Ultraljuda eller inte?

Nickelodion

Trådstartare
I början på mars fick min häst ett tjockt bakben. Svullnaden var hård och gick över kotan och ca 15 cm upp både från sidan och fram och bak på benet. Även en bit ner mot hovleden. Hittade några minimala sårskorpor på kotans baksida. Han var inte halt och ingen temp. Verkade helt som vanligt. Lite varm var han dock över benet. Både stallägaren och min hovslagare tyckte det såg ut som någon typ av lymfangit och jag märkte att svullnaden gick ner när han rörde på sig men svullnade upp när han stod inne.

Svullnaden gick sakta ner och han blev aldrig halt. Longerade lite lätt ca 3 ggr i veckan. (hade ingen sadel ändå) Men nu så här en månad senare så var han fortf lite svulllen, men nu lite mer som fyllnad längst djupa böjsenan och ytliga böjsenan. Ungf där gallor brukar sitta. Så jag tog ut distriktsveten och bad om ultraljud. Han var ren på böjprov och veterinären tyckte det kändes som att svullnaden satt i huden. Men var inte säker. Ultraljudet gav ingen bra bild men hon sa att hon inte såg några stora grejer. Kunde dock inte utesluta småsaker. Hon tycket även att han såg "minimalt halt" ut på volt.

Saken är den att han blev sparkad rejält på bogen ungf samtidigt som han skadade bakbenet och han har nu som en hård knöl på muskeln. Det gjordes ett snabbt UL på knölen och man såg inga benbitar eller skador på bröstbenet. Han var heller aldrig öm av den skadan. Inte ens i början.

Nu har han gått på metacam och vila i 10 dagar. Svullnaden har gått ner ytterligare men är fortf lite fyllt på ett "tjockt" sätt på samma vis som jag beskrev innan. Nu till frågan, ska jag åka in och göra ytterligare ett UL eller ska jag vänta och se? Kanske rida i gång honom? Han är bara 4 år och jag hade tänkt börja hoppa. Kan man se bättre på UL inne på klinik eller är det samma visa där igen? Känns lite surt att behöva göra UL två ggr. Men måste man så...
 
Jag hade hellre åkt förutsättningslöst till klinik för utredning. Om veterinären sett en liten hälta på böjt spår, hade jag inte ridit igång innan jag utrett. Det kan ju växa sig till en stor skada om det vill sig illa.
 
Åkte in och gjorde UL igen på klinik. Först longerade vi och kunde konstatera att han var 100% ren. Spårade exakt och gick riktigt fint på volt.

Visade sig dock att den långvariga svullnaden berodde på hög cirkulation och förmodligen på grund av att han behöver skor i bak (är tjock i båda bak, lite mer där han fått sparken, men helt torr i fram där han har skor). Den tjocka lymfangit svullnaden han fått tidigare trodde vet berodde på att han fått en kraftig smäll på insidan av kotan. Då det fanns en minimal förtjockning på gaffelbandsfästet.

Så blev ordinerad att sko i bak och skritta en månad. Sen börja sätta i gång! =)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 499
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 223
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Emmsan88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp