Ultimata lussebullsreceptet

Hyacinth

Trådstartare
Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel.

Ingredienser

* 50 g jäst för söta degar (1 paket)
* 150 g riktigt smör
* 5 dl gammeldags mjölk
* 250 g Kesella gourmet
* 2 pkt saffran (1 g) + 1 sockerbit
* 2 dl vit baksirap
* 1/2 tsk salt
* drygt 18 dl vetemjöl
* 3 tsk bakpulver
* russin
* ägg till pensling


Gör så här:
Lägg russinen i blöt i en skål med vatten.
Smula jäst i en bunke.
Stöt saffran tillsammans med en sockerbit i mortel och häll sedan över det i en kastrull som du ställer på spisen med en klick smör i. Låt saffranen "svettas" med smöret tills det småputtrar men se till att det inte bränns (OBS detta moment är mycket viktigt för att få ut smak från saffranen!).

Lägg i resten av smöret i kastrullen och smält på svag värme, häll i Kesella och mjölk och värm till fingervarmt. Häll spadet över jästen och rör om. Ha genast i sirapen.

Rör i övriga torra ingredienser (mjöl, salt och bakpulver).

Låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter, helst nära spisen eller nära ett element.

Baka ut degen. Knåda ordentligt men knåda inte i för mycket mjöl! Degen ska vara så fast att den inte fastnar i bakbordet men fortfarande lite klibbig. Forma degen till lussebullar.

Låt jäsa på plåt ca 20 minuter, gärna på varmt ställe. Låt russinen rinna av och peta i dem i bullarna och pensla med äggvita. Grädda i ugn 8-10 minuter (beroende på storlek) i 225 grader. Vakta noga och låt inte bullarna vara inne för länge!

Paketera bullarna i plastpåsar så fort de svalnat
.


Jag letade som en galning efter receptet, så det fick en egen tråd:D
 
Vad gör man om man bor i ett land där det inte finns kesella?
Använder detta receptet istället

2 pkt saffran
200 gram smör
1/2 liter mjölk
50g jäst
2 dl socker
1 tsk salt
2 ägg
ca 1 kg (1,5 liter) vetemjöl
russin
ägg till pensling
------------------------------------------------------------------------------------
stöt saffran i en mortel ev. med en sockerbit och rör ut det med lite varmt vatten
Smält matfett , häll i mjölken och värm till 37 grader.
Smula sönder jästen, rör ut det i lite av degspadet. Slå sedan i resten av degvätskan.
Släng sedan i saffranet, sockret, saltet, äggen och drygt hälften av mjölet.
Arbeta sedan degen smidig och sätt till resten av mjölet utom det som behövs till utbakningen.
Låt jäsa ca 10 minuter.
Ta upp degen och arbeta degen några minuter. Dela den i 3 delar, varje del räcker till 10 lussekatter.
Garnera med russin. Jäs bullarna väl på plåten. Pensla med uppvispat ägg precis innan de gräddas i 225-250 graders 5-10 minuter.
Bakar man längder och flätor gräddas de i 200-225 grader i ca 15 minuter
 
Just Kesella gourmet finns inte längre va? Men det finns något annat som ska vara likvärdigt. Någon som har koll på sina mejeriprodukter?
 
Man behöver inte ha kesella i lussekatter. Det är faktiskt ett påhitt från Arla. Dom behövde komma på ett nytt användningsområde för kesella och då kom dom på att det skulle vara en nödvändighet i lussebaket för att lussekatterna skulle bli saftiga. :D

Men det behövs alltså inte alls. Ett bra recept på en bra bulldeg är den bästa metoden för att få saftiga lussekatter :)
 
Jag tycker att Rosendahls lussedegsrecept är bäst. Lite mer jobb med de två degarna men det blir överlägsna lussekatter. Dessutom ingen jäkla kesella utan ordentligt med smör! En sats är för lite, jag dubblar alltid.
 
Jag tycker att Rosendahls lussedegsrecept är bäst. Lite mer jobb med de två degarna men det blir överlägsna lussekatter. Dessutom ingen jäkla kesella utan ordentligt med smör! En sats är för lite, jag dubblar alltid.
Den kör jag också på. Har bara gjort några små förändringar. Såååå fantastiskt goda lussekatter alltså :d
 
Och man behöver verkligen inte ha just Kesella, vilken kvarg som helst är ju samma sak.
Arla har verkligen varit duktiga på att muta in sig just på lussekattsfronten.
 
Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel.

Ingredienser

* 50 g jäst för söta degar (1 paket)
* 150 g riktigt smör
* 5 dl gammeldags mjölk
* 250 g Kesella gourmet
* 2 pkt saffran (1 g) + 1 sockerbit
* 2 dl vit baksirap
* 1/2 tsk salt
* drygt 18 dl vetemjöl
* 3 tsk bakpulver
* russin
* ägg till pensling


Gör så här:
Lägg russinen i blöt i en skål med vatten.
Smula jäst i en bunke.
Stöt saffran tillsammans med en sockerbit i mortel och häll sedan över det i en kastrull som du ställer på spisen med en klick smör i. Låt saffranen "svettas" med smöret tills det småputtrar men se till att det inte bränns (OBS detta moment är mycket viktigt för att få ut smak från saffranen!).

Lägg i resten av smöret i kastrullen och smält på svag värme, häll i Kesella och mjölk och värm till fingervarmt. Häll spadet över jästen och rör om. Ha genast i sirapen.

Rör i övriga torra ingredienser (mjöl, salt och bakpulver).

Låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter, helst nära spisen eller nära ett element.

Baka ut degen. Knåda ordentligt men knåda inte i för mycket mjöl! Degen ska vara så fast att den inte fastnar i bakbordet men fortfarande lite klibbig. Forma degen till lussebullar.

Låt jäsa på plåt ca 20 minuter, gärna på varmt ställe. Låt russinen rinna av och peta i dem i bullarna och pensla med äggvita. Grädda i ugn 8-10 minuter (beroende på storlek) i 225 grader. Vakta noga och låt inte bullarna vara inne för länge!

Paketera bullarna i plastpåsar så fort de svalnat
.


Jag letade som en galning efter receptet, så det fick en egen tråd:D
Första gången som jag har lyckats med lussekatter!! :bow::bow::bow::heart
 
Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel.

Ingredienser

* 50 g jäst för söta degar (1 paket)
* 150 g riktigt smör
* 5 dl gammeldags mjölk
* 250 g Kesella gourmet
* 2 pkt saffran (1 g) + 1 sockerbit
* 2 dl vit baksirap
* 1/2 tsk salt
* drygt 18 dl vetemjöl
* 3 tsk bakpulver
* russin
* ägg till pensling


Gör så här:
Lägg russinen i blöt i en skål med vatten.
Smula jäst i en bunke.
Stöt saffran tillsammans med en sockerbit i mortel och häll sedan över det i en kastrull som du ställer på spisen med en klick smör i. Låt saffranen "svettas" med smöret tills det småputtrar men se till att det inte bränns (OBS detta moment är mycket viktigt för att få ut smak från saffranen!).

Lägg i resten av smöret i kastrullen och smält på svag värme, häll i Kesella och mjölk och värm till fingervarmt. Häll spadet över jästen och rör om. Ha genast i sirapen.

Rör i övriga torra ingredienser (mjöl, salt och bakpulver).

Låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter, helst nära spisen eller nära ett element.

Baka ut degen. Knåda ordentligt men knåda inte i för mycket mjöl! Degen ska vara så fast att den inte fastnar i bakbordet men fortfarande lite klibbig. Forma degen till lussebullar.

Låt jäsa på plåt ca 20 minuter, gärna på varmt ställe. Låt russinen rinna av och peta i dem i bullarna och pensla med äggvita. Grädda i ugn 8-10 minuter (beroende på storlek) i 225 grader. Vakta noga och låt inte bullarna vara inne för länge!

Paketera bullarna i plastpåsar så fort de svalnat
.


Jag letade som en galning efter receptet, så det fick en egen tråd:D
Hmm:
DETTA
http://matgeek.se/2013/11/13/recept-pa-saftiga-lussekatter/
är det hittills bästa lussebullsreceptet.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Försöker att äta animaliska produkter av hälsomässiga och etiska orsaker. Så idag experimenterade jag fram detta recept på citronrutor...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: hovtassfot
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu ska jag dela med mig av två supergoda recept med hallon och vit choklad. Det ena är på blondies dvs. brownies fast med vit choklad...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: hovtassfot
·
Äldre Jag vill ha era bästa (gärna enkla) recept på glutenfria frallor! Går säkert att googla sig till, men vill ha ett recept som verkligen...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: pepp
·
Äldre Tänkte baka till jobbet innan jag går på semester, dock har jag lite "problem" som består i arbetskamrater med nötallergi och...
2
Svar
22
· Visningar
3 526
Senast: sussisus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp