amalia

Trådstartare
Idag är det då dags för ultraljud! Oerhört spännande förstås:)

Men kom att tänka på lite praktiska frågor:

Hur lång tid brukar ett ultraljud ta?
Är även det besöket kostnadsfritt eller kostar det?
 
Sv: Ultraljud

Vanliga UL brukar vara kostnadsfria. Om t.ex du bokar tid eller ska göra ett köns UL så kostar det.
Det tar inte så lång tid och blåsan ska helst vara full.
 
Sv: Ultraljud

Jag har inte tid förrän 10.e juni :cry: jag ska försöka boka om det. Då är jag ju så långt gången, fattar inte varför de satte mig ända fram i sommar, jag är ju beräknad till slutet av oktober och vill ju gärna ha ett mer klart BF innan sommaren.
 
Sv: Ultraljud

Låter jättekonstigt, då är det ju svårt att få till ett bra BF? Det ska ju vara runt v 18-20?
 
Sv: Ultraljud

Här var UL gratis. Jag vet inte riktigt hur lång tid det tog, men 15-20 min kanske?
 
Sv: Ultraljud

Precis, på kallelsen står det att rutinultraljud görs i vecka 16-19, jag kommer vara i vecka 23 den 10:e juni. Jag önskade visserligen en morgontid, men SÅ viktigt är inte det. Har läst att det är enklast att åldersbestämma fostret före vecka 20 för sen växer de så olika.

Jag lyckas alltid missa telefontiden, när jag väl kommit ihåg den har ingen svarat. Bara att försöka igen...
 
Sv: Ultraljud

Här kostar det inget, varken rutin-UL eller tillväxt-UL. Kissa inte förrän precis innan. Vårat tog 20-30 min.
 
Sv: Ultraljud

En annan anledning till att man gör UL är ju för att upptäcka avvikelser. Dvs svåra missbildningar. Man ska då ha möjlighet att välja abort, detta kan man själv besluta om fram till v 18 och med socialstyrelsens godkännande (rätta mig om jag har fel) fram till v 22.

Så ja, det låter mkt konstigt med ett så sent rutin UL!
 
Sv: Ultraljud

Här kostar det inget, varken rutin-UL eller tillväxt-UL. Kissa inte förrän precis innan. Vårat tog 20-30 min.

På min kallelse står det att man inte får tömma blåsan timman innan undersökningen. Är det inte meningen att den ska vara ganska fylld, men du fick alltså kissa precis innan undersökningen?
 
Sv: Ultraljud

På min kallelse står det att man inte får tömma blåsan timman innan undersökningen. Är det inte meningen att den ska vara ganska fylld, men du fick alltså kissa precis innan undersökningen?

När jag gjorde Nupp-test i v 12 så hade jag inte kissat innan och överläkaren som skulle göra testet såg ingenting pga min urinblåsa, så det var bara att gå och kissa. Han sa att det är en myt att urinblåsan måste vara full, de ser ändå. Frågade om det när jag var på det vanliga rutin-ul i v 18 och hon sa att det inte spelade någon roll om man kissat innan eller inte, jag hade kissat precis innan. Iofs har barnet växt en del från v 12 till v 18 så det kanske gör lite skillnad, en full urinblåsa i v 12 kanske döljer mer.
 
Sv: Ultraljud

På min kallelse står det att man inte får tömma blåsan timman innan undersökningen. Är det inte meningen att den ska vara ganska fylld, men du fick alltså kissa precis innan undersökningen?

Alltså de ser ju inte så bra om man inte tömmer precis innan man ska in för då är det en full blåsa i vägen ;)
 
Sv: Ultraljud

Det är olika från landsting till landsting, jag tror jag betala 120:- för rutin UL och sen 40:- för bilderna.
 
Sv: Ultraljud

Undrar varför det skiljer så? Det är ju ändå samma organ.. :crazy: Här kostar varken UL eller bilderna man får med sig hem...
 
Sv: Ultraljud

Jag var så kissnödig när jag gjorde UL att jag fick gå ut i "halvtid" och kissa för bebisen hade inte plats att vända sig så de kunde inte se och mäta hela. Att vara för kissnödig är alltså inte heller att rekommendera och det är framförallt inte skönt när de för ultraljudsgrejen över den sprängfyllda blåsan.
Lycka till! /Alanis
 
Sv: Ultraljud

De kosta ju t.om 80:- att föda barn ;) Ingenting är gratis!

De 40:- jag fick betala för bilderna var till någon fond.
 
Sv: Ultraljud

Vilket mysterium med kisseriet! Kissa eller inte kissa?
Kanske skriver Huddinge att man inte ska kissa inom 1 timma innan man kommit dit för att man ska vara just -kissnödig- och tömma precis innan. Ja, vi får väl se vad jag får för order när jag väl kommer dit, lite halvkissnödig sådär. :D
 
Sv: Ultraljud

De kosta ju t.om 80:- att föda barn ;) Ingenting är gratis!

De 40:- jag fick betala för bilderna var till någon fond.

De 80,- du fick betala var nog vad man brukar betala för varje påbörjat dygn på sjukhus när man är inlagd. Har för mig att du i stort sett var inne och vände.:) I Region Skåne betalar man 80,-/dygnet, ul är gratis, även nupp. Bilderna fick man betala 30,-/st för.
 
Sv: Ultraljud

Vilket mysterium med kisseriet! Kissa eller inte kissa?
Kanske skriver Huddinge att man inte ska kissa inom 1 timma innan man kommit dit för att man ska vara just -kissnödig- och tömma precis innan. Ja, vi får väl se vad jag får för order när jag väl kommer dit, lite halvkissnödig sådär. :D

Det bästa är nog att inte vara jätte kissnödig när du kommer dit, utan kissa 1-2 h innan så hinner ju blåsan fyllas på lite.
 
Sv: Ultraljud

Jag har aldrig hört talas om att det kostar att föda... I Halland betalar vi inget för UL eller bilderna... Tror att förlossningen är gratis oxå...
 
Sv: Ultraljud

*kl*

UL tar ca 15-20 minuter

Där jag bodde förut var UL kostnadsfritt, även UL-bilderna. Rekomendationen var att blåsan skulle vara välfylld då det gav en tydligare bild av fostret.

Att föda kostade inget, däremot kostar det ju 80kr/dygn på BB (för maten m.m.), men det betalades av mitt försäkringsbolag (klassas som vilken sjukhusvistelse som helst)

Här finns bra info: http://www.sbu.se/upload/Publikationer/Content0/5/ultrapatient.html
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 268
Senast: Sirap
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 390
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 047
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp