Umgås på fritiden?

Nillizan

Trådstartare
Har nu börjat ett nytt jobb och har nu arbetat drygt i två månader. Varje vecka kommer förslag på aktiviteter som vi alla kan delta i, för att umgås med varandra.
Jag jobbar 4 dagar i veckan och varannan helg (jag är den enda med den sortens tjänst på avd) och bor i ett hus, har hästar och två småbarn.
Min sambo har nu börjat gnälla lite på att vi aldrig ses (jag jobbar mellan 1-4 dagar kväll/vecka) och utöver den tiden som vi inte jobbar vill arbetskamraterna ses. De kvällar jag inte jobbar så jobbar min sambo kväll ibland. Och den helgen vi inte jobbar så är det kvalitetstid.
Har mycket att göra när sambon inte är hemma. Nu känner jag mig pressad då det blir sura miner på jobbet när jag inte kan/vill.
Jag är gärna med på aktiviteter, men inte jämt och min ekonomi tål inte detta. Vad säger man, känns som de inte tror en. Räcker det inte att ses på arbetet? Jag har ju vänner utanför som jag heller knappt träffar. Inte lätt att vara alla till lags.
 
Sv: Umgås på fritiden?

Tror att du måste vara tydlig.
Har märkt att om man låter lite svävande, som tex jag får se, osv så tror folk att man undviker. Vilket man kanske också gör. Men om man säger rakt upp och ner, min livssituation ser tyvärr inte ut som så att jag kan lägga tid på dessa aktiviteter. Då tror jag att budskapet når hela vägen fram.
 
Sv: Umgås på fritiden?

Jag skulle ha sagt som det är. Att du uppskattar initiativet och sammanhållningen och gärna umgås ibland, men som det ser ut just nu så behöver du tid till din familj de kvällar som du inte jobbar.
 
Sv: Umgås på fritiden?

Jag är rak och säger att jag inte vill.
Sitta på en slamrig bar och käka trökig tacobuffé när man är ledig för att sen se hur kollegorna blir sliriga och flirta med allt o alla eller börjar tjöta med kompisar som dom bjudit in eller träffat på; Nej tack.

Jag umgås jättegärna med mina kollegor någon gång per år över en bit mat men sen får det vara bra.
 
Sv: Umgås på fritiden?

Dito.


Mitt jobb har mycket aktiviteter, jag deltar sällan. Min sambo jobbar kvällar och helger, så det funkar inte.
Har vi ledigt båda vill vi ses.
 
Sv: Umgås på fritiden?

Sånt där är jag jättetydlig med. Jag säger precis som det är och att faktiskt min familj och djur går i första hand. Och jag följer med när jag har tid och lust.
 
Sv: Umgås på fritiden?

Nu känner jag mig pressad då det blir sura miner på jobbet när jag inte kan/vill.
Jag är gärna med på aktiviteter, men inte jämt och min ekonomi tål inte detta. Vad säger man, känns som de inte tror en. Räcker det inte att ses på arbetet? Jag har ju vänner utanför som jag heller knappt träffar. Inte lätt att vara alla till lags.

Nej just det. Man kan inte vara alla till lags så då får man prioritera de människor som är viktigast för en. Förhoppningsvis familjen. Om du är provanställd eller vikarie och kraven kommer från personer du vill ska ge dig fortsatt anställning kanske du ska bjuda till lite extra, men annars är det du själv som bestämmer över din fritid.

Varifrån kommer de sura minerna? Från chefer eller arbetskamrater? Om det liksom är underförstått att det förväntas, från cheferna, skulle jag ta upp det först i enrum med chef. Säga som det är, att du känner dig pressad och att det är svårt att säga nej, men att du har familj och din sambo jobbar när du är ledig och att du därför måste prioritera din familj. Annars ta upp det med jobbarkompisarna direkt och förklara läget. Det är ju kul att de vill umgås med dig men just nu finns inte tiden och det är andra människor som blir lidande (läs: barnen). Förhoppningsvis inser alla att barnen går före.

En del människor har inget annat liv än jobbet och då tror de att andra människor har det så också.
 
Sv: Umgås på fritiden?

Har några vänner (som jag delvis jobbar ihop med) som gärna ses ofta men jag säger som det är, "nej, nu får det räcka, jag hinner inte. Om en månad kan vi planera in något" De fattar :p Och när folk inte fattar så rabblar jag upp vad jag borde göra och vad som borde varit gjort redan hemma och då blir det tyst. Gnäller de om att jag har häst så säger jag att jag VILL ha häst och jag VILL lägga ännu mer tid på honom egentligen. Det kan de ju inte heller ifrågasätta. Eller de är iaf så vettiga att de inte ifrågasätter mitt intresse som jag helt uppenbart väljer före dem.
 
Sv: Umgås på fritiden?

En del människor har inget annat liv än jobbet och då tror de att andra människor har det så också.

Eller i alla fall en helt fri fritid där det enda "måstet" är att typ skaffa mat för dagen, men det kan lika gärna lösas genom att svänga förbi korvmojen.

Hade min fritid sett ut så hade jag mer än gärna träffat folk varenda dag! Fast jag hade aldrig velat ha en sådan fritid :p
 
Sv: Umgås på fritiden?

Jag är nästan aldrig med på några aktiviteter på jobbet. Det är visserligen inte lika ofta som tillfälle bjuds men jag har helt enkelt inte tid. Visst hör jag en och annan tjata lite om det ena eller det andra men jag är så rak jag kan om det. Jag hittar inte på nödlögner och jag säger inte heller kanske.
 
Sv: Umgås på fritiden?

Jag är en sån där trökig människa som egentligen är ganska kul ändå. Tillsammans med dom jag vill vara med. Men nej, under arbetsår tillbaka så har jag haft väldigt liten lust att spendera tid med kollegor utanför jobbet.

Om det nu inte är så att vi har kul ihop. Alltså att dom får mig att skratta och må bra. Det kan vara mycket värt. Men ändå, säger ekonomi och sambo nej, så får man väl försöka dela upp det om man nu vill spendera tid även med kollegorna.

Annars så bara att säga: Nej men tack, jag har varken tid eller lust. Familj och djur går före.
 
Sv: Umgås på fritiden?

Jag kan förstå om det är en kultur sedan tidigare på företaget att umgås på fritiden men någonstans måste man ju dra en gräns. Det är väl inget konstigt att man har familj, hobbyer och vänner utanför företaget som man vill ägna sig åt. Sedan kanske man får bjuda till lite ibland och vara med fast man inte känner för det egentligen men naturligtvis inte hela tiden.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 529
Senast: Exile
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 806
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 683
Senast: Trott
·
Övr. Barn Skäms nästan för att skriva här då jag ännu en gång gått på sambons lovord och blivit besviken och lurad igen. 🥺 Han har ett jobb som...
Svar
15
· Visningar
3 780
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp