Underbara Hästar.

Vala

Trådstartare
Jag måste bara dela med mig av min lycka idag.

Lastade båda hästarna idag och körde ner dom till mina tränare där jag fått tilllåtelse att träna på deras bana och i deras paddock.

Red först mitt sto på ovalen och hon gick så himla bra i alla fem gångarterna.
Totalt taktren i alla gångarter. Så underbart.

Sen tog jag valacken min i paddocken och han bara dansade fram...jag som haft lite problem med ridningen av honom dom sista veckorna fick världens chock.
Han gick så himla bra i dom fyra gångarterna vi tränade.
Helt underbart, kunde galoppera honom på 10 diameters volt i samlad galopp.
Och traven var bara så fin...han var helt lösgjord.

Och jag har haft ångest dom senaste veckorna för att ridningen bara inte funkat.

Så idag så går båda hästarna så kanon bra så det är knappt sant.
Och min sits bara sitter där och jag känner hur jag kan rida med sätet och hur båda hästarna bär sig själv.

Världens AHA upplevelse.

Det är så här det ska kännas att rida.

Någon mer som känt så här på sista tiden?

Och till alla er som liksom jag har tvivlat på sina ridkunskaper, jag lovar er ni kommer också få känna som jag gjorde idag.
 
Senast ändrad:
Sv: Underbara Hästar.

Nähä, idag kändes det som att köra runt med en skottkärra när jag red. :eek: Fast iofs borde jag inte bli förvånad, detta händer varje vår vid pälsfällningen då energin verkar dala en del i ca två veckor för att därefter återvända igen. :crazy:
 
Sv: Underbara Hästar.

Ja denna perioden kan det vara så.
Det här med päls är en historia för sig.

Vet hästar som reagerar på dom konstigaste sätt!
 
Sv: Underbara Hästar.

Tja min 15-åriga valack (tämligen tidigt kastrerad enligt uppfödaren) tror att han är ungefär 5 år och hingst just nu. Frustar å har sig så fort han ser lite ston... :D Måste bero på vårkänslor för han har inte gjort så under vintern. Har fått ca dubbelt så mycket vilja också och tycker nästan allt är jättefarligt (från att inte ha reagerat på något alls). :confused:

Men ridningen går riktigt bra just nu. En stallkompis filmade oss igår och det såg riktigt bra ut tyckte jag. Nåja jag sitter för mycket framåtlutad såklart och ibland blir det lite passtaktigt men klara framsteg från senaste gången vi blev filmade (julas)! Passen börjar sitta där också, vi har tränat lite i veckan inför tävlingen som inte blev av och det börjar funka riktigt bra nu. Visserligen tar det ca 5-10 steg innan jag lyckas lägga från starten i galopp (har lite problem med att hämta mig från fartökningen och komma i såpass balans att jag kan påverka hästen). Traven och galoppen funkar också bra även om vi nog kan jobba lite mer på det innan det är perfekt. :angel:
 
Sv: Underbara Hästar.

Känner igen det där med valack som tror han är hingst just nu. innan vi delade hagen till en sto o valack hage fanns det inte en chans i världen att få in honom från hagen. Vilket fick mig att känna mig som världens sämsta hästaägare...

Numer får jag in min "hingst", oftast iaf. Han gnäggar frustar o springer på som sjutton när man rider eller löslongerar. Det konstiga är att ridningen verkligen har legat på topp hela denna perioden, han är helt suverän!!!

Älskar min lilla hingst de dagar jag får in honom. Även om alla andra mest suckar åt honom just nu. Hoppas nog ändå ngnstans att denna perioden ska lugna ner sig snart.

Linda
 
Sv: Underbara Hästar.

Jag har haft en jobbig period nu ett tag där ridningen verkligen gått som en bergodalbana :crazy: med mestadels backar neråt... :cry: men en dag i den period....så gick det verkligen som en dans. Hon hade aldrig npånsin gått bättre...det var som att sväva på moln...allt gick så rätt..hon gick så klockrent och var så hiimla känslig, pigg och lyssnade på varenda signal. När jag kom tillbaka till stallet var jag verkligen tårögd för det var som värsta lyckoruset :love: :o :p sen, kunde jag inte rida henne på två dagar för att hon tappade en sko och när jag väl satt upp sen igen..gick det verkligen neråt igen.. :smirk: ...men den ritten, den dagen lever jag än på ...för herre gud....det var som att rida i en dröm :D

Nu hoppas jag dock att vi är på uppgång igen för det känns som det börjar bli bättre och bättre... :D
 
Sv: Underbara Hästar.

DEt är helt rätt att njuta och växa i självkänslan när det går bra.
Igår när jag red lektion var det liknande känsla, perfekt var det inte, men mycket bättre. och nu försöker jag komma ihåg hur och när min häst "sa" okey då, jag accepterar, ingen diskussion om hållning, tempo, takt. och jag hann med fokusering på sits och andning och skrattade av glädje. när jag blev djärv blev också hästen piggare.
jag har tidigare år givit min då hingstiga valack munkpeppar (en ört)
Han lugnade sig ganska fort.
 
Sv: Underbara Hästar.

Jag fick en sån där AHA-upplevelse idag. Vem behöver droger när man kan må såhär? ^^
Hästen i fråga har jag ridit en gång i veckan sen januari (ridskolan - privathäst men ska gå med i verksamheten) och första gången jag red henne var det en jävla fart och huvudet uppe i himlen i alla gångarter oavsett tempo och har varit så nästan hela tiden från och till.
Nu idag (efter vi varit på kurs för två veckor sen) kändes det verkligen hur hon förändrats. Nu är hon i bra form i skritt och trav. Och tölten är på G. UNDERBART! :D :love:
 
Sv: Underbara Hästar.

Vill bara säga GRATTIS. Vad härligt det låter.

För er som är inne i svackor istället måste jag berätta om en bok jag precis läst. Den heter "Solving Schooling problems with NLP". Där står massor av bra grejer, varav en är att man inte ska känna dåliga perioder som misslyckanden, bara som feedback för vidare utveckling. Bra va?


OlleAtlas
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 915
Senast: JohannaB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 918
Senast: Fetaost
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp