Ulvarna kommer till byn (varulvslek)

MikaTela

Trådstartare
Välkomna till en ny lek, hoppas ni är redo! :)
LL: MikaTela

1. Heffaklumpen
2. Niyama
3. Blacksmithfarm
4. Madalitso
5. qitis
6. cirkus
7. Elo
8. Breaktown
9. glömmerallt
10. hemlig
11. Mirtai

Goda:
Bybor - goda individer som bor i byn. Dessa vet inte om några andra roller. Röstar vid Dag-DL.
Borgmästaren - en god roll som får veta vad som händer under natten t ex "Ängeln skyddar Xxx, Xxx fick en extra röst under DL1, Spionen kollar Xxx". Borgmästaren har även rätten att lägga totalt 2 extra dolda röster (får inte användas till samma DL), dessa läggs i PM till LL innan Dag-DL.
Spion - en god roll som kan varje natt kolla upp en deltagare och få reda på dess roll.
Ängeln - en god roll som kan skydda en person varje natt för att bli uppäten. Första DL får INTE ängeln skydda sig själv!

Onda:
Demon - En ond roll som tillhör lyan. Får precis som borgmästaren lägga 2 dolda röster (får inte användas samma DL) genom PM till LL innan Dag-DL. Dör demonen så blir en god bybo ny varulv i lyan.
Varulvar - onda individer som sitter i sin lya och smider hur dom ska ta över byn. Dom äter en varje natt.

Regler:
*Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det är en lek!
*Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier. I princip får man inte på något sätt ”tala om” sin egen roll annat än att man är allmänt god.
*BOP:ar är förbjudna, varje röst ska ha motivering i samma inlägg. Hänvisas till tidigare teorier ska dessa citeras.
*Röster läggs i fetstil typ "LLL röstar på MMM". Röster får ändras fram till deadline.
*Vid alltför dålig aktivitet och/ eller missade röstningar utan att ha sagt till LL i förväg kan man bli kickad från leken. Lägg gärna en säkerhetsröst om du vill vara säker på att inte missa en DL.
*Önskvärt är att varje spelare teoriar om minst två andra spelare per dag.
*Spelare som missar att rösta ska lägga en röst direkt när de upptäcker detta och där ange vem de skulle ha röstat på samt motivera valet.
*För att underlätta för LL så fyller alla på röstlistan efter att de avlagt sin röst.
 
Det var en lugn dag i byn när byborna plötsligt började ana ugglor i mossen.
Dom hade vid flera nätter hört ylande och häromdagen hade dom hittat päls liggande på marken precis i utkanten av byn.
Borgmästaren samlar till möte och informerar att det har kommit varulvar till byn. Vargen var illa men varulvar var värre. Varulvar såg nämligen ut som en helt vanlig bybo under dagen och gjorde sitt bästa att smälta in i gruppen.
Borgmästaren uppmanar alla att hjälpa till i sökandet för bybor och hänvisar att varje dag ska det lynchas en person för att utrota varulvarna ur byn.

Leken har härmed startat, roller är på väg ut! Börja teorierna och era röster!

Dag-DL: 21,30
 
Bybor - goda individer som bor i byn. Dessa vet inte om några andra roller. Röstar vid Dag-DL.
Borgmästaren - en god roll som får veta vad som händer under natten t ex "Ängeln skyddar Xxx, Xxx fick en extra röst under DL1, Spionen kollar Xxx". Borgmästaren har även rätten att lägga totalt 2 extra dolda röster (får inte användas till samma DL), dessa läggs i PM till LL innan Dag-DL.
Spion - en god roll som kan varje natt kolla upp en deltagare och få reda på dess roll.
Ängeln - en god roll som kan skydda en person varje natt för att bli uppäten. Första DL får INTE ängeln skydda sig själv!

Hjälp det känns som om de vanliga rollerna är ihopblandade totalt
I min vanliga värld så är
Spionen den som får all info
Borgmästarn har dolda röster eller viktar över om två har samma antal
Siaren är den som tar reda på någons roll.
 
Undrar samma som cirkus? Har jag fattat rätt att spionen har siarens roll, och borgmästaren har spionens OCH sin egen roll?
 
Nu kommer jag inte ihåg alla specialroller och har därför skrivit hur dessa i denna leken fungerar.
Underlättar det för er kan vi byta namnet på Spionen till Siare, dock kommer det inte finnas både och.
I denna leken får Borgmästaren infon och har 2 dolda röster att dela ut, däremot väger inte borgmästarens roll tyngre än någon annan i denna leken.
 
Nu kommer jag inte ihåg alla specialroller och har därför skrivit hur dessa i denna leken fungerar.
Underlättar det för er kan vi byta namnet på Spionen till Siare, dock kommer det inte finnas både och.
I denna leken får Borgmästaren infon och har 2 dolda röster att dela ut, däremot väger inte borgmästarens roll tyngre än någon annan i denna leken.
Ja gör gärna det - då blir det istället en specialborgmästare.
 
Jag är också här och har fått min roll!

@MikaTela även jag är förvirrad över rollerna. Den som får kolla upp en annan roll, ska vi kalla den spion eller siare? Samma med Borgmästaren, ska vi säga borgmästare eller spion om den?
 
Jag är också här och känner visst, rollerna har andra namn. Men vi ska väl ändå inte peka ut borgmästare/spion tex så det spelar väl ingen roll vad de kallas.
 
Jag läste bara igenom rollnamnen och tänkte "jaha, spion men ingen siare", tur ni andra påpekade detta annars hade det kunnat bli väldigt virrigt :rofl:
 
Jag är här och har fått min roll. Är förvirrad över att andra är förvirrade över rollerna. Jag tror jag fortfarande är för ny för att ha så många förutfattade meningar som de mer erfarna.

Är vi 11st så borde typ 4 vara ulvar (om man räknar på 1/3 del). Undrar om demonen räknas in bland dem, eller är sin egen (dvs 3 ulvar + demon eller 4 ulvar + demon). Med tanke på att vi ändå är så få så borde det vara det första. Annars är risken att det blir en kort lek. igen antar jag att vinstkriterierna är som vanligt; dvs goda vinner när alla ulvar är borta och ulvar vinner när de är fler än goda.

Det verkar också som att den goda sidan kommer få en hel del information, med både allvetande borgmästare och spion. Även ängelns roll blir rolig om den inte får börja med att rösta på sig själv - å andra sidan blir det då svårare för båda sidor att hitta ängeln...
 
Jag är här och har fått min roll. Är förvirrad över att andra är förvirrade över rollerna. Jag tror jag fortfarande är för ny för att ha så många förutfattade meningar som de mer erfarna.

Är vi 11st så borde typ 4 vara ulvar (om man räknar på 1/3 del). Undrar om demonen räknas in bland dem, eller är sin egen (dvs 3 ulvar + demon eller 4 ulvar + demon). Med tanke på att vi ändå är så få så borde det vara det första. Annars är risken att det blir en kort lek. igen antar jag att vinstkriterierna är som vanligt; dvs goda vinner när alla ulvar är borta och ulvar vinner när de är fler än goda.

Det verkar också som att den goda sidan kommer få en hel del information, med både allvetande borgmästare och spion. Även ängelns roll blir rolig om den inte får börja med att rösta på sig själv - å andra sidan blir det då svårare för båda sidor att hitta ängeln...
Med tanke på att demonen är med tror jag inte 4 ulvar. Tror 2 vanliga + demon. Vid 11 deltagare är det ju gränsfall mellan 3 och 4 onda och då har onda fått en fördel i demonen, alltså 3 onda.
 
Med tanke på att demonen är med tror jag inte 4 ulvar. Tror 2 vanliga + demon. Vid 11 deltagare är det ju gränsfall mellan 3 och 4 onda och då har onda fått en fördel i demonen, alltså 3 onda.

Jaaa, du tänker så. Naturligtvis kan det avrundas neråt också, så långt tänkte inte jag :crazy:
 
Jag tänker jag röstar nu, för vet inte om jag kommer komma in mer innan dl (och jag lär somna med bebis någon gång mellan 20-21, så vänta er ingen aktivitet runt dl).

Inte hänt jättemycket mer än diskussioner kring rollnamn och räkning av ulvar än. Elo räknar ulvar och gissar på 4-5 onda, medan niyama bara tror på 3. Spontant tänker jag att 5 onda är alldeles för mycket med 11 deltagare, då kan ju onda vinna efter första natten om vinstvillkoren är de vanliga (onda vinner när de är fler än goda, goda vinner när alla ulvar är döda). Men samtidigt är 11 betydligt närmare 12 än 9, så bara tre onda låter lite lite? Kan niyama vara ulv som vill få oss att tänka att dom är värre i lyan än de faktiskt är?


Annars reagerade jag lite på hemlig
Jag är också här och känner visst, rollerna har andra namn. Men vi ska väl ändå inte peka ut borgmästare/spion tex så det spelar väl ingen roll vad de kallas.
Nä vi ska inte peka ut deltagare vi tror har goda roller, men det är väl ett problem om folk bara läser rollistan snabbt och tror vi har en klassisk spion och borgmästare, de riskerar då missa signaler från personen som siat, och missförstå folks roller. Tänker det är främst onda som vinner på att goda inte har koll på rollerna på deras sida.

Madalitso röstar på hemlig med ovanstående teori.

@MikaTela är vinstvillkoren som jag skrev ovan?
 
Jag tänker jag röstar nu, för vet inte om jag kommer komma in mer innan dl (och jag lär somna med bebis någon gång mellan 20-21, så vänta er ingen aktivitet runt dl).

Inte hänt jättemycket mer än diskussioner kring rollnamn och räkning av ulvar än. Elo räknar ulvar och gissar på 4-5 onda, medan niyama bara tror på 3. Spontant tänker jag att 5 onda är alldeles för mycket med 11 deltagare, då kan ju onda vinna efter första natten om vinstvillkoren är de vanliga (onda vinner när de är fler än goda, goda vinner när alla ulvar är döda). Men samtidigt är 11 betydligt närmare 12 än 9, så bara tre onda låter lite lite? Kan niyama vara ulv som vill få oss att tänka att dom är värre i lyan än de faktiskt är?


Annars reagerade jag lite på hemlig

Nä vi ska inte peka ut deltagare vi tror har goda roller, men det är väl ett problem om folk bara läser rollistan snabbt och tror vi har en klassisk spion och borgmästare, de riskerar då missa signaler från personen som siat, och missförstå folks roller. Tänker det är främst onda som vinner på att goda inte har koll på rollerna på deras sida.

Madalitso röstar på hemlig med ovanstående teori.

@MikaTela är vinstvillkoren som jag skrev ovan?
Jag tycker inte 3 onda låter lite med tanke på att en av dem är demon. Tycker tvärtom det låter orimligt mycket med 4 onda med tanke på att det inte finns någon god lya heller

Jag är här och har fått min roll. Är förvirrad över att andra är förvirrade över rollerna. Jag tror jag fortfarande är för ny för att ha så många förutfattade meningar som de mer erfarna.

Är vi 11st så borde typ 4 vara ulvar (om man räknar på 1/3 del). Undrar om demonen räknas in bland dem, eller är sin egen (dvs 3 ulvar + demon eller 4 ulvar + demon). Med tanke på att vi ändå är så få så borde det vara det första. Annars är risken att det blir en kort lek. igen antar jag att vinstkriterierna är som vanligt; dvs goda vinner när alla ulvar är borta och ulvar vinner när de är fler än goda.

Det verkar också som att den goda sidan kommer få en hel del information, med både allvetande borgmästare och spion. Även ängelns roll blir rolig om den inte får börja med att rösta på sig själv - å andra sidan blir det då svårare för båda sidor att hitta ängeln...
Vet inte om det blir så stor skillnad med att ängeln inte får skydda sig första natten? lär väl skydda sig själv andra natten istället om den vill visa sig för BM? Då påverkar avsaknaden av god lya mer det är ju ofta den(om den ser och får skicka spioninfo) som hjälper ängel och siare att hitta varandra.
 
Mitt bidrag till fördelningsdisskussionen: iom att en bybo åker in i lyan om demonen dör så känns det för mig mer rimligt med tre onda.

Har härmed hittat hit och känner att detta kan bli en intressant men väldigt förvirrande lek. Ska bli spännande.
 
Vet inte om det blir så stor skillnad med att ängeln inte får skydda sig första natten? lär väl skydda sig själv andra natten istället om den vill visa sig för BM? Då påverkar avsaknaden av god lya mer det är ju ofta den(om den ser och får skicka spioninfo) som hjälper ängel och siare att hitta varandra.

Så tänker jag också, att när det inte finns någon god lya blir det ju inte lika stor nackdel för ängeln att inte få skydda sig själv. Även om det såklart är en liten nackdel iom borgmästaren. Men det blir ju också liten nackdel för onda? Skulle de misslyckas första natten kan de ju inte utgå från att den de försökte äta är ängeln. Tvärtom är ju också lite hjälp, men inte lika mycket.
 
Mitt bidrag till fördelningsdisskussionen: iom att en bybo åker in i lyan om demonen dör så känns det för mig mer rimligt med tre onda.

Ja det där med att en bybo åker in i lyan ger ju nästan ännu mer fördel för ulvarna. När jag spelade med demonen sist (var ju iofs länge sen :p ) så fick demonen välja vem den ville omvandla men vissa roller (siare ängel osv) var skyddade från omvandling. Så då kunde ju demonen misslyckats. Nu är det ju garanterat så länge det finns bybor kvar i spelet?
 
Ja det där med att en bybo åker in i lyan ger ju nästan ännu mer fördel för ulvarna. När jag spelade med demonen sist (var ju iofs länge sen :p ) så fick demonen välja vem den ville omvandla men vissa roller (siare ängel osv) var skyddade från omvandling. Så då kunde ju demonen misslyckats. Nu är det ju garanterat så länge det finns bybor kvar i spelet?
Ja, jag tolkar det så i alla fall...
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 002
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
12 954
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 631
Senast: Klara
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
14 919
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp