Underhåll

Nobless

Trådstartare
Måste ha hjälp att tänka... Vet inte om jag är girig, eller om exet är snål...
När vi separerade enades vi om att han skulle betala 7000:- per månad i underhåll, vilket jag tyckte kändes OK. Nu har han själv bestämt att det istället ska vara 4000:- per månad....
Förutsättningar:
Vi har 3 barn, 13, 16 och 17 år gamla. De två yngsta är nästan bara hos mej, den äldsta bor ca 50% av tiden hos honom.
Jag betalar alla räkningar, typ busskort, kläder, linser, bio fickpengar, sparande, ridlektioner osv.
13- åringen spelar fotboll, 16-åringen har en häst som jag försörjer, samt tävlar och tränar hoppning o dressyr.
De får sina studiebidrag själva, och de ska räcka till kläder (utom sportutrustning), bio o liknande.
Senaste månaden (juli, som är årets billigaste) kostade (hittills) allt som var utöver mat/hushåll, och som avsåg barnen, ca 6500:-.
Mitt ex har 75 000 i månadslön (ja, det är sant!)
Jag har 30 000 i månaden.
Är det rimligt att han betalar bara 4000:- per månad?
I augusti ska 16-åringen börja på gymnasiet i Bollerup, med helpension och inackordering av häst. Fattar inte hur jag ska lösa det, annat än genom att sälja min egen häst. Men borde man inte ha råd med en häst, med mina inkomster?

Dagens I-landsproblem, kanske, men jag undrar vad som är ett rimligt underhåll. Om jag drar in en jurist i detta, så blir det krig, och då vill jag veta hur jag ligger till!
Hoppas någon orkar tänka lite, med mej!
 
Sv: Underhåll

4000:- för tre barn låter lite...men jag vet inte vad som är normalt. Du kan ju ringa anonymt till Familjerätten eller vart man nu ringer (Försäkringskassan?) och fråga.

Edit: Såg nu att den äldsta bor 50% hos pappan, isf ska han väl bara betala halvt underhåll för honom/henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Underhåll

Intressant att veta är vad du tror snittkostnaden per månad är på ett år inklusive allt?
 
Sv: Underhåll

Enligt konsumentverket är maten ca 1500:-per månad. Dessutom räknar jag med att deras fritid kostar ca 1500:- var i månaden -
14-åringen: fotbollsutrustning samt en massa bilkörning till matcher o träning
16-åringen: häst, tävlingar, träning
17-åringen: körlektioner, linser m.m
Tillkommer mobiler, och allt körande till kompisar m.m
Kläder och nöjen betalar de med sitt studiebidrag.

Jag betalar gärna det de vill ha - jag har råd - men tycker att fördelningen är orättvis. Han har också råd, och är också deras förälder.
Tänker jag...
 
Sv: Underhåll

Med en sådan inkomst borde han betala mycket mer men ser man på vad man vanligtvis får så är det okej. Underhållet är på 1275 kr/barn och eftersom bara två barn bor hos dej stadigvarande så skulle du bara få för två, alltså 2550 kr.

När barnet börjar på gymnasiet så får han ju helt enkelt betala halva kostnaden för då bor ju inte barnet hos någon av er.
 
Sv: Underhåll

Det som styr är barnens behov. Häst som exempel är ju inte barnets behov. Däremot kan man komma överens om en summa mellan föräldrarna som täcker även häst då.
 
Sv: Underhåll

Men är det underhållet oavsett kostnader? Jag tänker på häst, t.ex?

Ja tyvärr och vansinnigt nog så är det så. Jag hade gärna tagit emot ett underhåll värt namnet så att mina barn iallafall hade haft samma standard som hans nya barn har fått. Men tyvärr så ansåg inte han att de behövde något alls. De behövde ingen hobby och de behövde inga nya kläder heller och absolut ingen hjälp till körkort.
Tur för barnen att jag tycker annorlunda ;)

Kollar man på försäkringskassans hemsida så står det att man ska dela på större kostnader såsom hobby, idrott, glasögon osv. men för mej har det varit som att tala med en vägg. Jag menar, för underhållet kommer mina barn inte ens till skolan...

Jag låter kanske bitter men det är jag inte, jag är stolt över att jag har lyckats ge mina barn allt de har behövt trots att jag har fått dra in på många saker och särskilt då till mej själv men det har det varit värt.

Man lär sig att trolla med knäna, min dotter har häst, jag har häst och min son har det som intresserar honom.

Nu har ju du en vettig inkomst ändå så jag tror att ni kommer klara er fint men visst borde det vara så att den som är underhållsskyldig skulle betala hälften av vad barnen kostar på riktigt. Det är ju faktiskt bådas barn.
 
Sv: Underhåll

Det som styr är barnens behov. Häst som exempel är ju inte barnets behov. Däremot kan man komma överens om en summa mellan föräldrarna som täcker även häst då.

Nja, barnets behov styr och man ska dela på dyrare intressen så egentligen så ska den underhållsskyldige betala halva hästen om det är vad som intresserar barnet.
Sedan får man ju givetvis se på vad man har för inkomster, en person som går på socialen kan ju knappast klara en häst ändå. Men helt klart så ska barnet få utöva sitt intresse och är det då hästar och föräldrarna tidigare har gett barnet en häst så givetvis ska hästen vara kvar så länge barnet vill det. Den ska inte behöva säljas för att föräldrarna går isär, barnet ska ha samma ekonomiska standard som om föräldrarna bodde ihop.
 
Sv: Underhåll

Det som styr är barnens behov.

Nej det är föräldrarnas förmåga.

7 kap. Om underhållsskyldighet

1 § Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga.
..................
I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga. Lag (2001:1136).
Ur Föräldrabalken.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490381.htm#
 
Sv: Underhåll

Med den inkomsten så borde det bli mycket mera.
Barn har rätt till samma standard som deras föräldrar ha.

Om du drar detta till Tinget så kommer det att bli ett mycket större underhåll än tidigare.

Försäkringskassan är bra att fråga i detta fall.

När jag var liten så hade jag ett jättestort underhåll av den orsaken.
 
Sv: Underhåll

Ja, föräldrarnas ekonomiska förmåga tillsammans med barnens behov. Alltså är det jag skrev inte fel utan det du skrev gäller lika mycket som barnets behov.

Från FK
"Underhållsbidraget ska bestämmas med hänsyn till barnets behov av underhållsbidrag och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Ni föräldrar ska själva komma överens om underhållsbidragets storlek utifrån ert barns behov och er ekonomiska situation."

Samma innebörd som din citerade lagtext.
 
Sv: Underhåll

Ja, föräldrarnas ekonomiska förmåga tillsammans med barnens behov. Alltså är det jag skrev inte fel utan det du skrev gäller lika mycket som barnets behov.

Du skrev det som att där var ett tak vid när behoven är tillgodosedda.
Det är det inte.
Barnet har rätt till samma standard som sina föräldrar.

Om en föräldrar tjänar massor eller har en stor förmögenhet så skall den bidra till barnet efter sin standard.
Om det behövs för att hålla standarden.
Är barnet själv mycket förmöget så behövs det inte något underhåll alls.
 
Sv: Underhåll

Lite knapplån, om då t ex den ena tjänar runt 27000 minus skatt och den andra bara har bostadsbidrag och underhållstö på totalt 2436 kr, hur mkt skulle då den "fattiga" parten få??
 
Sv: Underhåll

27' är inte mycket idag och absolut ingenting att gå till domstol för! Generellt underhåll på 1 273 torde vara det som gäller. Båda föräldrarna är försörjningsskyldiga så det förälder du kallar fattig skall också bidra med 1 273:- till barnets försörjning och får ändra sin livssituation och skaffa inkomst.
 
Senast ändrad:
Sv: Underhåll

Det är inte alls dagens I - landsproblem. Det är många som ha detta problem och i onödan. Utnyttja de möjligheter som finns d v s se till att Försäkringskassan hjälper dig!

Gör så här! Så gjorde jag.

Vänd dig till Försäkringskassan, de har ett papper som man fyller i om att man låter de sköta "underhållspengarna". (Så var det för mig för ca 10 år sedan.)

Man skriver/talar om att ert samarbete inte funkar när det gäller underhållspengarna och att du behöver hjälp från Försäkringskassan. Då får du den summa pengar som alla andra föräldrar får som har separerat och har hand om den dagliga vårdnaden och som dessutom har svårt "att få loss" pengar till underhållet.

Att underhållspengarna sköts av Försäkringskassan bidrar till en kontinuerlig "inkomst" för dig, du slipper tjafsa med pappan om pengarna och slipper även att vänta på pengar av pappan eftersom F - kassan "går in och skjuter till pengar" ifall pappan inte kan betala. Då hamnar han i skuld till F - kassan istället.

Jag tänkte så här och gör det för all del fortfarande... Jag och min karl hade separerat delvis p g a tjafs om pengar. Då ska jag ju baske mig inte fortsätta att ha dessa bråk med honom. Att låta F - kassan sköta detta leder till att jag slipper en massa tjafs som drar negativ energi. Energi som jag behöver för att kunna fungera i vardagen - till att vara en bra mamma.

Lycka till! Jag å mitt ex har en bra relation idag, det trodde jag aldrig då.
 
Sv: Underhåll

En sak till bara...

Du skrev "I augusti ska 16-åringen börja på gymnasiet i Bollerup, med helpension och inackordering av häst. Fattar inte hur jag ska lösa det, annat än genom att sälja min egen häst."

Det finns inackorderingstillägg och studiebidrag. Detta ska du ha fått ett brev om. (Jag fick ett sådant brev bara för några veckor sedan och min dotter ska börja gymnasiet till hösten.) Jag tror att det betalas ut i början av nästa år om man har en ungdom som fyller 16 sent på året.

Ville bara säga det.
 
Sv: Underhåll

Lite knapplån, om då t ex den ena tjänar runt 27000 minus skatt och den andra bara har bostadsbidrag och underhållstö på totalt 2436 kr, hur mkt skulle då den "fattiga" parten få??

Det vore ju helt orimligt om den "fattiga parten" skulle få mer än normalt underhåll i det fallet (jag tycker dock att nivån för underhåll är skrattretande låg, men jag tycker inte att just ditt exempel belyser det extra mycket). Även om de här två parterna hade levt ihop, så hade de ju varit så illa tvungna att låta sitt barn leva ganska enkelt. Underhållet är ju inte till för att man ska försörja sitt ex, utan sina barn. Och alla föräldrar är ju skyldiga att försörja sina barn, inte enbart de föräldrar som är underhållsskyldiga.

I TS fall, däremot, verkar det väl rätt troligt att det handlar om de "rejäla inkomstskillnader" som Görel nämner. TS har en normalhyfsad lön, och exet är ju ordentligt högavlönad. Inte många tjänar mer än 75 000. Med så välbärgade föräldrar sammantaget, bör ju barnen få leva på en rätt hyfsad standardnivå, tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Under nästa år är min plan att köpa häst! Ett stort och läskigt beslut när man aldrig ägt en häst tidigare. Nu är jag inte ute efter att...
2
Svar
24
· Visningar
2 937
Senast: Dandylinn
·
S
Ekonomi & Juridik Jag har en liten lösdrift där endast min häst och en annan häst går. Det funkar jättebra och de trivs tillsammans (de trivs med att inte...
Svar
9
· Visningar
2 166
Senast: bambi82
·
Ekonomi & Juridik Har en inackordering som spolar sin häst varje dag en rejäl stund och sedan spolar rent hela spolspiltan med varmvatten. Tjejen är 13 år...
2
Svar
28
· Visningar
5 388
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 128
Senast: lilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp