Ull, merinoull och bambu i kläder (underställ)... etik?

strawberrysylt

Trådstartare
Ja, hur var det nu med det?
Vill man köpa det? Eller har djuren blivit dåligt behandlade? Hur vet man?
Och skövlas bambun?

Jag funderar på underställ. Ull är varmast väl? Fast ja hur är det med ovanstående?

Annars, syntet/polyester, funkar det?

Hur tänker ni...? 😊
Skillnad om man köper beg kanske tänker jag...? :)
 
Allt har sina för och nackdelar. Jag personligen tycker att ull är bäst om du är 100% säker på att den är lokalproducerad och att djuren tas väl om hand. Second best är bambu, som inte skövlas som träd men som det också finns mer eller mindre etiskt producerad, dock reser den en bit och behöver mer processande än ull.

Syntet skulle jag aldrig köpa. Miljövidrigt hela vägen från produktion till användning till avfall.
 
Ull är varmast men håller sämst, syntet är väl hyfsat varmt och håller bra men blir äckligt, bomull håller bra är hyfsat varmt om man inte svettas och är lätt att tvätta.
 
Bambu värmer inte nått särskilt. När det är höst och börjar bli lite röset så kan det vara Lagom med bambu. Men när det är vinter så kyler det snarare.
Förra vintern så hade jag ett merinounderställ och ett från jula. Jag får nog säga att det från jula var det som var allra varmast. Även om merinon var riktigt varm så var den andra snäppet bättre
 
Bambu kräver extremt mycket energi och kemikalier för att bli plagg, och produceras ofta i länder med bristande miljötänk så det undviker jag.

Ull från uk och norden är bra, även mulesingfri ull från nz och australien. Får lever generellt "bra" liv utomhus i flock och har rätt få inskränkningar på sitt naturliga beteende jämfört med andra produktionsdjur.

Jag köper inte syntetmaterial annat än i ytterplagg som måste vara vattentåliga och varma och tåla många tvättar.
 
Annars, syntet/polyester, funkar det?
Orkar inte lägga mig i diskussionen om djurvälfärd och miljö men jag använder underställ i syntet från Craft. Har lite olika beroende på väder. Har fungerat bra, åkt längd flera timmar i - 20. De är väldigt hållbara. Sen jag började köpa Crafts underställ har jag inte köpt nåt annat.
 
Men jises, ja vilken djungel detta är!!

Bästa är väl att köpa beg då? Second hand blir ju mycket bättre iaf, inget mer resursslöseri? Men tja, alltid vill man kanske inte det, men det allra mesta köper jag ju beg iaf :)

En sak till... dunsovsäck? Big no no väl? Fast syntet var ju inte heller bra?! Fast... djur före miljö? ha ha... beg sovsäck? Hmm njaej?
 
Går det att köpa begagnat är det såklart trevligare än att köpa nytt, förutsatt att det då är begagnat på riktigt och inte någon som shoppat på rea i hopp om att tjäna en slant när de sedan säljer det "i nyskick" (har sett en del sådant inom olika kategorier där det varit tydligt att sakerna inte är begagnade egentligen).

Sedan tänker jag att mycket handlar om kvalitet. Jag köpte ett merinoullsunderställ som satt dåligt och inte kändes speciellt hållbart, senare köpte jag ett som känns som att det kan hålla i tusen år och som är mycket bekvämare. Det sistnämnda är även från tillverkare som säger sig använda "bra" produkter när det handlar om sådant som kommer från djur.

Jag köper hellre bra kvalitet även om det är lite dyrare och har det länge, än att köpa "miljösnällt" som måste bytas ut hur ofta som helst pga dålig hållbarhet. Det bästa är såklart att kombinera bra tillverkat med bra kvalitet, men det är inte alltid det bästa att köpa sådant som sägs vara bra tillverkat. Med andra ord, gör väl genomtänkt köp, kolla upp intressanta produkter och läs recensioner för att se hur det är med kvaliteten m.m.
 
Men jises, ja vilken djungel detta är!!

Bästa är väl att köpa beg då? Second hand blir ju mycket bättre iaf, inget mer resursslöseri? Men tja, alltid vill man kanske inte det, men det allra mesta köper jag ju beg iaf :)

En sak till... dunsovsäck? Big no no väl? Fast syntet var ju inte heller bra?! Fast... djur före miljö? ha ha... beg sovsäck? Hmm njaej?
Själv tänker jag "miljö före djur", typ. Utan miljö så har djur inte någonstans att bo heller...
Begagnad sovsäck kan jag absolut köpa, om det är från seriös säljare som verkar kunnig. De flesta dyra, fina dunsovsäckarna verkar köpas av seriöst friluftsfolk som tar väl hand om grejerna och sover i sovsäcken med både kläder och sovsäcksliner. Dessutom går sovsäckar att tvätta. Själv har jag dunsovsäck, för att spara vikt. Har dock köpt från en tillverkare som ska ta dun enbart från redan döda fåglar som går i livsmedelsproduktion. Inte optimalt, men "minst sämst" tänker jag.
 
Tidigare har det gått att köpa försvarets ullunderställ, tillverkade på femtiotalet tror jag och i grymt bra, lite tjockare kvalitet, långt bättre än något modernt jag provat. Jag hade två par långkalsonger men dumt nog hade jag dem inte malsäkert så de förstördes av malen. Jag tror inte försvarets i ull går att få tag i längre, de som finns att köpa är bomullsvarianten som är bra men fungerar som sagt bara så länge man inte blir svettig.
 
Själv tänker jag "miljö före djur", typ. Utan miljö så har djur inte någonstans att bo heller...
Begagnad sovsäck kan jag absolut köpa, om det är från seriös säljare som verkar kunnig. De flesta dyra, fina dunsovsäckarna verkar köpas av seriöst friluftsfolk som tar väl hand om grejerna och sover i sovsäcken med både kläder och sovsäcksliner. Dessutom går sovsäckar att tvätta. Själv har jag dunsovsäck, för att spara vikt. Har dock köpt från en tillverkare som ska ta dun enbart från redan döda fåglar som går i livsmedelsproduktion. Inte optimalt, men "minst sämst" tänker jag.

Jomen precis.... det är lite skumt... Jag kan köpa träningskläder som andra svettats i beg, men sovsäck känns nja 😅. Men tänker att något nja kan man få ha också :). Köper ju det allra mesta beg. Och håller med dig - genomtänkta enstaka köp är både bättre och skönare än slit och släng oavsett om det är beg eller inte :)!
Men, just nu lutar det åt en ny syntetsäck och så allt annat beg iaf :). Fast visst, mindre packvolym som det blivit med dun lockar ju, men någon ny sådan blir det inte iaf.
 
Bomull fattar jag inte varför det tillverkas kläder av. Det kräver enorma resurser och är värdelöst i kläder. Bomull drar åt sig fukt och håller den sedan kvar. Det innebär att plaggen kyler och blir tunga.

Bambu växer enormt snabbt och sålänge man köper från okej ställen så är det ett bra klädmaterial. Bambu andas bra och släpper ifrån sig fukten utåt nästan lika snabbt som den drar åt sig den från kroppen. Bambu används med fördel när det är plusgrader fortfarande enligt min åsikt men där är man såklart olika.

Ull är ett fantastiskt material och sålänge djuren behandlas väl är det ett bra material till kläder. Framförallt merinoull blandas ofta med lite syntet för att bli mer hållbart och det får man ju gå till sitt eget samvete om man är okej med det eller inte.

Både bambu och ull värmer även om det är fuktiga.

Syntet kan man möjligtvis använda på sommaren eller som mellanlager över merinoullställ. Tycker jag.
 
Tidigare har det gått att köpa försvarets ullunderställ, tillverkade på femtiotalet tror jag och i grymt bra, lite tjockare kvalitet, långt bättre än något modernt jag provat. Jag hade två par långkalsonger men dumt nog hade jag dem inte malsäkert så de förstördes av malen. Jag tror inte försvarets i ull går att få tag i längre, de som finns att köpa är bomullsvarianten som är bra men fungerar som sagt bara så länge man inte blir svettig.

Åh, får mig att tänka på en underställströja jag hade förr som jag tyvärr tappade.... vet inte vad det var för material, men den var GRYMT varm!
 
Men jises, ja vilken djungel detta är!!

Bästa är väl att köpa beg då? Second hand blir ju mycket bättre iaf, inget mer resursslöseri? Men tja, alltid vill man kanske inte det, men det allra mesta köper jag ju beg iaf :)

En sak till... dunsovsäck? Big no no väl? Fast syntet var ju inte heller bra?! Fast... djur före miljö? ha ha... beg sovsäck? Hmm njaej?
Dun som har producerats djurvänligt ser jag inget fel i att använda. Jag ser hellre att hela djuret används om det nu ändå ska dö än att vissa delar som är fullt användbara slängs.
 
Jomen precis.... det är lite skumt... Jag kan köpa träningskläder som andra svettats i beg, men sovsäck känns nja 😅. Men tänker att något nja kan man få ha också :). Köper ju det allra mesta beg. Och håller med dig - genomtänkta enstaka köp är både bättre och skönare än slit och släng oavsett om det är beg eller inte :)!
Men, just nu lutar det åt en ny syntetsäck och så allt annat beg iaf :). Fast visst, mindre packvolym som det blivit med dun lockar ju, men någon ny sådan blir det inte iaf.
Mindre packvolym och mindre vikt att bära runt på...
Som exempel: min ena syntetsäck har komforttemperatur på 7 plusgrader och väger 1139g (utan packpåse). Min dunsovsäck har komforttemperatur på 3,6 plusgrader och väger 850g utan packpåse. Det blir nästan 300g mindre vikt att kånka runt på, och det är möjligt för mig att vara ute när det är kallare. Min andra syntetsäck har komforttemperatur på 0 grader, den väger hela 1618g! Det är ungefär det dubbla mot dunsäcken. (Jag köpte två olika syntetsäckar innan jag insåg att det ändå var för tungt och att jag behövde en dunsäck för att få ner vikten.

Kan man spara 300g eller mer så är det definitivt något som känns redan efter en dags vandring. Ska man vara ute längre och därmed blir tröttare så känns det otrolig skillnad. Mitt tips är alltid att försöka hitta så lätt som möjligt när det gäller sovsäck, tält och ryggsäck, det är där man kan spara in på vikten lättast.

För att hålla sovsäcken fräsch längre så är det jättesmart att ha en "liner" (ett lakan för sovsäcken). Finns i lite olika material och ser på produktbilder ofta ut såhär:
cocoon-mummyliner-microfiber-twilight-blue-1.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter Utifrån diskussioner i tråden "Ull, merinoull och bambu i kläder (underställ)... etik?" om sovsäckar och liggunderlag specifikt för...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
11 661
Senast: Dentaku
·
M
Hästmänniskan Ja jag är en dålig medryttare. En av dom som ofta ställer in när jag sagt att jag ska rida. En sån som i perioder inte orkar med. Men...
2
Svar
36
· Visningar
5 417
Senast: emlem
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: videnlis
·
Hästvård .. är min kompis häst... För att göra en historia lite kort: Min kompis köpte en häst som har gått lättare ridning och ja, hobby...
2
Svar
28
· Visningar
3 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp