Uddetorp naturbruksgymnasium?

M

MichaelaW

Ska börja där till hösten inriktning hästhållning :) Någon som har erfarenheter av Uddetorp? Ska också ta med hästen, vart har ni eran uppstallad? (:

Tack för svar! :bow:
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Jag gick där och tog studenten 07.
08 köpte jag min häst därifrån (uppfödd där).

Vad jag tycker om skolan tror jag inte lämpar sig här.
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Jag gick där för några årsedan. inte häst inriktningen utan jordbruk. Tyckte det var helt ok, men vet många som inte gillar skolan också.
Vad jag har förstått är det fler som är missnöjda med häst delen än med jordbruksdelen, iaf i min årskull!
Men det är ju så olika vad man tycker och vad man har för erfarenheter och värderingar.
Lycka till:laugh:
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Jomen berätta! Varför inte? :O
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Varför var dem missnöjda med hästdelen? :)
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Okej :D Hon bor på internatet eller? Hur tycker hon att det funkar om du vet? :P Hon har inte med sig egen häst? :)
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Det är kass. Hästarna ärofta sjuka och halvknackiga, Endast ett fåtal ridlärare är bra. Min dotter började där men slutade efter en halv termin eftersom det var så dålig stämning/oreda/mobbing i klassen som lärarna ej såg eller kanske inte ville se. Hur som helst slutade allt som allt sex, sju personer relaterat till problemen så jag avråder varm från att söka till Uddetorp.
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

PS HOn gick hästdelen.

Det är kass. Hästarna ärofta sjuka och halvknackiga, Endast ett fåtal ridlärare är bra. Min dotter började där men slutade efter en halv termin eftersom det var så dålig stämning/oreda/mobbing i klassen som lärarna ej såg eller kanske inte ville se. Hur som helst slutade allt som allt sex, sju personer relaterat till problemen så jag avråder varm från att söka till Uddetorp.
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Jag gick hästinriktning, kan tilläggas.

Jag vill inte berätta för mycket, är någon intresserad av mer detaljer känns det bättre att ta det via PM.

Som mullah säger är många hästar skadade väldigt ofta.
Det finns en häst som stått skadad till och från under hela tiden jag gick där.
Det var alltid hältor (jag tror inte att dom gjorde någon ordentlig utredning).
Hästen sattes igång i princip så fort den inte haltade, någon vecka senare gick den för fullt.

Jag har sett anställda (tillsammans med en elev) bokstavligt talat bankat in en unghäst
(undrar om hästen inte var 2 år vid tillfället) i en transport.
Resultat: en häst med flera stora sår som inte var så pigg på transporter.

Jag vill inte berätta för mycket om lärarna, eftersom det inte berör alla.
Men jag hade stora problem med dom (nej, jag är inget hemskt barn).
Jag och en kompis behandlades riktigt illa, och borde egentligen ha gjort något åt det i tid.
Om jag säger såhär - vissa där borde inte vara lärare, och då menar jag det verkligen.

MEN samtidigt finns det några ytterst få helt fantastiska lärare! :bow:
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Som jag sa i ett tidigare inlägg så köpte jag även en häst därifrån.
Dom som gick där 04-08 brukar ha starka minnen när det gäller henne :angel:
Cikoria (mamma är deras skolhäst Gigolette).
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Okej :D Hon bor på internatet eller? Hur tycker hon att det funkar om du vet? :P Hon har inte med sig egen häst? :)

Hon bodde på internat några månader man hon flyttade där ifrån (hon tyckte det var jobbigt att dela rum och det fanns inga enkelrum). Hon har inte med sig egen häst. Men på uddetorps hemsida står det något om ett stall till privathästarna.

Skräms inte allt för mycket om allt negativt.. Min syster tycker det är jätte bra stämning och att hon hamnat i en väldigt bra klass. Hennes ridlärare är jätte bra (han har varit ridlärare till min tränare och enligt henne så är han den bästa hon ridit för)

Så börja på uddetorp och bilda dig en egen uppfattning :)
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Just det, dom har bytt ut några lärare på hästsidan sen jag slutade.
Dom har en ny lärare där som verkar väldigt bra.
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Min syster går där. Hon trivs och tycker det är helt okej :)
(hon ska börja 2:an i höst)

*hosthost*
Har damen blivit senil? ;) Du har också gått några månader på Uddetorp ;) Jag med förvisso, men jag hann aldrig bilda mig en egen uppfattning mer än att traktorkörningen var roligast!

Det jag däremot märkte på den enda ridlektionen var att människor i en annan klass kom in och skrattade åt de som inte kunde rida bra. Och ridläraren verkade favorisera elever.

Bytte till jordbruk och sedan hoppade jag av innen vårterminen började :p
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

*hosthost*
Har damen blivit senil? ;) Du har också gått några månader på Uddetorp ;) Jag med förvisso, men jag hann aldrig bilda mig en egen uppfattning mer än att traktorkörningen var roligast!

Efter som jag inte heller hann bilda mig en egen uppfattning så såg jag ingen anledning att nämna att jag gått där.

till alla andra..

Var och kollade när de hade klubbtävling (eller vad man ska kalla det) då verkade vara väldigt bra gemenskap mellan de flesta elever. Sen tror jag det finns taskiga elever på alla skolor...

Den här tråden skulle behöva någon som går på uddetorp just nu efter som det ändrar sig hela tiden beroende på lärare samt de andra eleverna som går där.
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

HEJSAN!!!
jag kanske kan svara på några utav era frågor... jag går på skolan och jag kan tycka att i denna tråd tas det fram det mest negativa utav skolan. visst förekommer det att lärarna favoriserar och mobbing fast jag tror att det inte är mer än på en vanlig skola. uddetorp är en liten skola och detta har sina fördelar, man blir nästan som en ny familj... jag bor även på internatet och jag kan säga att detta är mycket bra, du kan bo i enkelrum eller bubbel rum på skolan. dessa är faktiskt mycket bra..

har även häst i skolans inackorderingstall, ( det är väl inte det modernaste, fast helt funktionellt) detta funkar bra, dock så tror jag att det är fullt. fast det är bara att ringa och fråga.

angånde hästmatrial: dom kanske inte har hästar utav högsta kvalite fast dom är helt ok. Men jag tycker att dom skulle ha någon som red till dom. Vad det gäller skador på hästar mm kan jag inte utala mig..

lärarna: dom är faktiskt helt ok dock kanske inte helt opartiska... fast är bra på att lära ut ( i alla fall dom flesta ) och besitter väldigt mycket kunskap..

jag kan slutligen säga att fast jag har haft egna hästar hela livet och tävlar ganska högt upp i klasserna så har jag lärt mig mycket, visst har jag kanske inte tyckt att allt har varit perfekt, fast det har varit\ är väldigt kul att gå där och man har fått vänner för livet..

så om du börjar, så kan jag bara säga:
-välkommen till familjen!!!
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Det är väl oftast alltid kul att bo på internat och allt de här nästan oavsett hur själva skolan är, men den skolan har jag inte hört mycket bra om. Hästhållningen osv är inte bra, lärarna är inte bra. Har ju inte vart där själv men har vänner som gått där som inte är helt nöjda direkt.

Men det är ju lite vad man tycker själv om saker och ting, vad man har för åsikter om allt. Vissa gillar ju det.
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Okej, du bekräftar alltså att vissa lärare på Uddetorps skolan favoriserar elever och att det förekommer mobbing.
Helt otroligt att det tillåts ske och det inom en skattefinansierad verksamhet. Skulle aldrig för mitt liv skicka min unge dit så oprofessionellt som skolan verkar bedrivas.

HEJSAN!!!
jag kanske kan svara på några utav era frågor... jag går på skolan och jag kan tycka att i denna tråd tas det fram det mest negativa utav skolan. visst förekommer det att lärarna favoriserar och mobbing fast jag tror att det inte är mer än på en vanlig skola. uddetorp är en liten skola och detta har sina fördelar, man blir nästan som en ny familj... jag bor även på internatet och jag kan säga att detta är mycket bra, du kan bo i enkelrum eller bubbel rum på skolan. dessa är faktiskt mycket bra..

har även häst i skolans inackorderingstall, ( det är väl inte det modernaste, fast helt funktionellt) detta funkar bra, dock så tror jag att det är fullt. fast det är bara att ringa och fråga.

angånde hästmatrial: dom kanske inte har hästar utav högsta kvalite fast dom är helt ok. Men jag tycker att dom skulle ha någon som red till dom. Vad det gäller skador på hästar mm kan jag inte utala mig..

lärarna: dom är faktiskt helt ok dock kanske inte helt opartiska... fast är bra på att lära ut ( i alla fall dom flesta ) och besitter väldigt mycket kunskap..

jag kan slutligen säga att fast jag har haft egna hästar hela livet och tävlar ganska högt upp i klasserna så har jag lärt mig mycket, visst har jag kanske inte tyckt att allt har varit perfekt, fast det har varit\ är väldigt kul att gå där och man har fått vänner för livet..

så om du börjar, så kan jag bara säga:
-välkommen till familjen!!!
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Jag har läst travinriktningen där uppe och trivdes väldigt bra! Kan varmt rekomendera skolan men Ridinriktningen har jag dock ingen koll på...
Gemensamma kurser som vi läste på hästinriktningen tycker jag var väldigt lärorika och rättvisa!!
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Jag går inte på Uddetorp, men på SLU i Skara. Har min häst i Stubbe en bit ifrån skolan så jag är där och rider förbi ibland. Använder ridhuset om vintrarna.
Jag har alltså ingen uppfattning om hur den inre miljön är eller hur hästarna sköts i det stora hela, men det bemötande jag har fått när jag rider över och det jag sett både som ryttare och på studiebesök fårn skolan är ingen trevlig upplevelse.
Visserligen mest tittat på kostallar och fårhållning med "skolögon", det stack i hjärtat på mig att se att de höll djuren så på en skola. Vad jag sett av ridningen och träningen är inte vackert, men ska tilläggas att jag har ganska starka åsikter om rätt och fel.

Men det folk har sagt om/till oss när vi varit på bana eller bara ridit förbi är inte roligt. Både elever och lärare har lagt onödiga kommentarer om oss till andra i vår närhet och till varandra när jag hört. Sure, vi är inget direkt vackert ekipage en westernriden fjord/island och en skabbigt klädd ryttare, men vi är banne mej inte dåliga!

Oj nu blev jag arg och upprörd. Ska jag avsluta med några glada ord kanske?
Har klasskompisar som gått där och lever och mår bra än idag. Det finns mycket fina ridvägar runt om, om man är villig att ta sig ett par kilometer bort från anläggningen. Hovslagare är lätt att få tag i, nära till sjukhus. Skara är en trevlig stad.
Japp, det mest positiva med Uddetorp är att det ligger där det ligger, vid Skara.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 698
Senast: Mabuse
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 714
Senast: sthu
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
1 307
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
939
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp