Ultraljuds tandborste

Tiger tok

Trådstartare
Funderar på att skaffa en ultraljudstandborste för att få bort missfärgningar/plack/tandsten på hunden.
Vill helst inte söva, och märker ingen skillnad med vanlig tandborste.

Hittade en studie från SLU som kommit fram till att det fungerar.

Men har ni någon egen erfarenhet av ultraljudsborste?
 
Funderar på att skaffa en ultraljudstandborste för att få bort missfärgningar/plack/tandsten på hunden.
Vill helst inte söva, och märker ingen skillnad med vanlig tandborste.

Hittade en studie från SLU som kommit fram till att det fungerar.

Men har ni någon egen erfarenhet av ultraljudsborste?
Studien säger dock inget om ultraljudstekniken verkligen är den som fungerar eller om det helt enkelt bara är den mekaniska rengöringen som blev av att tandborsten rördes fram och tillbaka. Jag skulle vilja se studier där man jämför vanlig eltandborste med ultraljudstandborste (som används på korrekt sätt), innan jag väjer att lägga tusenlappar på en sådan utan bevisad effekt. Använd vanlig eltandborste så kommer du långt, tyvärr kan tandborstning inte bota en redan uppkommen parodontit, den måste behandlas hos veterinär.
 
Studien säger dock inget om ultraljudstekniken verkligen är den som fungerar eller om det helt enkelt bara är den mekaniska rengöringen som blev av att tandborsten rördes fram och tillbaka. Jag skulle vilja se studier där man jämför vanlig eltandborste med ultraljudstandborste (som används på korrekt sätt), innan jag väjer att lägga tusenlappar på en sådan utan bevisad effekt. Använd vanlig eltandborste så kommer du långt, tyvärr kan tandborstning inte bota en redan uppkommen parodontit, den måste behandlas hos veterinär.

Fast ultraljudsborsten ska väl vara stilla? Inte röras mekaniskt.
 
Funderar på att skaffa en ultraljudstandborste för att få bort missfärgningar/plack/tandsten på hunden.
Vill helst inte söva, och märker ingen skillnad med vanlig tandborste.

Hittade en studie från SLU som kommit fram till att det fungerar.

Men har ni någon egen erfarenhet av ultraljudsborste?
Jag har haft en mirapet i snart två år. Jag märker om jag slarvar med att använda den då min ena hund lätt får lite beläggningar då. Jag tror det viktigaste är att tandborstningen blir av :)
 
Jag har haft en mirapet i snart två år. Jag märker om jag slarvar med att använda den då min ena hund lätt får lite beläggningar då. Jag tror det viktigaste är att tandborstningen blir av :)

Du upplever att den fungerar alltså? Bättre än en vanlig tandborste? :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 440
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 080
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 444
Senast: Myrten
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 468
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp