Ull eller fleece?

Jiffs

Trådstartare
Hej,

Vad föredrar ni av ull eller fleecetäcke?
Jag gillar egentligen fleece men tycker inte om när det blir statiskt och det riktigt sprakar när man tar av hästen. (hästarna gillar inte det iheller). Finns en hel uppsjö att välja i mellan! :confused:
 
Ull! Värmer bättre, torkar pälsen bättre, står emot vind bättre, värmer även om det är blött. Bara att känna på tyngden av ull så förstår man att det är kompaktare än fleece även om det är tunt. Naturmaterial överlag är bättre än konstgjorda material.
Nackdelen är väl att det inte tål maskintvätt lika bra och att det är dyrare
 
Ull helt klart, äger inga fleece täcken längre efter en av mina gamla hästar började bli rädd för täcken efter några stöttar av fleece, även en nära väns dotter fick en redig spark när hon tog av ett fleecetäcke som det blev elektrisk.
 
Alltid ull, har faktiskt inte lyckats begripa vitsen med fleecetäcken. Ger hästarna stötar och värmer inte när de är blöta. Försöker att undvika fleece över huvud taget sen jag gav en av mina hästar en stöt så att hon slet sönder kedjorna hon stod uppställd i.
 
Ull är helt klart mitt förstaval! Har ett TEW som är väldigt trevligt och två från Charlies egna kollektion, de är tunga men gör sitt jobb! :)
 
Väljer ull om det går. Har tyvärr ett antal fleecetäcken som jag använder som slit och släng tills dess att de är skitiga nog att kastas... :)
 
Jag föredrar ull - har faktiskt inte ett enda fleecetäcke eller fleecefodrat täcke. Tycker att fleece drar till sig alldeles för mycket smuts. har inte riktigt fattat funktionen med fleece - om man ska ha något för att hålla värmen är ull så mycket bättre, och som sagt innan finns det både tjockare och tunnare täcken och man kan hitta relativt billiga nuförtiden oxå. har inte ens fleece i mina kläder - de blir ju spåniga/höiga/halmiga direkt :p Däremot älskar jag ullsockor och ullsulor och skulle helst velat ha ett underställ i ull oxå :p
 
Alla gånger ull. Tjock ull. Jag har inte kvar något fleecetäcke alls. Visst de är ofta roligare design på och ofantligt mkt billigare, men mkt begränsade och inte alls lika bra när det kommer till användning.
 
Jag sällar mig till skaran och säger ull. Hade massa fleecetäcken förr men de har jag avyttrat nu och har ett ulltäcke som används till vardags och ett till tävling.
 
Tips på ulltäcken med BRA passform någon? Har haft ett antal men alla med kryssgjordar har suttit knas. Har ett tjockt och ljuvligt från Mark Todd som jag älskar, men det har inga kryssgjordar och funkar inte som pyjamas. :p
 
Tips på ulltäcken med BRA passform någon? Har haft ett antal men alla med kryssgjordar har suttit knas. Har ett tjockt och ljuvligt från Mark Todd som jag älskar, men det har inga kryssgjordar och funkar inte som pyjamas. :p
Jag har tre och är nöjd med passformen på samtliga. Ett utan gjordar från Mia´s, det är tjockt och mysigt, ett tunnare med kryssgjordar från Börjes som även det har bra passform. Har haft dessa täcken på tre hästar med olika storlek och modell och de har legat bra på alla. :) Det tredje täcket är från QHP och har hals och kryssgjordar, även det är tjockt och härligt. Nackdelen med det sista täcket är möjligen att spännena fram känns lite plastiga men för det priset tycker jag att det är helt ok. :)
 
Jag har ett från Charlies, med frontlapp och deras logga på samt svansfläta. Det är jättetjockt och tungt. Jag använder mitt som transport/skrittäcke men det har avtagbara korsgjordar så går att ha i boxen också.

Sen har jag några andra som det inte står märken på, ett är iaf från My One. Det du ska kolla upp är att det är i 100% ull och inte ullblanding och att det känns tungt och fluffigt. Billigare ulltäcken är oftast inte mer än 80% ull och är hårda och stela.
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst tycker lädergjord blir hemskt varmt och kliigt på sommaren, så jag skulle behöva lite tips på något svalare. Han har rätt...
Svar
7
· Visningar
774
Senast: yamyam
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
620
Senast: GoLightly
·
Utrustning Bett är bäst? Tycker att mitt omärkta tredelade är lite för grovt torr min häst skulle gilla ngt lite smalare. Finns ju en uppsjö av...
Svar
12
· Visningar
999
Senast: Mirtai
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp