Undergångsåldern...

ameo

Trådstartare
Moderator
Ni kvinnor (äkta seniorer ;)) som nått klimakteriet, vid vilken ålder började ni känna av förändringarna? Och hur yttrade de sig?
 
Sv: Undergångsåldern...

Jag är 53 och enligt läkarna var jag i klimakteriet redan för tre år sedan.
Det enda jag märkt av är lite vallningar. Det gick över.
Numera har jag ganska torrt underliv, fast det kan säkert ha samband med att jag äter anti-östrogen.
 
Sv: Undergångsåldern...

För min del började det vid 53. Kraftiga humörsvängningar var jättejobbigt, och jag grät för allt och inget utan att kunna kontrollera det. Torrt underliv och minskad sexlust kom som ett brev på posten.:( Däremot har jag bara haft vallningar ett fåtal gånger.
 
Sv: Undergångsåldern...

skälet till att jag börjat fundera är att jag upplever att min menscykel har börjat variera lite i längd, så det är lite svårförutsägbart, så jag funderar på om det är något på gång här. Det är ju i så fall tidigt (men välkommet :p)...
 
Sv: Undergångsåldern...

*knapplån*

Förlåt en liten trådkap, men har någon märkt någon skillnad med och utan hormonspiral?
 
Sv: Undergångsåldern...

helt okej att kapa tråd, så länge det handlar om ursprungsämnet! vi är kanske fler som funderar på undergången.... :p
 
Sv: Undergångsåldern...

skälet till att jag börjat fundera är att jag upplever att min menscykel har börjat variera lite i längd, så det är lite svårförutsägbart, så jag funderar på om det är något på gång här. Det är ju i så fall tidigt (men välkommet :p)...

Samma här. Är 44 så det skulle väl kunna ha med åldern att göra, men...öh? nä? inte REDAN väl? :)
 
Sv: Undergångsåldern...

:D Jag vet... Om du läser vad jag skrev längre upp, så ser du att den vore välkommen för mig.

Jag har bara knyckt min mosters uttryck för det, att byta ut övergång mot undergång.
 
Sv: Undergångsåldern...

Mensen kom senare och senare för att till slut helt utebli.
Humöret blev stabilare och min hy blev bättre.
Håret blev litet tunnare.
I övrigt så är det ingen skillnad.
 
Sv: Undergångsåldern...

Jag har fått totalt oregelbunden mens...som dessutom beter sig totalt annorlunda, men det kan ju bero på mina mediciner.
Jag var väldigt varm en period tidigare, men nu är jag frusen.

Vet dock inte om det beror på undergång eller bara är så ändå.
 
Sv: Undergångsåldern...

42 år när det började märkas. Kanske t.o.m. ännu tidigare men jag förstod inte först. Har inte haft något p-medel. Jag har haft det tufft. Enorma problem helt enkelt. När jag då till slut provade medicin så fick jag en knöl i bröstet. Så jag vågar inte äta medicin, då svettas jag hellre även om det är gräsligt jobbigt. Jag har stora sömnproblem, vaknar och svettas. Haft stickningar i hela kroppen och haft kort stubin. Huden är sämre än tidigare. Håret har blivit torrt och risigt.

Men när jag frågar runt bland mina vänner så har ingen annan haft det lika tufft som jag, så jag är nog ett trist undantag.

Det säjs att det ska hjälpa att äta mycket soja men jag märkte ingen förbättring.
 
Sv: Undergångsåldern...

Började i våras att märka av konstigt humör ,inte direkt humörsvängningar mer allmänt nerstämd ,orolig och mycket existensiella tankar.Sömnbesvären blev värre och sen kom blödningarna from hell.Blödde mängder i flera månader efter ett par månaders uppehåll.Fick tillslut hormonbehandling o det upphörde (än så länge).Jag är 52 år.Väntar fortfarande på värmevallningarna ....
 
Sv: Undergångsåldern...

skälet till att jag börjat fundera är att jag upplever att min menscykel har börjat variera lite i längd, så det är lite svårförutsägbart, så jag funderar på om det är något på gång här. Det är ju i så fall tidigt (men välkommet :p)...
tråden skapades för att få veta Era erfarenheter av ämnet, eftersom jag tycker att jag är i yngsta laget för att närma mig menopausen (typ 44) Om jag läser på 1177.se så skriver de att de flesta är 45-57 år är man hamnar där.
Men när jag läste vidare där nu så hittar jag detta:
Det första tecknet på att den sista mensen närmar sig är oregelbundna blödningar. Till en början kommer menstruationerna oftare. Om man till exempel har haft mens var fjärde vecka tidigare, är det vanligt att den kommer var tredje vecka i stället. Det är helt normalt och ett tidigt tecken på att äggstockarna har börjat att åldras.
Och frågan är om det inte är där jag är, att menstruationerna kommer oftare. För jag får känslan att det är närmare 3 än 4 veckor mellan gångerna just nu... Om än inte helt regelbundet.
 
Sv: Undergångsåldern...

Jag kom i klimakteriet för ca 3 år sedan när jag var 53. Först märkte jag mest av det på humöret och att mensen blev oregelbunden. Sen började vallningarna - och de lider jag fortfarande av, även om det bli bättre periodvis.

Sömnen har blivit oerhört störd av att jag vaknar flera gånger per natt och "kokar" så att svetten sprutar.

På jobbet är det irriterande att helt plötsligt känna att svetten börjar rinna i ansiktet, längs ryggen och bröstet, även om jag lyckligtvis inte blir särskilt flammig.

Mensen försvann efter ca 1,5 år, och jag kan inte påstå att jag saknar den. Men jag tycker periodsvis att det där med vallningarna är lätt handikappande. Jag längtar efter att de ska upphöra, men ska jag döma av mitt genetiska arv lär det dröja ännu något år.

Huden har blivit torrare och slappare och jag känner mig aldrig fräsch hur mycket jag än duschar. Jag avskyr verkligen det här.
 
Sv: Undergångsåldern...

Jag är 45 och har kännt av det i något år nu.
Oregelbunden mens, vallningar och ibland stickningar i armar/ben. Kan vakna genomsvettig ibland, sedan har jag fått problem med ont i höfterna när jag sover på sidan- benskörhet i samband med klimakteriet sa en läkare.
Jag tar ingen medicin, försöker hålla igång med motion och mår bättre av det.
 
Sv: Undergångsåldern...

Jag är 52 och undrar när mensen ska ta och sluta:mad: Fast min barnmorska säger att man ska vara glad så länge man har den...

Har inte känt av nåt med humör, vallningar eller liknande, mensen är regelbunden, men har kommit dubbelt, eller hoppat över nån enstaka gång senaste fem åren. Förändrats i mängd och "form", har mycket mer blödning nu...och det är ju ett skit. Plustampong håller kanske 1½-2 timmar när det är som värst:(

Men det är klart, får man minskad sexlust kan jag väl dras med det ett tag till;)
 
Sv: Undergångsåldern...

undrar när mensen ska ta och sluta:mad: Fast min barnmorska säger att man ska vara glad så länge man har den...
inget gott som inte har något ont med sig, påstås det ju

jag har hormonrelaterad migrän, vid mens och ägglossning varenda :devil: månad och jag när väl en liten förhoppning om att den biten kommer åtminstone minska när mensen ger upp...
 
Sv: Undergångsåldern...

Jag har förhoppningsvis några år kvar till "undergången" men satte för 10 år sedan in hormonspiral pga besvärliga blödningar och migrän... Har inte haft en blödning på 10 år annat än vid byte ca vart 5:e år, då kommer migränen tillbaka och jag får ett :devil: humör.
Förhoppningsvis behöver jag bara byta en eller möjligen två ggr till... så någonstans hoppas jag att det ska gå obemärkt över.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag söker tipps på hållbar laddkabel (2 meter) till IPhone. Nu vet jag inte om jag haft extrem otur, eller om jag misshandlat...
2
Svar
37
· Visningar
1 467
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Jag fick tag på ett par helt underbara skor till mycket bra pris häromdagen 😍 Problemet är att de börjar skava redan efter ett par...
Svar
10
· Visningar
834
Senast: Lyan
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 285
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
1 883
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp