Niyama

Trådstartare
Deltagarlista
Lenis
Artline
cirkus
xfie
Mirtai
Madalitso
qitis
LenaH
fio
bollen__
Emro

Goda roller
*Ängellärling – kan skydda tre gånger under leken. Nattdl.
*Siarlärling - kan sia varannan natt med start natt 1. Nattdl.
*Röstfifflare – kan varje dag avlägga en extra röst som pm:as till LL (behöver inte vara samma som i tråden). Dagdl.
*Brevbärare – har tre paket att dela ut: en sia, ett beskydd, en extra röst (får användas i valfri ordning). Om paketen tar slut får hen tre nya (likadana). Dagdl.
*Bybor - har inga specialförmågor.

Åskådare - döda goda får prata med varandra och får all spioninfo. Efter varje natt väljer de en deltagare som får ta del av en spionrad (får ej välja samma person två nätter i rad). Raden når mottagaren så fort åskådarna gjort sitt val och jag hunnit se det, men valet ska vara gjort senast till kommande dagdl.

Onda roller
Ulvar - kan käka varje natt. Nattdl.

Vinstvillkor
Goda vinner när alla ulvar är döda, onda vinner när de är fler än de goda. Obs! Om onda och goda är lika många kan onda inte vinna genom lottning om båda sidor har samlat sina röster på varsin kandidat. I en sådan situation faller ”lotten” på den goda har röstat på och leken går vidare. Gäller även om t.ex. en ond och en god missar/har ogiltig röst, det som räknas är om de giltiga rösterna är samlade på varsin kandidat.

Regler
*Var snälla och trevliga mot varandra, kom ihåg att det är en lek!

*Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier, ni måste motivera varför ni tror att någon är ond/god (och om ni vet, så får ni inte skriva det). Men, om någon redan har motiverat i femtioelva inlägg varför den tror en viss spelare är ond eller god, och sen inte tar med motivering i ett inlägg så innebär det inte att motståndarsidan får kompensation.

*Alla röster måste ha en motivering som finns i samma inlägg (citat är ok). Man får inte rösta på sig själv och man måste rösta även om det ser "kört ut" för en själv. Röster läggs i fetstil typ "Niyama röstar på Myrten". Röster får ändras fram till deadline men kom ihåg att även den nya rösten måste ha motivering, annars räknar jag den första. Bukeklockans tid gäller (dvs tiden som står på inlägget). Det är okej att lägga till motivering i efterhand, så länge den hinner komma med i samma inlägg som rösten. Men om du vill ändra din röst ska det ske i ett nytt inlägg och inte genom att redigera en redan postad röst, annars är det lätt hänt att någon missar vad som sker.

Det är ok att motivera sin röst med t.ex. "för att rädda mig själv" eller "för att samla rösterna". Det duger dock inte bara med "för jag tror x är ulv", eftersom det vanliga är att man röstar på den man tror är ond.

*Vid missad röstning och låg aktivitet kan man kickas från leken. Försök att varje dag skriva teorier om minst ett par deltagare förutom den ni röstar på.

*När ni är döda får ni "spöka" lite men använd kursiv stil och helst annan färg. Ni får inte kommentera på något sätt som påverkar leken. Tänk på att inte skriva t.ex. "heja goda/onda!" innan din roll är avslöjad av LL eftersom det kan hända saker i det dolda.
 
Ok vi kör första dl imorgon 21.30
Om leken pågår fram till midsommar och folk behöver bli klara så försöker vi snabba upp den då.


Hur färgar man texten nuförtiden?!
 
Ok vi kör första dl imorgon 21.30
Om leken pågår fram till midsommar och folk behöver bli klara så försöker vi snabba upp den då.


Hur färgar man texten nuförtiden?!
Verkar inte gå på mobilen nu sedan Gunnar tog bort radera knappen :down:

Någon som kan manuella koderna för färg?
 
Verkar inte gå på mobilen nu sedan Gunnar tog bort radera knappen :down:

Någon som kan manuella koderna för färg?
Jag är på datorn och finns ingen knapp för det. Det var verkligen en försämring :down:

Finns ju ingen knapp för kursiv stil heller. Suck! Det behövs ju hela tiden i lekarna.
 
Jag är på datorn och finns ingen knapp för det. Det var verkligen en försämring :down:

Finns ju ingen knapp för kursiv stil heller. Suck! Det behövs ju hela tiden i lekarna.
Vad störande, jag har inte sett det förrän nu när du skrev om det. Använder det ju bara i lekarna men då behövs det ju verkligen!
 
Vad störande, jag har inte sett det förrän nu när du skrev om det. Använder det ju bara i lekarna men då behövs det ju verkligen!
Ja, färgerna hade man väl kunnat klara sig utan men utan kursiv också blir det ju hopplöst att markera att det inte hör till leken, är spökande etc.
 
Det går att göra kursiv genom [ i ] och ett i däremellan det kursiva avslutas med [/ i]

Mellanslagen ska alltså bort. Det blir understruket om man sätter ett U istället för I.

jag ska testa färger också -

För att få rött så skriver man color=red innanför hakarna och sen avslutar man med /color i sluthakarna..

Slut på dagens HTML lektion
 
Det går att göra kursiv genom [ i ] och ett i däremellan det kursiva avslutas med [/ i]

Mellanslagen ska alltså bort. Det blir understruket om man sätter ett U istället för I.

jag ska testa färger också -

För att få rött så skriver man color=red innanför hakarna och sen avslutar man med /color i sluthakarna..

Slut på dagens HTML lektion
Tack! Känns dock alldeles för omständligt att använda om man skriver från mobilen :(
 
Blir lite stressigt med DL för mig, jobbar till 21:30 på kvällarna, men får göra det bästa av det :)
 
Goda roller
*Ängellärling – kan skydda tre gånger under leken. Nattdl.
*Siarlärling - kan sia varannan natt med start natt 1. Nattdl.
*Röstfifflare – kan varje dag avlägga en extra röst som pm:as till LL (behöver inte vara samma som i tråden). Dagdl.
*Brevbärare – har tre paket att dela ut: en sia, ett beskydd, en extra röst (får användas i valfri ordning). Om paketen tar slut får hen tre nya (likadana). Dagdl.
*Bybor - har inga specialförmågor.

Åskådare - döda goda får prata med varandra och får all spioninfo. Efter varje natt väljer de en deltagare som får ta del av en spionrad (får ej välja samma person två nätter i rad). Raden når mottagaren så fort åskådarna gjort sitt val och jag hunnit se det, men valet ska vara gjort senast till kommande dagdl.

Onda roller
Ulvar - kan käka varje natt. Nattdl.

En liten snabb reflektion av mig med tanke på rollistan i leken och deltagarantalet i leken - 11 st

det finns 5 namngivna goda roller

ulvar "ska" ju vara en 3:e del av deltagarna
33% av 11 st ≈ 3,63
Att döma av vilka de goda specialrollerna är så går mina tankar så här:
Ingen ängel utan en ängellärling som får skydda tre ggr i leken - @Niyama jag tolkar det som att ängellärlingen får skydda när den vill. dvs inte varannan natt tex utan just tre gånger när den vill under leken?
Ingen siare utan siarlärling som bara får sia varanann natt
ingen spion- dock en åskådarläktare - men ändock en försvagning mor om det hade funnits en spion i leken

Sammantaget så får det mig att luta åt att det är troligast att det är 3 ulvar och inte 4 ulvar i leken
Känns som inte troligt att det skulle vara avrundat uppåt med antalet onda när inte de goda har särskilt starka roller i listan från start

Stämmer det som jag funderar här ovan runt så är det i så fall 8 goda i leken vilket då skulle ge 4 bybor
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 110
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 843
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 752
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 558
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp