Bukefalos 28 år!

Kirre

Trådstartare
Tänkte göra en resa till alperna i vinter för att ÄNTLIGEN uppfylla drömmen om att åka skidor där.

Har ett gäng kollegor med kompisar som åkt med UCPA de senaste åren och jag gillar det jag hört om det.

Jag har dock börjat vackla på om jag vill åka med när de åker eller om jag helt enkelt ska åka ensam, för att få ut det jag själv vill. Vet att några här rest med UCPA så hur mycket gör det att åka med några bekanta för upplevelsen? Jag är van ensamresare så alternativet är inte att inte åka.

Om jag åker ensam kommer ju då vilken av orterna man ska välja? (Väljer jag sällskap blir det ju ett majoritetsval)
Jag är ute efter skidupplevelsen och
har inget behov av party. Jag är medel -> duktig, åkt mindre sporadiskt senaste 15 åren men känns stabilt som förr när jag nu gett mig på det igen. Åkt lite off pist som yngre, gör det gärna igen.
Så vilken ort? (Franska alperna för er som vill tipsa.)
 
Jag och svärföräldrarna skickade iväg sambon/sonen ensam på en offpistresa med Mountain Guide Travel förra säsongen. SUVERÄNT bra!!! Dock är det ett utpräglat offpistreseföretag och man ska vara hyfsat duktig. Kanske ett alternativ inför framtiden?

Jag kollade också på UCPA eftersom jag vill skicka sambon med någon sorts grupp eftersom han inte har någon som delar hans (nivå på) skidintresse, hade läst mycket gott om de också. Nu blev det MGT eftersom de gav mer offpist för pengarna.

Jag själv tycker inte om att åka slalom :p men var ändå med till Alperna över nyår. Då var vi i österrikiska Mittersill och det var ur ett skidperspektiv väldigt bra. Bodde billigt men bekvämt och till backarna tog man sig med en kort tågtur (stannade utanför hotellet) och sedan gondol upp till backarna. De tre i sällskapet som åkte skidor var väldigt nöjda! Inte så fasligt med turister utan mest österrikare. Vi flög till München och hade sedan taxitransfer till Mittersill, tog knappt tre timmar och kostade väl en femhundring per person.

Och nu när jag skrivit ser jag "franska alperna" i din post... :banghead::banghead::banghead:
 
Haha, är ju för att UCPA bara reser till franska och jag gillar deras prisvärda paket med all inclusive med guide/skidlärare, utrustning och hela kittet.

Ska kolla på ditt tips om MGT också.

Edit; Angående mängden off pist så fattar jag det som att med UCPA kan du åka enbart off pist med guide, hela veckan, om du är tillräckligt duktig men att det inte går på alla orter? Om ni ska skicka pojken någon mer gång. :-)
 
Jag har åkt med ucpa en gån och skulle gärna göra det igen! Vi var många som åkte tillsammans men det var gott om folk som åkte själv. Telekunderna det spelar någon roll om du åker själv eller med de du känner, du lär få ut det du vill iaf.

BRA åkning! Halvtrisst mat och boende men kul aktiviteter även på kvällarna :)
 
@Dorinda Var någonstans var du?

Allmänt; När är bäst att åka? Jan, tidig feb eller fram i mars? Vet ju för och nackdelar här hemma men därnere?
 
Jag har åkt med dem två ggr och gillar det massor! :) Var en gång i Serre Cheavlier och en gång i Argentiere.
Angående att åka med dina vänner eller inte, så kan det ju dels vara trevligt att bo med de man känner. Annars får du bo med okända människor eller betala extra för enkelrum (finns det ens? Kanske bara dubbelrum). Det är "fritt" på kvällarna och jag upplevde absolut inte att det var något festkrav. De som ville gick ut på kvällen och de som ville stannade kvar, spelade sällskapsspel eller hängde med folk. Grejen är väl om ni delar rum och du blir störd om de kommer hem mitt i natten.

Av de orter jag testat, tycker du ska åka antingen till Chamonix/Argentiere-dalen för det är så sjukt stora system, behöver inte åka i samma backe mer än en gång. Nackdelen var att det var långt till backen (400 meter att gå i pjäxor och full skidmundering i Argentiere, lite kortare i Chamonix). Serre Chevalier är lite mindre system (men fortfarande sjukt mycket större än de svenska givetvis!) men centret är toppnyrenoverat och ligger 20 meter från backen. Där får du lagad lunch varje dag medan man i Argentiere hade med kalla smörgåsar ut.

Man lär sig sjukt mycket på att åka med guide hela dagarna, de ser till att man vågar ta sig ur sin comfort zone och verkligen lär sig! Längtar till nästa resa :love:
 
@Dorinda Var någonstans var du?

Allmänt; När är bäst att åka? Jan, tidig feb eller fram i mars? Vet ju för och nackdelar här hemma men därnere?

Jag har åkt v 11 båda gångerna. Perfekt väder, sol hela dagarna och luncha i t-shirt! Dock blir man svettig av åkandet när det är så "varmt", kunde lätt åka i bara underställ och skaljackan.
 
Jag var i val Desirée. Fanns bara off pist på expert nivå så det var synd.

Åker man sent så blir det rätt blaskigt i backarna
 
Tack för bra info @VLMF och @Dorinda !

Tittade lite på Argentiere men på hemsidan så beskrivs ju alla orterna mer eller mindre på samma sätt.
Bo med okända är absolut inga bekymmer och jag sover.... ;)

Blasksnö är hemskt och något jag gärna slipper så då är kanske lite tidigare bättre, ungefär som här då. Tänkte att den höll bättre längre fram på säsongen iom högre höjd där.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 042
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: yamyam
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 017
Senast: Viva
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 628
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp