ULVLEK: Firefly

Gabby_Ossi

Trådstartare
Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem. De inre, rika planeterna har långt utvecklad teknologi, men det finns även fattiga planeter med betydligt mer primitiva levnadsvillkor. De yttre planeterna, som var trötta på att de inre planeterna tog alla resurser, gjorde ett försök att bryta sig loss under det som kom att kallas det Sammanförande kriget mellan 2506 och 2511, men tvingades ge upp mot den mäktiga Alliansen.

Besättningen på Firefly-transportskeppet "Serenity" är en grupp som av olika anledningar har valt att leva utanför lagen och resa mellan världarna. De tar de jobb som finns - inte alltid hederliga - och försöker hålla sig så långt bort från Alliansens vakande blickar som möjligt. När de får ombord en grupp nya passagerare blir detta dock svårare - för bland dem finns en väldigt speciell flicka som Alliansen desperat vill få tag på...


2376088-firefly11.jpg


Roller:

GODA:

Malcolm Reynolds - Malcolm Reynolds är en fd soldat som slogs för de Självständiga planeterna efter nederlaget köpte rymdskeppet Serenity där han nu är kapten. Mal är lojal mot sin besättning och sina vänner och styr skeppet med en fast men rättvis hand. Hans röst väger tyngre vid likaresultat och han har även en dold extraröst att använda någon gång under spelet. Borgmästare

Simon Tam - Simon och hans syster River plockades ombord på Serenity när de försökte undkomma Alliansen som är på jakt efter River. Simon gav upp sitt jobb som läkare på en av de rikare planeterna för att rädda sin syster från den Akademi där Alliansen utförde experiment på henne. Som läkare är han väldigt användbar på skeppet om någon i besättningen skulle råka ut för en olycka under sina uppdrag. Väljer varje natt att skydda en spelare som då inte kan bli tagen av Alliansen. Ängel

River Tam - River är väldigt intilligent och intuitiv, till och med lite synsk. Hon blev antagen till en Akademi för extremt begåvade barn, där det visade sig att Alliansen utförde experiment på henne. När Simon efter några år förstår att River far illa och lyckas få ut henne därifrån har hon blivit såpass skadad att hon är oberäknelig och ibland helt okontaktbar. Varannan natt mår hon dock såpass bra att hon kan välja ut en annan spelare att sia och får då veta dennes roll. Siarlärling

Inara Serra- Inara hyr in sig i en av skeppets mindre shuttles, varifrån hon bedriver sin verksamhet som kringresande Companion - en finare slags prostituerad. Att ha en Companion med på skeppet höjer statusen och hjälper Serenity att få tillstånd att besöka de rikare planeterna. I sitt samröre med rika och mäktiga kunder får Inara också veta mycket av det som händer runtom i världen. Hon får varje natt delar av den tillgängliga spioninfon. Spionlärling

Derryl Book - Pastor Book är en präst med ett mystiskt förflutet som klev ombord på Serenity som passagerare men blev kvar som vän. Någon ur Alliansen kan valfri natt välja att bikta sig för Book. Book får då veta att spelaren tillhör Alliansen, men får inte rösta på eller misstänka denne. Präst

Besättningen- Den skickliga och lojala besättningen på Serenity gör allt de kan för att skydda sina nya passagerare och vänner från Alliansen. Bybor


ONDA

Alliansen - Alliansen är på jakt efter Serenity efter att de börjat ana att de efterlysta brottslingarna River och Simon Tam gömmer sig på skeppet. Besättningens levnadsstil med småtjuveri och skumma affärer faller inte heller i speciellt god jord. De får varje natt välja ut en spelare som åker ur spelet - Ulvar

Saffron - Saffron är en före detta Companion som nu frilansar som tjuv och bedragerska. Hon ställer till besvär för besättningen på Serenity när helst deras vägar korsas. Hon hittar på ett nytt hyss varje natt. Hon kan förhäxa någon så att dennes röst inte räknas, sia, kika på spioninfon, trolla så att någon hindras att rösta på en specifik person, lägga en dold extraröst, eller skydda sig själv från att bli käkad. När hon gjort alla dessa hyss kan hon börja återanvända dem. Väljer själv ordningen och de behöver inte vara samma i de olika omgångarna med hyss - Ond fe


Regler

*Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det är en lek!

*Hintar

Är förbjudna och kan straffa den egna sidan.
Enkelt uttryckt, misstankar som skrivs i tråden skall ha en teori.
Man får inte skriva ’Jag tror att X är ulv’, utan måste skriva ’Jag tror att X är ulv för att hen har skrivit/röstat…’
Man får inte heller hinta om sin egen roll. Man får referera till sig själv som god ex “Jag vet att jag är god så därför vet jag att xx bara har röstat på goda” men inte framställa sig själv som mer eller mindre viktig för goda sidan ex “Med tanke på min roll vore det väldigt dåligt för goda sidan om jag skulle bli lynchad”.

*Röster

Röster läggs i fetstil typ "Gabby_Ossi röstar på Mirtai". Röster får ändras fram till deadline. Man får inte låta bli att rösta för att det ändå ser ut att vara kört för en själv. Även när man ändrar rösten så måste nya rösten ha teori. Röster el röständringar där teorin kommer in i efterhand kommer inte att räknas. Vid röständring utan teori kommer den tidigare rösten att räknas. Har man tidigare lagt en röst med teori är det dock godkänt att röständra med motivering att endast rädda sig själv.

*
Efter en missad röstning och dålig aktivitet kan man kickas från leken. Obs! Lägg en säkerhetsröst om du vet att det är risk att du inte kommer in före DL. (flera har aviserat låg aktivitet, det är noterat - men försök att teoria om 2st varje dag, eller teoria mer de dagar man har mer tid )

*Om ni ser ut att lynchas, skriv inte ut "heja goda/onda" eller liknande innan uppdateringen då resultatet kan påverkas av sådant som inte syns i tråden. Samma sak om ni hoppar av: tänk på att inte avslöja din roll!

*Det är tillåtet att spöka i tråden, men begränsa mängden och använd helst OT-färg. Döda spelare får inte kommentera spelet på ett sätt som kan uppfattas som teoriande.

*Vinstvillkor
Onda vinner när ulvarna är fler än de goda.
Goda vinner när alla onda är döda.

 
Deltagare

1. Bumpo
2. Paddington
3. Habina
4. LenaH
5. fio
6. hemlig
7. Blacksmithfarm
8. Asko
9. quarter4ever
10. Ferrari
11. Snurrfian
12. bollen__
 
Jag har hittat hit men jag tänker gå och lägga mig snart... Det blev alldeles för lite sömn i natt pga ond rygg och återkommande förkylning... :cautious:
 
Har hittat leken och har redan några frågor ;)

Saffron - Saffron är en före detta Companion som nu frilansar som tjuv och bedragerska. Hon ställer till besvär för besättningen på Serenity när helst deras vägar korsas. Hon hittar på ett nytt hyss varje natt. Hon kan förhäxa någon så att dennes röst inte räknas, sia, kika på spioninfon, trolla så att någon hindras att rösta på en specifik person, lägga en dold extraröst, eller skydda sig själv från att bli käkad. När hon gjort alla dessa hyss kan hon börja återanvända dem. Väljer själv ordningen och de behöver inte vara samma i de olika omgångarna med hyss - Ond fe
*Vinstvillkor
Onda vinner när ulvarna är fler än de goda.
Goda vinner när alla onda är döda.
Innebär detta att Saffron inte ingår i lyan? (tänker att eftersom vinstvillkoren är specade som "ulvarna vinner omm...."

*Röster
Röster läggs i fetstil typ "Gabby_Ossi röstar på Mirtai". Röster får ändras fram till deadline. Man får inte låta bli att rösta för att det ändå ser ut att vara kört för en själv. Även när man ändrar rösten så måste nya rösten ha teori. Röster el röständringar där teorin kommer in i efterhand kommer inte att räknas. Vid röständring utan teori kommer den tidigare rösten att räknas. Har man tidigare lagt en röst med teori är det dock godkänt att röständra med motivering att endast rädda sig själv.
Jag har markerat med färg - dessa två meningar säger emot varandra.
Får man röständra utan motivering om man gör det för att rädda sig själv?
 
Har hittat leken och har redan några frågor ;)



Innebär detta att Saffron inte ingår i lyan? (tänker att eftersom vinstvillkoren är specade som "ulvarna vinner omm...."


Jag har markerat med färg - dessa två meningar säger emot varandra.
Får man röständra utan motivering om man gör det för att rädda sig själv?

Saffron ingår inte i lyan.

Har man tidigare lagt en röst där man ger en teori om varför man misstänker någon är det OK att endast motivera nya rösten med att man vill rädda sig själv, men då måste man alltså ange detta som motivering till sin röständring. Och bara "rädda mig själv" är inte godkänt som enda teori på en "förstaröst".
 
Saffron ingår inte i lyan.

Har man tidigare lagt en röst där man ger en teori om varför man misstänker någon är det OK att endast motivera nya rösten med att man vill rädda sig själv, men då måste man alltså ange detta som motivering till sin röständring. Och bara "rädda mig själv" är inte godkänt som enda teori på en "förstaröst".
Följdfråga på det, vet Saffron om vilka som ingår i lyan?
 
snabb fråga på detta -är det som "vanligt" att det är de gånger den själv har lagt en röst på de som ligger lika den har avgörande röst?

Ja, det är som vanligt, om det är lika i någon lynch OCH Mal har röstat på någon av de som det står mellan blir det den han röstat på som åker ut.
 
Jag har hittat hit, helt slut så snart dags för sängen. Precis som jag aviserade i anmälningstråden så jobbar jag 10-22 imorgon så kommer inte kunna vara aktiv. Kanske kan kika lite från telefonen efter 16 men inga garantier att jag kommer kunna skriva mer än att rösta lite snabbt,
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 603
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 723
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 454
Senast: Lobelia
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 245
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp