Ulvlek Hela Buke bakar-Julspecial

Idahoe

Trådstartare
Hela Buke bakar -julspecial!

Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul Hollywood och Mary Berry. Dessutom har vi fler deltagare än nånsin, hela 17 stycken!
Vem ska ta hem vinsten, och vem kommer få lämna tältet i förtid? Det ska vi ta reda på nu! Tältet är juldekorerat, ugnarna är uppvärmda, domarna är redo och deltagarnas förkläden är på.
Nu kör vi!

Obligatorisk fråga: Vad är din favorit i julbaket (att äta eller baka), och varför?

Dag-DL1 imorgon 21.30
Natt-DL 1 julafton kl 08.00


Deltagare:
1. iiantazie
2. Aliisa
3. Niyama
4. Hedinn
5. qitis
6. Vira
7. Heffaklumpen
8. karamelldrottningen
9. Lobelia
10. fio
11. Blacksmithfarm
12. glömmerallt
13. Elo
14. LenaH
15. cirkus
16. Pegasus63
17. Snurrfian

Goda Roller:

Snälla Sara
vill att alla ska göra bra ifrån sig och håller därför ett öga på de som ser ut att behöva hjälp. (Ängel – kan varje natt skydda en deltagare. Natt-DL)

Ordentliga Oskar vill att allt ska gå rätt till. Han håller noggrann koll på övriga deltagare för att kunna upptäcka fusk (Givmild siare – siar själv natt 1 och kan därefter dela ut en sia varje dag, ej till samma spelare två nätter i rad. Natt-DL 1 därefter Dag-DL)

Hjälpsamma Hanna lånar gärna ut ingredienser eller en hjälpande hand till de andra deltagarna. (Brevbärare
Ska varje dag dela ut ett valfritt paket till en annan deltagare, ej samma två dagar i följd. När alla paket använts fylls postsäcken igen. Paketen innehåller en sia (Natt-DL), en extraröst (läggs i PM till LL), ett beskydd (Natt-DL). Brevbäraren har Natt-DL)

Sluga Simon gör sitt bästa, men om han åker ut skvallrar han för domarna om någon han tror har fuskat. (Jägaren - tar med sig en person in i döden. Skickar varje natt pm om vem den vill ta med sig om den dör. Om jägaren inte gör något nytt val så räknas det senaste. Natt-DL)
Övriga deltagare (Bybor)

Onda Roller:
Fuskare.
Somliga är beredda att göra vad som helst för att vinna, inklusive sabotera för andra (Varulvar - känner till de andra ulvarna och får samtala med dessa. Kan käka varje natt. Natt-DL)

Luriga Linnéa är noga med att framstå som söt och rar, men saboterar gärna för andra i smyg... (Ulv i fårakläder - en ulv som har även en särskild förmåga, den röstar dolt. Skriver en röst i tråden men skickar även en röst i pm till LL och det är rösten i detta pm som är den giltiga. Rösten som skrivs i tråden räknas inte med i röstningen utan är bara till för att förvilla de andra deltagarna!)

Temperamentsfulla Torbjörn är en duktig bagare, men misslyckas han så blir han förbannad och slår till första bästa tårta, utan en tanke på att han förstör för någon annan deltagare då. (Psykopaten - Om denne åker ut så blir personen tokig och drar med sig en slumpvis vald god in i döden (LL lottar).)

Övriga Roller:
Åskådarna
: De deltagare som åkt ur tävlingen får sitta bredvid och titta på, så de ser en hel del av vad som faktiskt händer. Får vid Natt-DL full spioninfo och kan skicka vidare en valfri rad, ej till samma spelare två dagar i rad, denna skickas så fort åskådarna är överens.

Regler:
*Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det är en lek! :)
*Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier. I princip får man inte på något sätt ”tala om” sin egen roll annat än att man är allmänt god.
*BOP:ar är förbjudna, varje röst ska ha motivering i samma inlägg. Hänvisas till tidigare teorier ska dessa citeras.
*Röster läggs i fetstil typ "Idahoe röstar på hemlig". Röster får ändras fram till deadline.
*Vid alltför dålig aktivitet och/ eller missade röstningar utan att ha sagt till LL i förväg kan man bli kickad från leken. Lägg gärna en säkerhetsröst om du vill vara säker på att inte missa en DL.
*Önskvärt är att varje spelare teoriar om minst två andra spelare per dag.
*Spelare som missar att rösta ska lägga en röst direkt när de upptäcker detta och där ange vem de skulle ha röstat på samt motivera valet.
*För att underlätta för LL så fyller alla på röstlistan efter att de avlagt sin röst.

Onda vinner när de är fler än goda.
Goda vinner när alla onda är döda
 
Hittat hit och fått min roll.

Obligatoriska frågan: Pepparkakor är ju kul, men mest traditionellt ( i min familj) är stora kake-bröds-baket. Baserat på gammelmormors mammas recept. Blir hur mycket gott bröd som helst. Perfekt till både skinka och sill.
 
Hittat hit och fått min roll :)

Obligatoriska frågan: Jag gillar inte så mycket att äta kakor eller godis, så för mig får det bli att baka något. Men tyvärr är min familj inte så jättebra på att baka och därför bakar vi inte så mycket. Men om jag måste välja en favorit att göra är det pepparkakshus. Jag vet inte om det kan räknas som att baka eftersom farmor alltid har köpt färdiga hus som man bara sätter ihop och dekorerar. Men det är en typ tradition i min familj - att jag gör ett pepparkakshus med farmor varje år. I år blev det dock inget, eftersom farmor inte vill träffa någon pga gammal och riskgrupp :(
 
Obligatoriska frågan: Vi i familjen är inga stora julfirare, och ställer inte till med speciellt stora tillställningar, möjligt om någon släkting kommer på besök. Vi gör inte heller så speciellt mycket julfika, men någonting måste man ju bjuda på om man får besök! Därför brukar vi göra favoriten kladdkaka med chokladtryffel ovanpå, helst så mörk det går! Mörk choklad :love:
 
Underbart Tema :love:

Jag har svårt komma på något julfika som som inte är gott och det mesta är roligt att göra. I år har jag inte orkat göra något tidigare men nu står det en mjuk pepparka i ugnen och gräddas så det får bli mitt svar.
 
Alltså - jag bakar inte. Möjligtvis en kladdkaka nån gång men det är sällan så jag svarar väl nåt godisliknande istället, jag har faktiskt gjort Rocky Road i år och tänkte nu ikväll göra en till min mamma med lite mindre slisk, bara mörk choklad, kondenserad mjölk, smör, rostade salta mandlar och tranbär. Borde bli bra!
 
Hittat hit...

Det enda jag lyckats baka är pepparkakor, pepparkakshus och knäck! Så det får bli svaret!
 
Alltså - jag bakar inte. Möjligtvis en kladdkaka nån gång men det är sällan så jag svarar väl nåt godisliknande istället, jag har faktiskt gjort Rocky Road i år och tänkte nu ikväll göra en till min mamma med lite mindre slisk, bara mörk choklad, kondenserad mjölk, smör, rostade salta mandlar och tranbär. Borde bli bra!

låter fantastiskt gott:d Är rockyroad svårt att göra?

Till alla: Jag tycker rollistan ser spännande ut, många roller som känns ganska svårspelade. Jag har en frågor ( @Idahoe ) vad händer om simon inte gör något val? Är torbjörn en del av lyan? Har Hanna dag dl?
 
Obligatoriska frågan: vet inte riktigt, brukar inte baka särskilt mycket. Knäck brukar vi göra, dock blir första gången alltid bränd :cautious:. Men när den blir lagom varm tycker jag nog mest om att göra knäck (utan mandlar) :)
 
Jag har en frågor ( @Idahoe ) vad händer om simon inte gör något val? Är torbjörn en del av lyan? Har Hanna dag dl?
Jag vet inte hur rollerna brukar spelas, men jag har tänkt såhär:
Simon måste göra ett val inför DL 1. Därefter väljer hen själv om den vill göra nya val (Natt-DL) eller om det gamla ska kvarstå.

Både Torbjörn och Linnéa ingår i lyan men har särskilda förmågor.

Jag har skrivit Natt-DL på Hanna i beskrivningen. Det innebär att hennes paket tidigast kan användas Dag-DL 2 (extraröst) eller Natt-DL 2 (sia eller beskydd).
 
Jag kan inte baka! Får ju knappt vara i köket för sambon... 🙃 Men jag är en jäkel på att äta baksaker. När det kommer till julgodis är ischoklad en favorit! En choklad där ingen kan komma och hävda att den ska förvaras i rumstemperatur.
 
Hittat hit och fått min roll!
Jag tycker väldigt mycket om saffran och allra mest om saffranskladdkaka. Antingen toppad med philadelphiaost och lime eller bara med lingongrädde på sidan om
 
Även jag har hittat hit och fått mi roll.

English Christmas Cake ( Moist Fruit Cake) är min absoluta favorit. Gjorde min redan i oktober, och hoppas att den "saftad" sig ordentligt under två och en halv månads "advent" (= vänte tid). Får facit på hur väl jag lyckats när jag öppnar burken precis innan Kalle Anka och äter den första biten :)
 
17 deltagare! Wow :bump:

Ska man då lite snabbt försöka sig på en beräkning av hur många onda det kan vara så
1/3 av 17 ≈ 5.66
så antingen 5 eller 6 onda tänker jag att det torde vara :)
Inga onda utanför lyan vad jag läst mig till och inga jättejättestarka goda roller iom ingen regelrätt siare tex , dock lite mer skills för onda iom psykopaten och fårulven så tja kanske då 5 onda? :idea: eller om LL är ond :cool: så är de 6 iaf
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 014
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
12 999
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 632
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 906
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp