Ulvlek - Once Upon a Time

Artline

Trådstartare
Förskräckliga dagbok

Jag vill inte gnälla, eller jo det vill jag. ALLT var bättre förr! Jag, rumpelstiltskin aka Mr Gold har lärt upp alla de ondaste häxor. Vad är tacken? Jo de blir goda eller dör. Vart är världen på väg? Inte en enda förbannelse vilar över Storybrooke .

Det måste hända något innan jag dör av tristess. Med tanke på att jag är odödlig så lär det dröja ett tag, mycket plågsamt. Jag har en ide! Jag gör alla häxor onda igen och tar tillbaka några ifrån dödsriket.

Äntligen blir det lite roligt igen, låt leken börja! / Rumpelstiltskin

Deltagarlista:
1. Lenis
2. Snurrfian
3. Klara
4. Paddington
5. Mirtai
6. cirkus
7. LenaH
8. bollen__
9. hemlig
10. Idahoe
11. Habina
12. quarter4ever
13. Killaloe
14 Blacksmithfarm
15. Niyama

Kortfattad Once upon a time - skola för er som inte sett serien
(Varning för Spoiler om du inte sett serien men vill)

Rumpelstiltskin/ Mr gold är odödlig och besitter stor mängd med magi. För många år sedan ledsnade hans son på magin och ville ta honom till vår verklighet. Men Rumpel vågade inte så sonen åkte ensam till vår tid. Rumpel ångrade sig givetvis.

Den onda häxan/Regina var god men växte upp med sin häxmamma, Cora som ville att Regina skulle gifta sig med kungen (snövits pappa). Regina berättade för snövit att hon inte älskade kungen utan älskade en stalldräng istället och skulle rymma med honom. Snövit råkade berätta rymningsplanerna för Cora som dödade Reginas kärlek. Det är därför Regina hatar snövit.

När snövit precis skulle föda så bestämmer sig Regina som är manipulerad av Rumpel sig för att utgöra en förbannelse över förtrollade skogens invånare och skicka dem till våran verklighet, till staden Storybrooke. Snövit skickar iväg sin dotter Emma, ensam till våran verklighet. Varför minns jag inte just nu.

Alla sagofigurer tappade minnet från sitt forna liv och de åldrades inte på 28 år. Under de åren så hade Emma fått en son, som Regina adopterade. Efter många om och ännu mer men så lyckades alla sagofigurer få tillbaka minnet.

Oklart? Se serien istället!
 
REGLER
* Var snälla mot varandra och mot LL.
* LLs bestämmer, men förslag och frågor är naturligtvis välkomna.
* Vid missad röstning riskerar man att kickas från leken. Meddela LL vid förhinder! OBS! Lägg en säkerhetsröst om du vet att du kan ha svårt att hinna!
* Spelare som missar att rösta ska lägga en röst direkt när de upptäcker detta och där ange vem de skulle ha röstat på samt motivera valet.
* Röster skall fetstilas och motiveras, exempelvis “Myrten röstar på Artline för att…”
Motiveringen ska finnas i röstinlägget. Det är ok med citat. Vid röständring så är det okej att motivera rösten med att man ändrar sig själv.
* Man får inte rösta på sig själv.
* BOPar (blunda och peka = man röstar utan teori) är förbjudna.
* Önskvärt är att varje spelare teoriar om minst två spelare varje dag.
* Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Med hint avses här att antyda sin roll genom att t ex god- eller ondförklara någon utan teorier. Oavsett roll, skriv på ett sådant sätt att du framställer det som att du nått din ståndpunkt genom slutledning, inte genom information du fått bakom kulisserna. Undvik att outa goda specialroller tidigt i leken (= före DL3). Även om du vet något, teoria om varför du tror att spelaren är god. Senare i leken är det alltid nödvändigt att börja diskutera roller, men vi LLs tycker att spänningen uppehålls bättre om man låter det komma senare. Det är dock inte ett regelbrott att outa en god specialroll, men att undvika det är ett önskemål från LLs.

Om någon råkar hinta bestämmer LLs dels om det var en hint, dels om den andra sidan ska kompenseras. Det sistnämnda kan ibland inte göras förrän det gått ett tag så att man kan bedöma hintens eventuella påverkan på leken.
* Det är tillåtet att spöka i tråden. Använd gärna OT-färg. Det är dock förbjudet att teoria i tråden när man är död.
* Leken är slut när siste ulven är död eller när onda är fler än de goda.


Roller:
Goda
Emma: Hon är resultatet efter äkta kärlek och har därmed lite magi inom sig. Men förutom det så har en en superkraft, hon kan se om någon ljuger. Varje natt kan hon sia en annan deltagare (Siare)
Henry: Han är Emmas biologiska son och den onda häxans, Reginas adoptivson. Han är den enda som på enkelt sätt kan påverka de onda häxorna. Så varje natt kan han välja en deltagare att skydda mot käk (ängel)
Övriga invånare i Storybrooke: Även om de inte har några magiska krafter så är de sjukt less på de onda häxorna och gör så gott de kan för att de goda ska vinna (bybor)

Onda
Häxorna: Ett okänt antal häxor som numera är ondare än någonsin. Varje natt kan de välja att avlägsna en deltagare ifrån leken (ulvar)
Rumpelstiltskin: Den ondaste av de alla. Även om han har lärt upp häxorna i lyan så är det inte säkert de lyder honom. Han är alltså en ond utanför lyan som känner till ulvarna men de känner inte till honom (svart får)

DL-tider så länge inte annat anges

Dag DL kl 21.30
Natt-DL kl 10.00
 
15 deltagare.

1 siare
1 ängel
x bybor
y ulvar
1 svart får

15/3=5

Så min initiala gissning är att det troligtvis startar med 4 ulvar + svart får.
 
Hittat hit, fått min roll och blir nästan lite sugen att se serien. ;) Det enda som hänt är att @Blacksmithfarm räknat matte med x och y, där jag skulle vilja fylla i att x = 8 och y = 4, men det är bara en förhoppning från min sida...
 
Inga frågor om rollerna? :confused:

För att starta igång leken så kör vi en obligatorisk fråga:
Vilken sagofigur hade du helst velat vara? och varför?


Besvara innan DL.
 
15 deltagare.

1 siare
1 ängel
x bybor
y ulvar
1 svart får

15/3=5

Så min initiala gissning är att det troligtvis startar med 4 ulvar + svart får.
Så kan det vara om man tänker sig en perfekt 3:e del onda kontra goda -iom att vinstvillkoren ser ut som de gör:
* Leken är slut när siste ulven är död eller när onda är fler än de goda.
Här tänker jag på att det svarta fåret känner till lyan men inte lyan fåret. Och att det ju är så att goda vinner när sista ulven är död- men onda vinner när de är fler än goda (inkl fåret) Det är iaf så jag tolkar det hela?

15/5 = 33.33%
Men jag tänker inte ta det för givet dock
Jag å andra sidan har ju svårt att se att det kan handla om fler ulvar än så egentligen?
För även om det finns en siare och en ängel så finns det ju ingen spion? Som skulle kunna bekräfta de enda två goda rollerna med skills i leken?
Och måste ju vara jättesvårt även för de två med skills att hitta varandra också
Sedan så är det troligen( nä jag tror banne mig jag vågar skriva säkerligen just denna gången;)) en herrans massa bybor i leken
Rent balansmässigt har jag svårt att se att det är mer än 4 ulvar , men att det kan möjligen kan vara 3 (sett till hur många bybor det måste vara med - de är många - oavsett om det är 7,8, eller 9 för att ta med alla tänkbara scenarier- skrev jag rätt nu @LenaH :cool:)
Så för en gångs skull har jag svårt att se fler ulvar än 4 - och det har bara att göra med att det finns bara siare och ängel med och inga andra goda än bybor med i rollistan.
 
Inga frågor om rollerna? :confused:

För att starta igång leken så kör vi en obligatorisk fråga:
Vilken sagofigur hade du helst velat vara? och varför?


Besvara innan DL.
Det var inte så många roller att fråga om hörreduru O_o
Det enda är ju hur många ulvar det finns kontra bybor- och med tanke på hur du skrivit rollistan så bör byborna vara många oavsett hur man tänker
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp