sthu

Trådstartare
Mina älskade krukväxter har fått ullöss :(
Har isolerat dem i ena hörnet av vardagsrummet och satt provadopinnar i alla krukor. Tvättar växterna och fönsterbrädan med såpvatten.

Vad kan jag göra mer?
Hur ska jag göra med vatten, värme? Vad gillar/ogillar lössen, och framförallt: hur undviker jag nya utbrott?

Vet inte var lössen kommer ifrån..
 
När jag fått ullöss har jag slängt hela plantan och skurat fönstret där den stått med klorin. Väldigt svårt att bli av med har jag hört och ville inte riskera mina andra växter.
 
När jag fått ullöss har jag slängt hela plantan och skurat fönstret där den stått med klorin. Väldigt svårt att bli av med har jag hört och ville inte riskera mina andra växter.

Slänga vill jag inte, det är bland annat ett stort fikonträd som är drabbat.. Har slängt tre orkidéer och nåt mer, resten vill jag rädda.
 
Slänga vill jag inte, det är bland annat ett stort fikonträd som är drabbat.. Har slängt tre orkidéer och nåt mer, resten vill jag rädda.
Då är det plocka plocka plocka som gäller. Att spraya med såpvatten och liknande är rätt meningslöst eftersom ullen skyddar dem. Jag har lyckats rädda några streptocarper på det sättet, amaryllerna fick jag ge upp med eftersom eländena kröp ner mellan lagren i löken. Tänk på att de sätter sig även under krukan så du får leta även där och lyfta ur växten ur krukan så du kan plocka dem där.
 
Då är det plocka plocka plocka som gäller. Att spraya med såpvatten och liknande är rätt meningslöst eftersom ullen skyddar dem. Jag har lyckats rädda några streptocarper på det sättet, amaryllerna fick jag ge upp med eftersom eländena kröp ner mellan lagren i löken. Tänk på att de sätter sig även under krukan så du får leta även där och lyfta ur växten ur krukan så du kan plocka dem där.

Jag sprayar inte, jag stryker bort dem med en svamp dränkt i såpvatten.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 333
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 611
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp