Udda beteende

SiZo

Trådstartare
Jag har 2 tikar, och när en av dem löper så ägnar sig den andra åt ett mkt märkligt beteende. Båda gör likadant när den andra löper.

Tiken som inte löper rider på den som löper, inget konstigt i det egentligen. Men efter ett antal omgångar så kissar tiken som är överst på sig. Varför? Vad beror det på?

Jag har aldrig varit med om något liknande, och innan vi förstod vad som hände och i vilken situation... :arghh::rofl::rofl:

Vi säger ju till dem när vi är hemma, så det hände främst när de var ensamma ihop, och så var det kiss överallt när vi kom hem. Framförallt sängen var en mkt populär plats tydligen :arghh::rage::banghead::rofl:. Och de gör det ju om och om igen om inte någon av oss bryter.

Nu får de vara separerade när de är ensamma från första dagen någon av dem löper :cool:
 
Min spontana tanke är stress av något slag. Stress brukar vara inblandat på ett eller annat sätt när en normalt sett icke-inkontinent hund kissar på sig och speciellt när det bara sker i en viss typ av situation.

Jag hade nog sett till att inte ha dem tillsammans när man inte har uppsikt och kan styra upp. Sära dem med kompostgaller eller ha dem i separata rum tills någon kommer hem igen. Om det bara sker när de juckar på varandra borde det vara enklast löst på det sättet.
 
Min spontana tanke är stress av något slag. Stress brukar vara inblandat på ett eller annat sätt när en normalt sett icke-inkontinent hund kissar på sig och speciellt när det bara sker i en viss typ av situation.

Jag hade nog sett till att inte ha dem tillsammans när man inte har uppsikt och kan styra upp. Sära dem med kompostgaller eller ha dem i separata rum tills någon kommer hem igen. Om det bara sker när de juckar på varandra borde det vara enklast löst på det sättet.
Som du ser av texten så får de inte vara ihop när någon av dem löper.

Ja, det sker bara då, som tur är! Och det kan mkt väl vara stress, hunden som inte löper verkar mer påverkad än den som löper.

Nu verkar det vara över för denna gång iaf, så min lilla flock är lugn och harmonisk igen.
 
Alltså hormoner är krångligt. Du skriver inte hur gamla de är? Men visst låter det som nåt sorts upphetsat scenario som antagligen ingen riktigt kan förklara.
 
Alltså hormoner är krångligt. Du skriver inte hur gamla de är? Men visst låter det som nåt sorts upphetsat scenario som antagligen ingen riktigt kan förklara.
De är 4,5 år nu, men detta har hållt på sedan de började löpa för 2,5 år sedan. Det tog nog 2-3 löp innan vi fattade vad som hände, de fick ju inte hålla på när vi var hemma.
 
Vissa hundar är mer "sexuella" än andra under löptider och troligtvis så är dom så pass upphetsade vid löpet och juckandet att kisseriet helt enkelt bara kommer utan att det tänks på :)
Sära på om det inte är kul att torka pink - det gr ju över när löpen är över :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
14 122
Senast: Pilot
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 212
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
2 867
Senast: Monstermom
·
Hundavel & Ras Behöver bolla lite med er erfarna bukare känner jag :) Min ena tik är i löp nu och jag har fått lov att låna en hane på hyfsat långt...
Svar
1
· Visningar
5 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp