Underhåll till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.

tinna

Trådstartare
Nyligen separerad men barnen (15 + 18 år) bor mestadels kvar hos pappa av praktiska skäl. Gården var hans så jag fick flytta. Han mångmiljonär, jag arbetslös.
Han var väldigt snabb att se till att han fick barnbidraget och att begära underhåll via förs.kassan. Jag återbetalningsskyldig. Har begärt anstånd med att betala men får avslag. Ska betala 2295 per månad till förs.kassan av stämplings"lönen" + hyra mm mm.
Hur löser man en sådan situation? Vill ha många förslag eller tips av er som är i samma situation.
Känns lite hopplöst just nu :confused: :mad: :cry:
 
Sv: Underhåll till barn

Sådhär får det ju inte vara.Hur mkt har du kvar att köpa mat av sedan?!
Har du råd med hyra?!
Du kan ju inte bo under en gran!Gå till soc å be om hjälp, de kan inte neka dig om du inte har några pengar.
 
Sv: Underhåll till barn

Typiskt karlar!Å mångmiljonär oxå!Vad 17 behöver han underhåll å bidrag för?? :mad:
 
Sv: Underhåll till barn

Han anser att jag ska ta mitt ansvar.....
Vi har levt upp min lön i 24 år samtidigt som han använt sina pengar till att bygga upp sitt företag.
Jag har köpt en lägenhet, trea, så att barnen ska kunna komma till mej och bo när dom vill.
Hyreskostnad ca 4000:-/mån
 
Senast ändrad:
Sv: Underhåll till barn

Aj då..Därför är det så viktigt att tex en inte köper materiella saker, tar lån, bygger upp saker tex,medan den andra får betala räkningar osv,men det är lätt att vara efterklok.Hoppas att du får hjälp att klara alla räkningar!
 
Sv: Underhåll till barn

Det gör det säkert, men de är oftast inte i samma ekonomiska situation....
 
Sv: Underhåll till barn

Det finns faktiskt möjlighet att under en övergångsperiod få underhåll från förre maken, om det är så att han nu kan tjäna stora pengar pga uppoffringar som du gjorde under tiden ni var gifta.

Handlar nog egentligen mest om relationer där kvinnan varit hemmafru och stått för markarbetet, men det kan definitivt vara värt att kolla upp.
 
Sv: Underhåll till barn

Förstår att det känns hopplöst.

Har ni gemensam vårdnad!
Var ni gifta?
 
Sv: Underhåll till barn

Jag vet att det finns få lyckliga separationer, men här på Buke får man alltid bara en sida av vad som har hänt...Alltså får vi nu höra din version, inte din fd sambos...

Även om man tror att ens förhållanden ska vara för evigt så är det faktiskt så att man (speciellt som kvinna) ska ha full koll på ekonomin! Att låta ens partner bygga upp en ekonomisk trygghet för sig själv är kanske inte så lyckat.

Jag vet många män som har stora skulder hos kronofogden pga underhåll till sina barn, det är ju där de hamnar om man inte betalar. Ska man få ekonomisk hjälp av soc, så kan man inte som i ditt fall ha en bostadsrätt.
 
Sv: Underhåll till barn

Anledningen till att jag köpte en bostadsrätt var att få ner bostadskostnaden.
 
Sv: Underhåll till barn

Vadå "gården var hans"? Är ni gifta så äger du hälften av hela hans förmögenhet oavsett om det från början var hans aldrig så mycket! Ge honom en spark i en viss bakdel och säg åt honom att han inte alls ska kräva underhållbidrag för dig för barnen när han mer än väl kan försörja dem. Han behöver inte ens barnbidraget ju.
 
Sv: Underhåll till barn

Nej man får inte äga ngt, det bästa ä att skaffa hyresrätt istället...men inte lika lätt att få tag i vettiga lägenheter.
 
Sv: Underhåll till barn

Försäkringskassan räknar ut hur mycket av det ursprungliga beloppet du behöver betala. Det har att göra med din inkomst. Det kan bli trassligt ekonomiskt då de ser retroaktivt på årsinkomsten men det är ju om man har haft högre och det verkar inte vara ett problem för dig.

Då jag för ca 11 år sen försökte "låta bli" att begära underhåll för pappans skull då han hade hamnat i den situationen, fick jag lusen läst för mig att så fick man inte göra (soc.+F-kassan)! Jag var skyldig å mitt barns vägnar att begära underhåll.

Nu är jag den som betalar underhåll.
 
Sv: Underhåll till barn

Har dem det då? Det är en fälla många går i. När jag nämnde för min svärmor att jag och min man ska fixa äktenskapsförord så var hon nära att gå under av ilska för att jag trodde hennes son om ont. Det gör jag inte, men jag vill inte förlora de få värdesaker jag har. Fast nu har vi varit gifta i 3,5 år utan....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 817
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 527
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 346
Senast: Andromedae
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
25 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp