*ULVLEK* Mio Min Mio

Intejag

Trådstartare
Tant Edla hade som vanligt ondgjort sig över Mios tillkortakommanden och sedan skickat honom för att köpa hennes älsklingsskorpor i bageriet på Drottninggatan
Mio passerade Fruktaffären där Tant Lundin frågade om Mio ville ha ett äpple samt om han kunde posta ett kort åt henne
Adjö Bo Vihelm Olsson ( vilket Mio hette i vår värld ) sa Tant Lundin

När Bo Vilhelm Olsson skulle posta kortet så lyste bokstäverna som var skrivna av eldskrift på kortet:
"Till konungen
Landet i Fjärran

Den som du så länge sökt är på väg.
Han färdas genom Dag och natt och han bär i sin hand tecknet , det gyllene guldäpplet "

sedan efter Mio postat kortet hittar han en ölflaska i parken som fångade hans uppmärksamhet
Det var en ande i flaskan ! Banne mig ! tänkte han och Mio befriade anden och anden sade till Mio:
"Barn - du har räddat mig ur mitt fängelse - Säg vad jag kan göra för dig - så skall jag låta det ske"

Mio fick veta att anden i flaskan kom från Landet i Fjärran . och Mio drabbades av en ödesbestämd känsla av att det var meningen att han också skulle dit så sa : Ta mig dit -O - ta mig till Landet Fjärran- Jag tror att någon väntar på mig där !"
Sedan räckte Mio fram guldäpplet varpå Anden utbrast :
DU bär tecknet i din hand ! DU är den som jag kommit för att hämta . DU är den som konungen så länge sökt !"


Kommer Mio kunna befria barnen som blivit fåglar ?
Eller kommer Riddar Kato att förstena hans hjärta?
Följ med på ett äventyr ingen vet slutet på , där din bästa vän kan gå i döden för dig , och där även den värsta fienden kan bli till de goda ...
 
Rollista :
Goda roller:
Mio- Modern version av vapensmeden. Får varje natt gissa vem Kato är.
Gissar hen rätt så byter Kato sida. Har osynlighetsmantel som gör honom immun en gång ifrån käk ( för att skydda mot käk måste Mio innan nattDLs brytpunkt ange att han vill att manteln ska skydda honom den natten-har han väl valt att manteln ska skydda honom mot käk är det skyddet sedan förbrukat)
samt en gång från lynch ( manteln aktiverar sig själv om Mio blir den som skulle lynchats ) Om Mio blir käkval utan att ha skydd av manteln så dör Jum-Jum istället för Mio om JumJum är kvar i leken. Skulle Mio bli attackerad av både ulvarna och ensamvargen samma natt så skyddar manteln( om den är aktiverad) mot en attack och JumJum dör istället på den andra attacken. NattDL



Jum-Jum Bästa vännen - Blir Mio käkval utan att manteln skyddar Mio -så dör han istället

Nonno Flöjtisten - Kan vid två tillfällen skydda en deltagare som då blir immun -mot käk en gång och lynch en gång .En gång får den välja sig själv . När ett käk förhindrats så har den inte kvar den förmågan , men kan ha kvar lynchstopet om den ej har förhindrat en lynch ( och vice versa) NattDL

Viskande brunnen. Får varje natt gissa vilka som är bybor. Väljer en person varje natt. Gissar hen rätt så får den bybon en lottad spionrad men Viskande Brunnen får inte reda på om hen gissat rätt. Vid flera upptäckta bybor så får de turas om med att få spionrader. Den som inte fått en spionrad innan får den före någon annan får den en andra gång. NattDL

Osäker siare får välja 3 personer som den vill undersöka , och får veta svaret på en av dem- men vet inte vem den får veta rollen på. (Tex frågar om Q,Artline, bollen__ som har rollerna mio, ulv ,bybo- får veta ulv som svar på sian men vet inte vem av de tre som är det ) NattDL

Bybor //fåglar som är fångande barn ( en av byborna lottas till att få äpplet från start )

onda roller
Riddar Kato - ond utanför lyan- känner inte till lyan och lyan vet inte vem ensamvargen är.
Får varje natt gissa på roller Tex: Jag tror att Artline är Mio. Gissar han rätt så förlorar den specialrollen sin kraft under nästkommande DL för kraften .Gissar han rätt på en bybo som får spioninfo( dvs att viskande brunnen har gissat rätt när Kato frågar om samma bybo) så förlorar hen spioninfon resten av leken. Gissar han rätt på Mio så förlorar Mio osynlighetsmanteln. Gissar han rätt på rollen på en person som har äpplet så får han äpplet. Gissar han rätt på en ulv så får han ta över käket . Om Kato inte blivit god när alla ulvar dött så blir Kato ulv istället och hamnar i lyan och kan käka varje natt DagDL på gissningarna och NattDL på ev käk

Ulvar - Käkar varje natt och kan vid ett tillfälle välja att stoppa lynchen. Men om de gör det får Kato käka istället nästa natt. NattDL på käket DagDL på lynchstoppet

Järnklon- ond jägare en ulv i lyan som drar med sig den den valt i döden om den lynchas alternativt käkas av Kato. Måste ha lagt in om val av offer för att den ska kunna dra med sig någon innan den dör

Det gyllene äpplet som är nyckeln till landen långt i fjärran har många förmågor att ge sin ägare . Varje förmåga eller roll kan innehavaren anta under ett dygn. Lottas ut bland byborna från lekstart och varje ägare kan använda en roll/ förmåga per Dygn:
När den som har äpplet dör så hamnar det hos någon som var delaktig i lynchen / käket av innehavaren ( även dolda röster räknas med i lottningen om sådana finns) Varje innehavare kan välja bland de roller/ förmågor äpplet har för resp sida en gång tills de tar slut , efter det har man bara äppelskrutten kvar , nästa ägare får dock ett nytt gyllene äpple

Goda sidan har NATTDL för äpplets förmågor:

bagare kan receptet på brödet som stillar all hunger och om ulvarna/ ensamvargen käkar den som har äpplet får de visserligen äpplet om innehavaren har valt att vara bagare, men blir samtidigt så mätta att de inte kan käka nästa natt. Blir innehavaren lynch när den använder bagarrollen händer inget mer än att äpplet lottas bland de som var delaktiga i lynchen
begränsad spion får halv spioninfo ,LL lottar bland raderna
Ängel får skydda en person från att lynchas nästkommande natt
Den döve råkar hitta lyans gryt - då han inte kan höra ulvarna så får han förlita sig till sin förmåga att läsa på läpparna istället - och eftersom ulvarna ser lika håriga ut så kan den döve inte heller se vilka som döljer sig under håren. Men i mörkret hinner han bara uppfatta en bokstav ( LL bestämmer vilken) Den som får veta bokstaven får INTE berätta rakt ut i leken att den fått just den bokstaven, men får teoria och fundera om de som har den bokstaven i sitt namn , även finurliga omskrivningar kan godkännas ;)
Exempel: Du får veta att en ulv har bokstaven Q i sitt namn :
INTE tillåtet: Jag vet att en som har bokstaven Q är ulv,
TILLÅTET: Funderar väldigt över Q ( förkortningar av namn är alltså en tillåten omskrivning ) kontakta gärna LL om du blir osäker på vad som är tillåtet :)


Onda sidan: har DAGDL för äpplets förmågor :
trolla en röst så den som blir trollad måste rösta och motivera på den som äpplets innehavare bestämmer
Borgmästare som har en extra dold röst samt utslagsröst i samma lynch
Neutraliserare Tar bort en annan rolls förmåga- innehavaren av äpplet väljer bara personen som ska neutraliseras men får inte veta vad den har för förmåga och beroende på DL så kan tidpunkten för när neutraliseringen sker variera . Skulle någon ha två förmågor pga äpplet tex så lottar LL vilken förmåga som blir neutraliserad
Gissare :
alt 1 Om det är en ulv som har äpplet : gissa på ensamvargen
och får dessutom veta om ensamvargen är ond eller god om den gissar rätt.
alt 2 om det är det är Kato som har äpplet: gissa på mio och gissar den rätt så förlorar mio sin osynlighetsmantel som skyddar honom mot käk/ lynch.
Även om Kato blivit god pga Mio har hittat honom har han kvar sina förmågor enligt ovan om han har äpplet i sin ägo
 
REGLER
*Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det är en lek!

*Hintar
Är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Kontakta gärna LLs om du är osäker på din formulering

Kom ihåg att misstankar ska följas av teorier.

Man får inte skriva ’Jag tror att X är ulv’, utan måste skriva ’Jag tror att X är ulv för att hen har skrivit/röstat…‘

Vid upprepade/grova hintar riskerar man att kickas från leken.

*Röster
Läggs i fetstil typ
"quarter4ever röstar på Artline" glömmer man att feta rösten är den ogiltig

BOP:ar är förbjudna, dvs. varje röst ska ha motivering och någon form av motivering måste finnas i röstinlägget, det är inte okej att enbart hänvisa till tidigare teorier (citat eller länk till tidigare teorier är ok).

Röster får ändras fram till deadline.

Man får inte låta bli att rösta för att det ändå ser ut att vara kört för en själv.

Man får heller inte rösta på sig själv.

*Efter en missad röstning och dålig aktivitet kan man kickas från leken. Obs! Lägg en säkerhetsröst om du vet att det är risk att du inte kommer in före DL.

Om du missat att rösta ska du så snart du hinner lägga en efterröst, med motivering, på den du skulle röstat på

*Om ni ser ut att lynchas, skriv inte ut "heja goda/onda" eller liknande innan uppdateringen, samma sak om ni hoppar av: tänk på att inte avslöja din roll.

*Det är tillåtet att spöka i tråden, men begränsa mängden och använd helst OT-färg. Döda spelare får inte kommentera spelet på ett sätt som kan uppfattas som teoriande.


Vinstvillkor :
Leken tar slut
När alla ulvar är döda och Kato är god
eller onda är fler än goda ( kato räknas som ond om han inte upptäckts av Mio )
Onda vinner om de är fler än goda

och Goda vinner om alla ulvar är döda
MEN Kato vinner om han är vid liv när leken tar slut om han råkar ha äpplet i sin ägo( oavsett sida han är på )
 
Deltagarlista
1 Loons
2 Habina
3 Mirtai
4 Blacksmithfarm
5 Sookie
6 bumpo
7 Snurrfian
8 CaisaLundblad
9 Madalitso
10 Myrten
11 Hemlig
12 LenaH
13 Lobelia
 
Jösses säger jag bara om rollistan... Kommer få gå tillbaka till den ofta och läsa känner jag.

Men roligt med lek igen! :bump:
 
Rollista :

Goda sidan har NATTDL för äpplets förmågor:


Ängel får skydda en person från att lynchas nästkommande natt

Hittat hit, tog ett tag att tugga sig igenom rollistan och försöka förstå allt. :p

Men Q -ska det inte antingen vara "...käkas nästkommande natt" eller "lynchas nästkommande dag"?
För annars har jag nog missförstått nåt och får gå tillbaka och kolla när det lynchas under natten. :D
 
Hittat hit, tog ett tag att tugga sig igenom rollistan och försöka förstå allt. :p

Men Q -ska det inte antingen vara "...käkas nästkommande natt" eller "lynchas nästkommande dag"?
För annars har jag nog missförstått nåt och får gå tillbaka och kolla när det lynchas under natten. :D
haha det ska givetvis vara att skyddas från käk och inget annat:D då det är en ängel roll :)
 
Mio- Modern version av vapensmeden. Får varje natt gissa vem Kato är.
Gissar hen rätt så byter Kato sida. Har osynlighetsmantel som gör honom immun en gång ifrån käk ( för att skydda mot käk måste Mio innan nattDLs tidpunkt ange att han vill att manteln ska skydda honom den natten- dock är mantelns skydd intakt tills Mio faktiskt blir käkval) och en gång från lynch ( manteln aktiverar sig själv om Mio blir den som skulle lynchats ) Om Mio blir käkval utan att ha skydd av manteln så dör Jum-Jum istället för Mio om JumJum är kvar i leken. Skulle Mio bli attackerad av både ulvarna och Kato samma natt så skyddar manteln( om den är aktiverad) mot en attack och JumJum dör istället på den andra attacken. NattDL
Tyvärr har jag lyckats få in en ouppdaterad verison av Mios roll :
Den ska se ut så här i text: Det understrukna är det som är skillnaden. så om jag får ropa på @LenaH eller @Snurrfian att ändra i mitt ursprungsinlägg vore det bra :)
Mio- Modern version av vapensmeden. Får varje natt gissa vem Kato är.
Gissar hen rätt så byter Kato sida. Har osynlighetsmantel som gör honom immun en gång ifrån käk ( för att skydda mot käk måste Mio innan nattDLs brytpunkt ange att han vill att manteln ska skydda honom den natten-har han väl valt att manteln ska skydda honom mot käk är det skyddet sedan förbrukat)
samt en gång från lynch ( manteln aktiverar sig själv om Mio blir den som skulle lynchats ) Om Mio blir käkval utan att ha skydd av manteln så dör Jum-Jum istället för Mio om JumJum är kvar i leken. Skulle Mio bli attackerad av både ulvarna och ensamvargen samma natt så skyddar manteln( om den är aktiverad) mot en attack och JumJum dör istället på den andra attacken. NattDL
 
Tyvärr har jag lyckats få in en ouppdaterad verison av Mios roll :
Den ska se ut så här i text: Det understrukna är det som är skillnaden. så om jag får ropa på @LenaH eller @Snurrfian att ändra i mitt ursprungsinlägg vore det bra :)
Mio- Modern version av vapensmeden. Får varje natt gissa vem Kato är.
Gissar hen rätt så byter Kato sida. Har osynlighetsmantel som gör honom immun en gång ifrån käk ( för att skydda mot käk måste Mio innan nattDLs brytpunkt ange att han vill att manteln ska skydda honom den natten-har han väl valt att manteln ska skydda honom mot käk är det skyddet sedan förbrukat)
samt en gång från lynch ( manteln aktiverar sig själv om Mio blir den som skulle lynchats ) Om Mio blir käkval utan att ha skydd av manteln så dör Jum-Jum istället för Mio om JumJum är kvar i leken. Skulle Mio bli attackerad av både ulvarna och ensamvargen samma natt så skyddar manteln( om den är aktiverad) mot en attack och JumJum dör istället på den andra attacken. NattDL
Jag TROR att jag ändrat men det slutade vara understruket?

F ö får jag läsa igenom denna minst sagt komplicerade lek imorgon. :)
 
Jag har hittat hit och är minst sagt en aning förvirrad över rollerna men det ger sig nog efter ett tag, ofta tycker jag att det ser mer komplicerat ut än vad det faktiskt är. ;)
Är det någon obligatorisk fråga i leken den här gången? @quarter4ever
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp