Ultimata familjebilen?

AgentCarter

Trådstartare
Vi har idag en Toyota Avensis som ska bytas ut, men mot vad är ännu oklart och bilmarknaden är en djungel:cautious:

Så jag undrar vad har ni andra med småbarn för bil?
Det vi behöver ha plats för är:

- två hundar, 25 kg och 6 kg (kommer bli en till 25 kg men först om några år)
- Barnvagn, tänk storlek flaggskepp (dock är sittdelen väldigt liten och smidig)
- Bilbarnstol för mindre barn
- Ett större barn utan bilstol
- Två vuxna som båda är 180+

Detta är saker jag med liten pussel, struktur och två hundar som tycker om att ligga på varandra får plats med idag och jag känner inte att jag vill gå ner i utrymme men jag vet inte vilken bil som kan ge detta utöver Avensis?
 
Vi har idag en Toyota Avensis som ska bytas ut, men mot vad är ännu oklart och bilmarknaden är en djungel:cautious:

Så jag undrar vad har ni andra med småbarn för bil?
Det vi behöver ha plats för är:

- två hundar, 25 kg och 6 kg (kommer bli en till 25 kg men först om några år)
- Barnvagn, tänk storlek flaggskepp (dock är sittdelen väldigt liten och smidig)
- Bilbarnstol för mindre barn
- Ett större barn utan bilstol
- Två vuxna som båda är 180+

Detta är saker jag med liten pussel, struktur och två hundar som tycker om att ligga på varandra får plats med idag och jag känner inte att jag vill gå ner i utrymme men jag vet inte vilken bil som kan ge detta utöver Avensis?

Nu kan jag absolut ingeting om bilar men sambon köpte sig en Renault Espace för en månad sen, vi är väldigt nöjda! Kommer att ha tre barn inom kort, får bra plats med barnvagn, 25 kg hund, tre barn och dessutom vid behov 7 sitsig :)
Bränsle snål och relativt trevlig att köra :)


Vi har en xc70 sista modellen, som sagt du hör :o oklart hur gammal och sådär men den sista som tillverkades. Där är körglädjen mycket bättre men drar mer soppa och betydligt trängre
 
Nu kan jag absolut ingeting om bilar men sambon köpte sig en Renault Espace för en månad sen, vi är väldigt nöjda! Kommer att ha tre barn inom kort, får bra plats med barnvagn, 25 kg hund, tre barn och dessutom vid behov 7 sitsig :)
Bränsle snål och relativt trevlig att köra :)


Vi har en xc70 sista modellen, som sagt du hör :o oklart hur gammal och sådär men den sista som tillverkades. Där är körglädjen mycket bättre men drar mer soppa och betydligt trängre
Jag är också lite inne på en med 7 platser, blir automatiskt mer plats i bagaget då. Sambon är mer skeptisk till utseendet:meh:

En v70 är ungefär i samma storlek som nuvarande, men äldre än nuvarande bil. Vet att jag kommer överleva utan bluetooth och backkamera, men vill jag verkligen göra det?
 
Vi har en mazda cx9, 7 sitsig om man vill men då kommer inte vagnen in. Vi har 4 barn varav 2 har bilstolar och en har bälteskudd3.

Denna bim är dyr på flera sätt, men jag älskar konstigt nog bilen ändå. Dock ska den bytas mot en billigare bil nästa år, att ha en bil som dricker minst 1,2 som huvudbil är inte ohållbart i dagens läge.
 
Volvo v90 har vi. Två bakåtvända bilbarnstolar får utan problem plats efter varandra (en fram och en bak på samma sida). Stor och otymplig barnvagn. Inga hundar dock så där kan jag inte uttala mig :p
 
Vi tittar på att byta till VW Sharan just nu, den gör helt säkert jobbet även för er. De vi tittar på är runt 2013-2016, alla dieslar jag hittat med 4motion får dessutom dra 2400 kg.

Och då kan man ju tänka "näää, jag vill inte ha en buss"... men har man två barn och två hundar så får man kanske välja om man vill ha en praktisk transportlösning eller en fräcksnygg. :D
 
Vi tittar på att byta till VW Sharan just nu, den gör helt säkert jobbet även för er. De vi tittar på är runt 2013-2016, alla dieslar jag hittat med 4motion får dessutom dra 2400 kg.

Och då kan man ju tänka "näää, jag vill inte ha en buss"... men har man två barn och två hundar så får man kanske välja om man vill ha en praktisk transportlösning eller en fräcksnygg. :D
Min sambo är också lite sugen på Sharan ev, vi har dock inga hundar, men snart tvillingar och tvillingvagn. Man ska kunna få plats med hela vagnen i skuffen utan att vika ihop den då det är så gott om plats.
 
Vi tittar på att byta till VW Sharan just nu, den gör helt säkert jobbet även för er. De vi tittar på är runt 2013-2016, alla dieslar jag hittat med 4motion får dessutom dra 2400 kg.

Och då kan man ju tänka "näää, jag vill inte ha en buss"... men har man två barn och två hundar så får man kanske välja om man vill ha en praktisk transportlösning eller en fräcksnygg. :D
Nej precis! Vi har redan bytt den lilla sportiga halvkombin mot en praktisk SUV (som får dra) men tar nog emot att byta den här mot något fulare då det inte var planerat att byta den på en 10 år.

Jag kanske är konstigt men jag tycker inte de nyare familjebussarna är så fula heller! Men tror att det blir en bensinare den här gången, helst hade jag velat ha en elhybrid men det säger plånboken nej till än så länge.
 
Jag bytte bil i våras, hade en Volvo xc90 en jag älskade! Bästa bilen jag haft, MEN, drog ca 1l/milen och var lite onödigt dyr kände jag. Har nu v70 som jag är nöjd med, åker oftast bara jag eller jag plus två små barn. Vi kommer dock vilja ha en sjusitsig bil igen, men vet inte riktigt vad vi ska satsa på. Xc90 går lite bort pga ekonomin.
 
Vi har idag en Toyota Avensis som ska bytas ut, men mot vad är ännu oklart och bilmarknaden är en djungel:cautious:

Så jag undrar vad har ni andra med småbarn för bil?
Det vi behöver ha plats för är:

- två hundar, 25 kg och 6 kg (kommer bli en till 25 kg men först om några år)
- Barnvagn, tänk storlek flaggskepp (dock är sittdelen väldigt liten och smidig)
- Bilbarnstol för mindre barn
- Ett större barn utan bilstol
- Två vuxna som båda är 180+

Detta är saker jag med liten pussel, struktur och två hundar som tycker om att ligga på varandra får plats med idag och jag känner inte att jag vill gå ner i utrymme men jag vet inte vilken bil som kan ge detta utöver Avensis?
Vi kollade lastutrymme på typ alla bilar innan vi köpte. Köpte en Skoda octavia. Vi är inte långa (ingen av oss är över 180), hade vi varit det hade vi valt superb. Du vinner nästan inget lastutrymme påsen superb jämfört med en octavia, men en del comfort om du är lång.
 
Jag är också lite inne på en med 7 platser, blir automatiskt mer plats i bagaget då. Sambon är mer skeptisk till utseendet:meh:

En v70 är ungefär i samma storlek som nuvarande, men äldre än nuvarande bil. Vet att jag kommer överleva utan bluetooth och backkamera, men vill jag verkligen göra det?
Jag har bluetooth men bara backvarnare i xcn :D men nä jag förstår dig! Jag vill inte heller byta ner mi, ville ha en bil till för Max 200och vägrar de flesta bussar då jag tycker de är bedrövligt fula!

Den vi köpte är de enda i vår prisklass jag kunde tänka mig utseende mässigt faktiskt, storleken upplevde vi ungefär desamma på bussarna

Jag gillar superb men vill då ha en nyare och tycker då de blir för dyra!

Svårt det där med bilar helst ska de vara gratis!
 
Ja, det känns som Skoda faktiskt är typ enda märket som inte gjort sina bilmodeller mindre 🙈. Vi hade en v40 när jag tog körkort (kanske årsmodell runt 00-talet). Då var det en rätt stor bil🙄. Det är ju inte fallet nu.
Kodiaq var den största suven jag hittade så håller med. Både invändigt (alla stora gubbar älskar att åka bak i min bil 😅) och bagageutrymmet.
 
Vi kollade lastutrymme på typ alla bilar innan vi köpte. Köpte en Skoda octavia. Vi är inte långa (ingen av oss är över 180), hade vi varit det hade vi valt superb. Du vinner nästan inget lastutrymme påsen superb jämfört med en octavia, men en del comfort om du är lång.
Vi har också en Octavia, båda är långa (180 och 190+) och vi upplever komforten som väldigt bra. Min sambo är jättekänslig för sånt och vill kunna sitta bra och det är inga bekymmer ens i framsätet när den bakåtvända stolen är bakom. Men superben är ju ännu större invändigt, vi var sugna på den men så hittade vi octavian som inte ens var ett år gammal till toppenpris så det blev den :)
 
Kodiaq var den största suven jag hittade så håller med. Både invändigt (alla stora gubbar älskar att åka bak i min bil 😅) och bagageutrymmet.
Dom har vi på jobbet! Elhybrid, helt underbara. Upplever att många av de nyare elbilarna så ska allt vara så modernt som möjligt, till priset av att bilen blir väldigt svåranvänd (tex interagerade handtag på utsidan, jag blir smutsig av att bara öppna en bildörr...).
Det problemet har inte Kodiaq utan de är väldigt användarvänliga
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 286
Fordon Nu är det snart dags att skaffa en ny, större familjebil. Idag har vi en Toyota Avensis Sedan som förvisso varit en jättebra trotjänare...
2
Svar
25
· Visningar
1 653
Senast: cherie
·
Övr. Hund Jag har älskat min Toyota Corolla men nu är den slut och jag måste låta den somna in. Men eftersom det hänt galet mycket både vad gäller...
Svar
12
· Visningar
4 551
Senast: Maniac123
·
Fordon Med två barn som sitter i bakåtvända bilstolar är det rätt fullt i bilen. Och det händer att vi även skulle behöva ha plats för fler...
Svar
18
· Visningar
2 936
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp