natur.
Ibland kan det vara svårt att veta varför någon tar en kreditupplysning på en, jag tycker också att det känns litet skumt när någon för mig helt okänd aktör gör det. Är man nyfiken kan man absolut ringa och fråga.
 
Det råkade jag också ut för. En telefonförsäljare ringde och jag bad om att få info för att i lugn och ro kunna ta ställning. Företaget gjorde då kreditupplysning. Jag ringde dem och sa att det inte var ok att göra det enbart för att jag sagt att jag ville ha mer info om erbjudandet. Jag blev riktigt irriterad på dem för att de gjorde det trots att jag inte sagt ja till deras erbjudande. jag vet att de får göra det men jag tycker att det var fult gjort och jag bad dem att inte kontakta mig igen och ta bort mig från deras lista över folk de ringer och försöker sälja saker till.
 
Du varken kan eller måste göra någonting. Det behövs inget förhandsgodkännande för att ta en upplysning, det ligger litet i sakens natur.
Ibland kan det vara svårt att veta varför någon tar en kreditupplysning på en, jag tycker också att det känns litet skumt när någon för mig helt okänd aktör gör det. Är man nyfiken kan man absolut ringa och fråga.

Problemet är ju att för varje kreditupplysning någon kör på en så minskas ens kreditbetyg. Då vill man ju inte att det körs några i onödan. Kreditupplysningarna ligger kvar i 12 månader.
 
Problemet är ju att för varje kreditupplysning någon kör på en så minskas ens kreditbetyg. Då vill man ju inte att det körs några i onödan. Kreditupplysningarna ligger kvar i 12 månader.
Så är det ju, men jag ser inte att det finns något sätt att hindra det.
 
Jag hade också kontaktat företaget, för att säkerställa att det inte handlar om id-kapning.

Annars finns det ju företag som har samarbetspartners, jag beställde t.ex nyligen säng från ett sängföretag och valde fakturabetalning, då togs en kreditupplysning av ett bankföretag. Det var dock tydligt att fakturan skulle gå via dem, så inga konstigheter, men det kanske är sånt man kan missa ibland?
 
Så är det ju, men jag ser inte att det finns något sätt att hindra det.

Jag råkade ju ut för att en telefonförsäljare jag inte sagt ja till (bara bett om mer info) körde en kreditupplysning på mig. Så när jag fick meddelandet om den så förstod jag inte varför jag fått det. Men jag ringde och fick till slut reda på företaget (det var lite oklart vem som begärt kreditupplysningen) och kunde lista ut vad som hänt. Jag pratade med dem och sa att jag inte uppskattade att de gjorde det och att jag i framtiden kommer att säga nej direkt istället för att be om mer info. Jag bad dem också att ta bort mig från sin lista så jag slipper bli kontaktad av dem igen.
 
Problemet är ju att för varje kreditupplysning någon kör på en så minskas ens kreditbetyg. Då vill man ju inte att det körs några i onödan. Kreditupplysningarna ligger kvar i 12 månader.
Jag tror inte det gäller de vanliga ”små” kreditupplysningarna. De kan man ha hur många som helst utan att det påverkar kreditbetyget. Däremot de som bankerna tar inför bolån osv är det annorlunda med.

Edit. Jag betalar tex väldigt ofta saker med faktura via klarna osv. Aldrig hänt något med min kreditvärdighet pga sånt trots att det görs kreditupplysning väldigt ofta i de sammanhangen.
 
Jag tror inte det gäller de vanliga ”små” kreditupplysningarna. De kan man ha hur många som helst utan att det påverkar kreditbetyget. Däremot de som bankerna tar inför bolån osv är det annorlunda med.

Edit. Jag betalar tex väldigt ofta saker med faktura via klarna osv. Aldrig hänt något med min kreditvärdighet pga sånt trots att det görs kreditupplysning väldigt ofta i de sammanhangen.
Exakt, det är ju skillnad på kreditupplysning och kreditupplysning. De som görs för fakturaköp eller abonnemang är ju i regel inte lika omfattande som de som görs inför lån, och det bankerna vill säkerställa är att man inte tar lån på flera ställen, för då minskar ju ens möjlighet att betala lånet hos dem. Vanliga fakturaköp eller abonnemang bryr de sig ju inte om (på den fronten är det ju eventuella betalningsanmärkningar som påverkar i så fall).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 972
Senast: Wille
·
Samhälle Hej, fick ett brev från postnord om moms och tull på mitt paket från England. Trodde jag skulle behöva betala moms men när jag acceptera...
Svar
4
· Visningar
629
Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 206
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Vi har sålt en sak till en kompis. Saken är så stor att den måste tas med kranbil ( detta görs av en bekant och inte via ett företag)...
Svar
2
· Visningar
561
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp