Ultrashield

karamelldrottningen

Trådstartare
Har ju blivit totalt värdelöst. Det funkar inte längre.

Finns det något insektsmedel på den svenska marknaden som över huvud taget fungerar? Eller ska man se sig om efter landsgränserna? Och i så fall vilka medel ska man hålla utkik efter då?
 
Den gamla US var fruktansvärt giftig, inte bara mot insekter. Jag har haft totalförbud på US på min gård även för inhyrda. Vill inte ha det i mina marker, på min häst, eller på mig själv.

Renons funkar hyfsat och är betydligt mindre giftigt (samma ämne finns i flera andra märken). Tjärsalva likaså. Hemmagjord blandning med eteriska oljor (bla citronella) kan bli riktigt bra, men dom är rätt allergena. Mot bromsen kör jag zebratäcke, när knotten är som värst har jag eksemtäcke.

Snälla, köp inte gift utomlands. Det är förbjudet av en anledning nu.
 
Min häst var allergisk mot citronella och våra hagar gränsande till våtmarker så US och liknande gift var otänkbart. Jag använde beckolja, funkade mot allt inklusive fästingar. Dock blir hästen brun och det luktar inte direkt mumma...
 
Min häst var allergisk mot citronella och våra hagar gränsande till våtmarker så US och liknande gift var otänkbart. Jag använde beckolja, funkade mot allt inklusive fästingar. Dock blir hästen brun och det luktar inte direkt mumma...
Funkar ju inte på skimlar då. Men kan testa beckolja på några andra. Tack för tipset!
 
Har ju blivit totalt värdelöst. Det funkar inte längre.

Finns det något insektsmedel på den svenska marknaden som över huvud taget fungerar? Eller ska man se sig om efter landsgränserna? Och i så fall vilka medel ska man hålla utkik efter då?
Jag har sprayat på enligt tillverkarens instruktioner och tycker att den har tillräcklig effekt.

Har man mycket jobbigt med insekter kan veterinären behandla med switch. Annars är väl egentligen det bästa att täcka dem. Största anledningen att jag låter bli är att hästen blir galen vid ridning om den är van att vara täckad så jag är hemsk matte som låter honom härdas 😅
 
Har ju blivit totalt värdelöst. Det funkar inte längre.

Finns det något insektsmedel på den svenska marknaden som över huvud taget fungerar? Eller ska man se sig om efter landsgränserna? Och i så fall vilka medel ska man hålla utkik efter då?
Vilken Ultra Shield är det du har använt? Den nyare ”gröna” har ju helt andra ingredienser. Vad jag vet så har inte receptet på den svarta ändrats.
 
Vilken Ultra Shield är det du har använt? Den nyare ”gröna” har ju helt andra ingredienser. Vad jag vet så har inte receptet på den svarta ändrats.
Så märkligt för det är den svarta jag använt. Kan ju vara att det varit ovanligt mycket knott här. Brukar inte vara det annars och med tanke på hur torrt det varit på senaste tiden är det för mig konstigt att det är så mycket av dessa. Däremot har det varit mindre blåsigt möjligen än det brukar vara så det är ju en orsak.
 
Vadå fungerar? Varför vill du förgifta din omgivning?

Eksemtäcke funkar jättebra. Smörj med tjärsalva där det inte täcker.

Men de flest bor inte där det är så mycket flygfän att det behövs.

Jag bor vid en fågelsjö i Norrbotten.
Hur du gör eller bor bryr jag mig inte om faktiskt. Hade du utan att komma med så trista kommentarer så hade jag absolut tagit till mig av dina inlägg men som det är nu känner jag att jag orkar verkligen inte försvara mig och mina val.
Att du tvingar dina inackorderingar att välja något får stå för dig.

Mitt fokus har alltid varit att individen ska må bra. Jag är less när jag köper olika medel som funkar ett kort tag sen funkar de inte längre.

Sedan vissa individer är känsligare. För en del är det inte hela världen om det är lite mygg, bromsar osv medan för andra är det hela världen och de kan inte slappna av utan får panik mellan varven.
Ett alternativ är ju att ha hästarna mer inomhus men det vill jag helst undvika om jag inte absolut måste.
Jag har provat massor med olika saker genom åren. Vissa lite bättre än andra. Men många av de där miljövänliga har ju helt enkelt inte fungerat något bra. Ska testa en grej som jag inte provat innan som kom upp i tråden så hoppas den kan ge ett lite mer långvarig effekt. För mig är det inte rimligt att jag måste spraya flera gånger om dagen. En gång om dagen får räcka.

Ta tex ett exempel på min hund när han levde. Provade massor med olika produkter på honom. Tyvärr var han så känslig. Blev allmänpåverkad av olika medel. Värst var den där gula som jag inte minns vad den hette men den säljs fortfarande i Sverige. Trots endast en droppe i nacken så funkade inte det. Funkade mot fästingar men kan inte ha en hund som så tydligt inte mådde bra av det. Det enda som funkade på honom (lång päls) var att sommartid raka honom. Då kunde jag hålla koll på om det kommit någon fästing.
Testade egengjorda produkter på honom men han var som sagt känslig plus att blev det för milt var effekten detsamma som att spraya vatten. Dvs noll effekt.
Och med hästarna är de som sagt individer och jag är villig att testa vad som helst bara det fungerar. Gärna miljövänligt men som sagt jag har testat allt möjligt genom åren och vill ha något som fungerar. Det är prio att alla hästar ska må bra och kunna njuta av utelivet :)
 
Jag tycker ultrashileld funkar, men har kvar en flaska från förra året iofs.
Men har stallkompisar som tycker Prob Deo funkar bra. Den luktar tjära😊
 
Använder bara flugspray när jag rider, i hagen går hon med rambo flugtäcke, tycker den kombon funkar väldigt bra. Förre året innan jag köpte mitt rambo flugtäcke blev hon totalt äten av alla insekter.
 
Mot fästingar ska jag testa tickless i år då jag inte hittat något jag tycker fungerar riktigt bra till hästarna.

Mot knott och mygg så blir det Hästdeo från Dr. Schaette eller egen blandning.
Ekholms prob schampo när jag badar dom.

Mot bliningar och bromsar så tycker jag inget fungerar mer än en kort kort stund, inte ens täcke för det biter dom igenom.
 
Ultrashield fungerar bra mot fästingar. Något annat har jag aldrig tyckt det har fungerat mot. För flygande insekter behövs daglig eller flera gånger daglig insmörjning och/eller täcke och så kan man inte använda ultrashield. Jag använder NAF off citronella gel till det och tycker det fungerar bra. Jag använder tidvis också sommardeo, det beror på insektstrycket. Med mycket blinningar tycker jag kombon sommardeo och NAf off är bäst.

Jag har testat det mesta inklusive tickless @nullo-modo men har inte hittat något annat som håller fästingarna borta och det räcker med en häst med fästingsjukdom. Det vill jag inte att någon mer häst ska behöva lida av.
 
Jeg synes effol sin fungerer bra, men den har litt farge i seg, desverre. Emin hadde en kjempegod som fungerte i hvertfall i 24 timer på mitt sensitive sto. Desverre var det nesten ingen som kjøpte den, og de måtte slutte å produsere den fordi de ikke hadde råd til å fornye patenten. 🥺
 
Jag använder Effols Broms blocker och tycker att den funkar bra. Luktar tjära och inte kemikalier, även om den förstås innehåller det också. Uppfattar dock inte att det är på samma nivå som Ultrashield. Min häst vill inte bli sprayad så jag använder svamp och ser stor skillnad i hur svamparna reagerar på medlet.
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 189
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp