Bukefalos 28 år!

Udda grann"problem".

pepp

Trådstartare
Var in till min granne en snabbis idag. En gammal man på 80+
Hans lägenhet kryllar av blom/bananflugor. De på bilden är bara en liten mängd av vad jag kunde se.
20220510_170810.jpg


När jag lämnade min lägenhet idag så flög det upp flertalet mot mig från trapphuset, plus att jag sett att några tagit sig in hos mig med...

Funderar på att gå till hyresvärden imorgon och berätta. Vad annars kan jag göra?
Gett han de gamla husmorsknepen åtminstone... som det var nu stod han och sprayade dom med nåt rengöringsmedel.
 
Var in till min granne en snabbis idag. En gammal man på 80+
Hans lägenhet kryllar av blom/bananflugor. De på bilden är bara en liten mängd av vad jag kunde se.
Visa bifogad fil 90646

När jag lämnade min lägenhet idag så flög det upp flertalet mot mig från trapphuset, plus att jag sett att några tagit sig in hos mig med...

Funderar på att gå till hyresvärden imorgon och berätta. Vad annars kan jag göra?
Gett han de gamla husmorsknepen åtminstone... som det var nu stod han och sprayade dom med nåt rengöringsmedel.
Usch då! Det måste vara ett rätt rejält angrepp om de till och med tar sig ut i trapphuset - och husmorstips i all ära men någonting är det ju som lockar dem. Du såg ingen fruktskål framme eller så?
Eller vet du om han har någon släkt du kan hugga tag i innan du ringer HV? Om inte skulle jag absolut hört av mig till dem, han lär ju inte bli vräkt för några bananflugor. :)
 
Usch då! Det måste vara ett rätt rejält angrepp om de till och med tar sig ut i trapphuset - och husmorstips i all ära men någonting är det ju som lockar dem. Du såg ingen fruktskål framme eller så?
Eller vet du om han har någon släkt du kan hugga tag i innan du ringer HV? Om inte skulle jag absolut hört av mig till dem, han lär ju inte bli vräkt för några bananflugor. :)

Ja, alltså jag har aldrig sett en sån stor mängd. Fruktansvärt, dom var överallt!

Inte vad jag såg, frågade också om han hade några sopor eller så framme. Men inte det heller.

Inga släktingar vad jag vet :( jag hjälper honom med det mesta.
 
För något år sedan fick vi en blomfluginvasion, helt sjukt många ! Det var så jag skämdes när vi fick oväntat besök "vi brukar inte ha det såhär " :crazy1:

Vi hällde ner kokande vatten i slasken och ställde ut sedvanliga husmorskurer, på någon dag var de borta :)
 
Bästa blandningen är att röra ut lite honung i varmt vatten, en skvätt ättika, vinäger, samt pyttelite diskmedel.
Man ser rätt fort om blandningen är rätt, de kan vara kinkiga de där flugorna ibland, perfekt blandning ska det vara :grin:
 
För något år sedan fick vi en blomfluginvasion, helt sjukt många ! Det var så jag skämdes när vi fick oväntat besök "vi brukar inte ha det såhär " :crazy1:

Vi hällde ner kokande vatten i slasken och ställde ut sedvanliga husmorskurer, på någon dag var de borta :)

Hmm. Jag kanske får hjälpa honom med det i första steget istället? Problemet är att jag helst undviker att gå in där...
 
Flugfällor! Alltså såna klistriga band som en drar ut och hänger upp. Det hjälper inte mot att nya kläcks, men de små asen fastnar.

Vi fick in blomflugor (sorgmygg) i höstas (ska aldrig mer ta in växter i kruka som stått på balkongen över sommaren!), och det blev verkligen massor. Det riktigt kryllade i den ena krukan när det var som värst - uäääkh! Vi ställde ut fällor med vinäger etc, stack ner tändstickor (svavel) i jorden, dammsög (!) flugor ur krukan...till slut fick vi död på dem, men flugfällor var det som verkligen fick bort de vuxna. Vi hängde dem från gardinstången i köket.
 
Bästa blandningen är att röra ut lite honung i varmt vatten, en skvätt ättika, vinäger, samt pyttelite diskmedel.
Man ser rätt fort om blandningen är rätt, de kan vara kinkiga de där flugorna ibland, perfekt blandning ska det vara :grin:
Skriver under på den. Jag tar dock äppelcidervinäger och honung. Ingen ättika (det finns det ju lite utspädd i vinägern) och inget vatten. Blandningen blir inte helt homogen i och med att jag inte har i varmt vatten, men funkar ändå.

@pepp Alltså de där jäkla flugorna blir snabbt många om någon som helst mat för dem finns framme 🙈.
Man kommer långt på att ställa ut många sådana fällor med vinäger, men man behöver ju få undan ev smutsig disk, frukt eller vad de nu lever av.
Hade inte gjort orosanmälan enbart på grund av flugorna. Jag har också haft invasion vid ett tillfälle.
Så om anmälan ska behövas så tycker jag man behöver nåt mer att basera det på.
Däremot prata med hyresvärden om flugorna stör dig är väl en bra idé. Alternativt prata med grannen själv då och se vad han säger.
 
Senast ändrad:
Är det verkligen bananflugor? Liknar mer någon typ av mal av det lilla jag kan se på bilden, förslagsvis matmal som lever på skafferivaror.
 
Är det verkligen bananflugor? Liknar mer någon typ av mal av det lilla jag kan se på bilden, förslagsvis matmal som lever på skafferivaror.
Tycker definitivt det ser ut som bananflugor.

Till TS. Håller med någon tidigare som förslog kokande vatten i vasken. Brukar kunna sitta mycket "gott" på insidan av rören i vasken så där kan larverna frodas ostört i ett överflöd av mat.
 
Håller med @åke - Radar är det enda som fungerar. Plus att ta bort källan förstås. Sen förstår jag om du inte vill gå in där, men säg till gubben att köpa Radar i alla fall.

Jag hade dragit mig in i det sista för att säga till hyresvärden eller sociala myndigheter, men samtidigt så kanske han behöver hjälp? Hemtjänst en timme i veckan kan ju göra väldigt mycket för honom i form av städning.
 
Håller med @åke - Radar är det enda som fungerar. Plus att ta bort källan förstås. Sen förstår jag om du inte vill gå in där, men säg till gubben att köpa Radar i alla fall.

Jag hade dragit mig in i det sista för att säga till hyresvärden eller sociala myndigheter, men samtidigt så kanske han behöver hjälp? Hemtjänst en timme i veckan kan ju göra väldigt mycket för honom i form av städning.
Radar behövs definitivt inte. Varför förgifta världen helt i onödan?
Jag har fått bort invasion modell gigantisk med hjälp av lite städ (rutten morotspåse som hamnat under annat så den inte syntes), dammsugare för att suga upp en stor mängd av flugorna och kokande vatten i avloppet. Upprepade typ en gång och problemet var helt borta
 
Radar behövs definitivt inte. Varför förgifta världen helt i onödan?
Jag har fått bort invasion modell gigantisk med hjälp av lite städ (rutten morotspåse som hamnat under annat så den inte syntes), dammsugare för att suga upp en stor mängd av flugorna och kokande vatten i avloppet. Upprepade typ en gång och problemet var helt borta
Det är antagligen rätt så stor skillnad på dig och en 80+ man. Hade han varit kapabel att ta tag i problemet hade han ju aldrig behövt fråga ts.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 551
Senast: Snurrfian
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 728
Senast: Singoalla
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 645
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 197
Senast: Tramptass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp