Udda namn på gamla

Gurli har jag också en släkting som heter! Och Halvar, det har jag inte hört någon annan stans än min släktings namn men det känns uråldrigt liksom. Dubbelnamn finns också många i äldre släkten, typ Anna-Kristina och Anna-Margareta.
 
Min morfars mamma hette Gurli! :D Men kallades Gulli, och både mormor, mamma och jag heter det i andranamn


KL
Jag gillar Alma och Nora

Min farmor hette också Gulli - eller Gurli, det är väldigt oklart. Det stod faktiskt Gulli på hennes id-kort och sådär men jag har för mig att hon egentligen hette Gurli. Eller så bytte hon stavning någon gång på vägen. Det är SÅ fint tycker jag! Hennes syster hette Lilly, också vackert men vanligt nu, som jag förstår det.

Min mormors föräldrar hette Valborg och Vilhelm, också stiliga namn tycker jag.

Pappas farmor och mormor hette Ester och Linnea, de är också himla fina namn. (Farfarn och morfarn hette både Kalle, morfadern Store-Kalle för att inte förväxlas i lilla byn :D)
 
Min gammelmormor hette Emmy och hennes mamma hette Adelina. Fina namn båda två :). Gammelfarmor hette Klara (vilket jag även heter i mellannamn) och det är inget "gammalt" namn för mig.

Gillar att många äldre namn har kommit tillbaka. Det tilltalar mig mer än dessa "unika" namn som var poppis tidigare, som Nova, Ängla och Tindra.
 
Namn kommer tillbaka. Tdligen så tar vi tillbaka namn från ett ar generationer bakåt.

I min barndom på 60-talet hette en gammal farbror Teodor. Nu känner jag till flera små killar med de namnen. Alice hette gamla tanter, nu finns det småflickor med de namnen. En ung häftig tjej i byn heter Allis. Tyckte det var udda tills jag läste på och upptäckte att det var en riktigt gammal stavning.

Tror också att vi kommer att anamma flera namn från andra länder när vi lär känna mysiga personer med namn som funkar i svenskt uttal.
 
Min mormors tilltalsnamn var Zenta. I mellannamn hette hon bland annat Rigmor. Tycker båda namnen är otroligt vackra :love: Får jag döttrar/en dotter någon dag vill jag väldigt gärna använda något av namnen, antingen som tilltalsnamn eller mellannamn.
 
Min farmor hette Blenda och min mormor hette Vega, mycket vackra namn tycker jag. Min morfar hette Oscar och min farfar hette Ture. Dessa namn har till viss del kommit tillbaka och ges till små barn idag.

Mina föräldrar heter Bo och Anna-Lisa - de namnet har inte kommit tillbaka ännu
 
Förr hade många dubbelnamn; Ann-Britt, Marie-Louise, Anna-Karin, Eva-Lena osv . Idag hör man aldrig dubbelnamn på barn.
Finns en mamma bloggare / familj som var med i familjen annorlunda där alla flickorna har dubbelnamn :)
Men jag håller med dig, sällan man hör det! Jag tycker det är väldigt fint med dubbelnamn!
 
Flera namn som jag fastnat för är

Astrid
Selma
Vera
Liv/livia
Märta
Ester/Esther
Ruth

Flera av dom är på igång igen! :)
 
Min Farmor Hette Gunborg Yngvea hon hade en syster som hette Gurli. De var tretton i barnaskaran och nr tolv hette Anna-Dussina =).
Min farfar hette Ludvig vilket min äldsta son heter i mellan namn. Min farfars föräldrar hette Hilma Och Alfred.

Min Mormor Hette Inga Frideborg och morfar Folke Ferdinand. Min yngste son heter Folke i mellan namn=).

Tycker det finns många fina gamla namn men visa är lite för tidigt att plock fram på barn än tycker jag. vet ett syskon par som heter Gösta och Sven =)
 
Min farmor heter Gulli, så himla fint tycker jag! Dom va 16 syskon och där finns/fanns hur många vackra namn som helst. Men även några udda, Stig-Tonny heter en av bröderna.

Vårt ena barn har fått Theodor och Stellan i andra och tredjenamn, min gammelmorfar hette Theodor och makens morbror hette Stellan.
Vår yngsta son fick Nils (efter min morfar) och Alfons i andra och tredjenamn.

Vi har dock valt att inte ha ”gammelklingande” namn som tilltalsnamn då så många har det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 664
Kropp & Själ Har funderat ett tag på att byta tilltalsnamn, har ett vanligt tråkigt idag. Min familj och närmsta vänner lär fortsätta kalla mig det...
2
Svar
22
· Visningar
4 110
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp