Ullmatta med mustig doft

Derivata

Trådstartare
En stor ullmatta som inte luktar sommaräng, finns det något som hjälper?

Allt som innebär vatten och efterföljande torktider känner jag går bort, tror jag.

Jag har en ångtvättare vågar jag testa den, eller kommer det att stinka blöt ull i evigheter sedan?
 
Senast ändrad:
En stor ullmatta som inte luktar sommaräng, finns det något som hjälper?

Allt som innebär vatten och efterföljande torktider känner jag går bort, tror jag.

Jag har en ångtvättare vågar jag testa den, eller kommer det att stinka blöt ull i evigheter sedan?
Min mamma använder ångtvätten på sina äkta mattor. Vilket är väldigt många. Flera i varje rum. En och annan förståsigpåare lär väl vrida sig i sin grav, men hon menar att det går bra, bara man inte kör för lång tid på varje ställe. Nån har blivit lite bucklig, men det kan hon leva med.
 
Det lät väldigt intressant, men hur mycket finhackad vitkål går det åt till en matta som är 2 ggr 3 :nailbiting:
Ingen erfarenhet. Jag har obegränsad tillgång till snö för mina behov.

Gissar det beror på hur "djup" mattan är och hur fin kålen är. Skulle testat att köra ett huvud genom grovrivskivan på matberedaren och se hur långt det räcker. Börja i ena kanten och gnussa runt så länge det lyfter upp något. Ta ny kål när den verkar vara genomsmutsad. Skaka eller dammsug för att få ur rester av kålen efteråt.
 
Jag lämnade in min matta som luktade som ett dött, mycket gammalt, får. Kostade inte många hunkor och jag hämtade en matta med klara färger och mkt fräsch lukt. Mkt värt varenda krona.

Lämnade in hos en matt-tvättare, ska tilläggas. Inte på den lokala kem-tvätten. Det blev inte dyrare, vilket förvånade mig.
 
Lämna in på kemtvätt! Jag har kemat min Röllakan-matta två ggr med några års mellanrum. Den är 35 år gammal och förutom några fläckar som inte längre går bort är den jättefräsch och fin och tvättarna har behövts när jag lämnat in den. Värt!
 
Ingen erfarenhet. Jag har obegränsad tillgång till snö för mina behov.

Gissar det beror på hur "djup" mattan är och hur fin kålen är. Skulle testat att köra ett huvud genom grovrivskivan på matberedaren och se hur långt det räcker. Börja i ena kanten och gnussa runt så länge det lyfter upp något. Ta ny kål när den verkar vara genomsmutsad. Skaka eller dammsug för att få ur rester av kålen efteråt.

Jag lämnade in min matta som luktade som ett dött, mycket gammalt, får. Kostade inte många hunkor och jag hämtade en matta med klara färger och mkt fräsch lukt. Mkt värt varenda krona.

Lämnade in hos en matt-tvättare, ska tilläggas. Inte på den lokala kem-tvätten. Det blev inte dyrare, vilket förvånade mig.
Förlåt men vad roliga ni är 😂
”Gnussa” och ”hunkor” 😁
 
Har googlat matttvättare i min stad, tyvärr är utbudet lite blä, endast kemtvätten som tog 400kr per byxa senast och enda gången jag tvättade där. Fick lite hicka måste jag erkänna när jag skulle betala. Så en matta vågar jag knapp mig på att fråga, men ska göra det för skojs skull.
 
Har googlat matttvättare i min stad, tyvärr är utbudet lite blä, endast kemtvätten som tog 400kr per byxa senast och enda gången jag tvättade där. Fick lite hicka måste jag erkänna när jag skulle betala. Så en matta vågar jag knapp mig på att fråga, men ska göra det för skojs skull.
Min är jättestor, 4x3 meter, kostade under tusenlappen. Det var kvadratmeter-pris.
 
En stor ullmatta som inte luktar sommaräng, finns det något som hjälper?

Allt som innebär vatten och efterföljande torktider känner jag går bort, tror jag.

Jag har en ångtvättare vågar jag testa den, eller kommer det att stinka blöt ull i evigheter sedan?
Yllekläder kan man ju lätt slänga ut över natten, ull ska ju vara självrengörande med lite fukt så det kanske du kan prova? Har också med yllekläder ångat hela duschen, hängt in och stängt dörren.

(men mattor har jag bara gjort snötricket på)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en spolspilta med infiltrationsbädd. Det rinner undan som det ska, inga problem, men stanken! Sommartid stinker det värst...
2
Svar
37
· Visningar
2 563
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 734
Senast: skiesabove
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 185
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 560
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp